Vakumpaketeradanka Postat 20 februari 2008 Dela Postat 20 februari 2008 Nu är det så att jag hade tänkt att "bygga" om lite i mitt rum, jag vill nämligen göra rummet studiovänligt för inspelning av sång och el och- akustisk gitarr. Jag har ingen möjlighet att flytta på skrivbordet då det är lite utrymme mellan fönster och gaderob (vet att det skulle bli bäst anpassat där). Kan inte flytta allt för mycket, men det skulle vara bra om någon gav mig tips på vad jag kan placera dämpning och isolering och vad jag sedan kan placera tex sångmicken osv. Har även en stor gaderob som kanske kan vara till användning för inspelning av något instrument, något förslag? Tacksam för svar så snart som möjligt. Länk till skiss på rummet: http://www.stickam.com/media/pictures/178171022.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eterno Postat 20 februari 2008 Dela Postat 20 februari 2008 (redigerat) Mycket bra rum, men det är bäst är om du kan möblera om. Tex. vända studiobordet och ha den på den väggen som är till höger, då kan du ha sängen där var bordet är nu, stora plåtskåpet får du flytta närmare den mindre skåpet. Snetak är mycket bra, så är det i riktiga kontroll rum, sen för du dämpa bakom högtalarna och på sidorna, om du har möjlighet att ha basstrapps så kan du ha de i hörnörna. Det kan vara en bra början, sen får du se om du behöver dämpa mer. Stor garderob kan funka som liten inspelningrum för sång/gitarr, om du får plats där inne. Har du möjlighet så kan du sätta upp absorbenter där inne oxå, men klädarna absorbera oxå en hel del. Lycka till Redigerat 20 februari 2008 av eterno Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vakumpaketeradanka Postat 21 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2008 Mycket bra rum, men det är bäst är om du kan möblera om.Tex. vända studiobordet och ha den på den väggen som är till höger, då kan du ha sängen där var bordet är nu, stora plåtskåpet får du flytta närmare den mindre skåpet. Snetak är mycket bra, så är det i riktiga kontroll rum, sen för du dämpa bakom högtalarna och på sidorna, om du har möjlighet att ha basstrapps så kan du ha de i hörnörna. Det kan vara en bra början, sen får du se om du behöver dämpa mer. Stor garderob kan funka som liten inspelningrum för sång/gitarr, om du får plats där inne. Har du möjlighet så kan du sätta upp absorbenter där inne oxå, men klädarna absorbera oxå en hel del. Lycka till Tack så mycket. Jag ska se vad jag kan göra. Det enda problemet är nog att flytta på studiobordet då sängen är en 140 och kommer då bli väldigt opassande just vid dörren, men jag ska se om det kan fungera. Plåtskåpen kan jag flytta och dämpning är inga problem att sätta upp. Gaderoben ska jag rensa ut. Just nu är det mycket skit i den. Men är lite rädd för att sången blir för torr där inne och så också gitarren?! Men, men... Tack så hemskt mycket för ditt svar! 😄 Mvh Jesper J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 om rummet blir för torrt kan du diffusera eller använda impuls reverb i mixen. alltså placera instrumenten i ett virtuellt "riktigt" rum!! läs om Altiverb eller SIR.. dvs. sök på google Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vakumpaketeradanka Postat 21 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2008 om rummet blir för torrt kan du diffusera eller använda impuls reverb i mixen. alltså placera instrumenten i ett virtuellt "riktigt" rum!! läs om Altiverb eller SIR.. dvs. sök på google Tack 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vakumpaketeradanka Postat 24 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2008 (redigerat) Som rubriken lyder: hur kan man möblera om för att få bästa möjligheten med att spela in så att det låter riktigt bra? Skickar länk på hur mitt rum ser ut och jag vill att ni säger hur det skulle kunna möbleras om lite lätt och vad som mer kan göras för att få bättre akustik osv. Länk: http://www.stickam.com/media/pictures/178171022.html Mvh Jesper J Redigerat 25 februari 2008 av Olsberg Slår ihop med tidigare tråd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Länken funkar inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vakumpaketeradanka Postat 24 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2008 Länken funkar inte. Nu ska den fungera! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.