Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej! jag har dragit igång ett projekt med en vän. vi ska bygga en varsin gitarr. jag själv ska bygga en telecaster och min kära vän ska bygga en les paul. men var får man tag på ritningar? någon som har? någon som vet var man kan hitta? någon som vill ge mig?

tack!

Annons
Postat

Det finns mängder av böcker om hur man bygger gitarrer, prova på biblioteket, internet bokhandlar etc.

Har för mig att det finns ett par forum för gitarrbyggare... prova att söka lite på nätet.

Lycka till :rolleyes:

Postat

låter som du kommer få det betydligt mycket lugnare än din vän.. helt klart ett smartare val att ge sig på att bygga en tele 😄

Postat (redigerat)
hej! jag har dragit igång ett projekt med en vän. vi ska bygga en varsin gitarr. jag själv ska bygga en telecaster och min kära vän ska bygga en les paul. men var får man tag på ritningar? någon som har? någon som vet var man kan hitta? någon som vill ge mig?

tack!

Ska du bygga den helt och hållet (fräsa kropp och hals själv?) eller skall du sätta ihop färdiga delar?!

Du hittar mycket information om gitarrbyggande och reparation på www.frets.com. Tänk på att ta reda på ALLT innan du börjar bygga, så du inte plötsligt upptäcker att du gjort en dundertabbe och får börja om och dessutom bränt en del pengar.

Så, skaffa gärna en bra bok, även om det finns mycket information på nätet. En bra bok innehåller oxå ritningar på olika modeller. Annars så kan du ju rita av och mäta på en befintlig gitarr.

Snacka gärna med någon som har erfarenhet av gitarrbygge oxå, det är mycket värdefullt.

Finns ett ställe som heter "Planket" på www.gmf.se Det är ett forum det det håller till en del gitarrbyggare, och kan vara ett bra komplement till detta forumet.

Lycka till

Redigerat av Andreas L

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.