Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har läst i en del studiobyggar-trådar men inte hittat det jag söker efter och gör nu en ny tråd, hoppas det känns OK. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra just i detta rum. Har ett hörn ledigt, funderar på basfälla där, men är placeringen uppe högra hörnet dum?

Har relativt nyligen flyttat till Göteborg och delar en trea med min fru. Vi har ett gemensamt rum där jag har mina studioprylar (dator, m-box, studiomonitorer, synt, elgitarr m.m) och hon har även sin dator och lite av sina skolprylar i vår fina bokhylla. Bokhyllan är placerad på den bakre väggen då min tanke var att den kanske skulle kunna fungera lite som en diffusor. Jag mixar mest i detta rum och spelas det in någonting så är det mest gitarrer och de körs direkt in via min ToneLab eller liknanade, så jag är inte ute efter jättebra akustik. Det jag är ute efter är att få bort lite av flutter-ekot och de otäcka resonanserna i rummet, och detta på billigast möjliga sätt. Har en skiss på rummet här: (blått representerar mina studioprylar typ, svart är möbler typ) Fönstret behöver jag inte kunna se ut genom förresten...

myroom.jpg

Rummet är 2,4meter x 4meter och takhöjden är typ 2,4meter. Den enda möbel som når upp till taket är bokhyllan, så båda väggsidorna är rätt fria. Väggarna är betong förutom den vänstra som jag tror är gips. Hade tänkt att täcka för fönstret och hela den bakre väggen bakom skrivbordet med lite svarta filtar hängades från taket, dessa gör dock inte så mycket absorbtion mer än i de högre registret... Laptopen som står till höger är bara min surfdator, den som jag har till musik står under skrivbordet och skärmen representeras av ett grått streck mellan monitorerna 😉

Otäck akustik som sagt, flutter-eko och allting låter gröt. Soffan gjorde lite för resonanserna i lägre mellanregistret, och bokhyllan hjälpte också något. Dock behöver jag mer stum resonans och vill egentligen ha bort de otäcka flutter-ekot. När man klappar låter det ungefär som när man klappar i ett långt stort plaströr, om nån nu har gjort det haha 😄

Tips mottages gärna! Gärna tips som inte innefattar alltför stora ingrepp i väggarna med tanke på att man måste borra upp fett hål med värsta slagborren. Vill undvika alltför många hål.

Det är rätt mycket resonanser i de lägre frekvenserna som är svåra att få bort med den lilla yta jag har att tillgå... går det att ha en superchunk i de övre högra hörnet? (enda hörnet jag har ledigt) eller är det en helt idiotisk placering??

Tack å hej! /Linus

Redigerat av Limpan
Annons
Postat

BUMP! Någon som vet om placeringen av basfällan är funkionell? Är det vettigt eller bör den vara lixom på den sidan jag sitter på, istället för bakom högtalarna som den typ blir i övre högra hörnet?

Someone? 😠

Postat

Får väl be om ursäkt, men det var det mest överfulla rum jag har försökt fundera ut akustik på. Med tanke pa möbler så tycker man inte det borde eka runt så förbaskat mycket. Eftersom jag inte har printer eller annat här så skulle det vara bra att få en överblick på vad sjutton det är för möbler, deras mått (inte minst höjd) så kanske jag får en lite lättare bild att jobba med. 🙂 Börja från dörren och jobba dig medsols.

Postat (redigerat)

Har ett rum som ser ungefär likadant ut, och ungefär lika överbelamrat (det dubblerar som vardagsrum). Har läst mycket på sistone om placering av absorbenter och diffusorer och har fått en rätt bra bild av vad jag behöver.

Ett problem kvarstår dock och det är vad man ska göra åt att mina monitorer står alldeles för nära väggen bakom, plus att den "väggen" består till största del av fönster...

Bifogar också bild på mitt rum:

vardagsrumsmodell.jpg

Placeringen av möbler och sånt är inte exakt men ganska nära.

Blomhyllan är i höjd med skrivbordet och hyllan sitter ungefär 30 cm från golvet och 40 cm från taket.

Ignorera skalangivelsen, den var till för att jag skulle komma ihåg måtten. fungerar ju inte riktigt när man ändrat bildstorleken. 😛

Redigerat av newheartshadow
Postat (redigerat)

Tjenare Limpan!

Jag hade försökt få tag på lite tjockare tyg att hänga på väggarna,gärna nåra cm ut om det e möjligt.

Skaffa lite mera mattor till golvet och sätta upp ett lite tjockare dämpmaterial Bakom högtalarna, kanske klä in isoleringsskivor i tyg och sätt upp bakom kan bli ett ganska bra/billigt alternativ.

Sen så tyckte jag att jag fick mycket bättre ljud när jag skaffade ett smalare bord så att jag kunde ha mina monitorer på Stativ istället för på mitt bord(byggde jag av 4 rektangulära furuskivor och 2 kraftiga furustolpar som senare betsades) kändes som att dom kom mer till sin rätt när dom fick mer "luft" runt sig. Gärna ha en matta under bordet också som du har mellan högtalarna

hoppas mitt svar kan vara nått att ha 😛

Redigerat av Blodis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.