Jump to content
Annons

Inspelning av elgitarr

Recommended Posts

MestFest (oregistrerad)
Postat (redigerat)

HoJ!

Skulle en micpreamp göra susen för mina elgitarrer?

Kör nu sm57-> ljudkortet (edirol FA-101) och det blir inte riktigt som jag vill =/

Har lite funderingar kring ART MPA GOLD eller SPL GOLDMIKE, dom passar min plånbok =)

Nån som har erfarenhet av någon av dom, eller kanske båda ?

Skulle gärna vilja veta om en sennheiser md421 är nåt att ha, i jämförelse med sm57;an?

(metalgitarrer btw..)

Tack på förhand!

EDIT

Ljudklipp: http://www.speedyshare.com/835463464.html

EDIT x2

Nytt ljudklipp:

http://www.speedyshare.com/557350187.html

Redigerat av Gäst
Annons
Postat
HoJ!

Kör nu sm57-> ljudkortet (edirol FA-101) och det blir inte riktigt som jag vill =/

Har lite funderingar kring ART MPA GOLD eller SPL GOLDMIKE, dom passar min plånbok =)

Skulle gärna vilja veta om en sennheiser md421 är nåt att ha, i jämförelse med sm57;an?

(metalgitarrer btw..)

Tack på förhand!

Jag läste något inlägg här där någon skrev att md421 spöade skiten ur sm57. Har dock inte provat själv.

Det finns inga kopior på den?

I vissa fall brukar det ju inte skilja så mycket på kopior och orginal förutom att kopian är betydligt billigare.

MestFest (oregistrerad)
Postat
HoJ!

(metalgitarrer btw..)

Tack på förhand!

Jag läste något inlägg här där någon skrev att md421 spöade skiten ur sm57. Har dock inte provat själv.

Det finns inga kopior på den?

I vissa fall brukar det ju inte skilja så mycket på kopior och orginal förutom att kopian är betydligt billigare.

Vet faktiskt inte om det finns någon kopia.. Det skulle varit bra för den kostar ju annars några tusen =/

Postat
HoJ!

(metalgitarrer btw..)

Tack på förhand!

Du kan ju testa 2st sm57:or annars.

Vad har du för stärkare och låda då?

MestFest (oregistrerad)
Postat
HoJ!

(metalgitarrer btw..)

Tack på förhand!

Du kan ju testa 2st sm57:or annars.

Vad har du för stärkare och låda då?

hmm, två? Skulle det blir bättre?

Jag har en Framus cobra med tillhörande 412:a och en 5150 med en engl 412 w/v30's

Det massiva flësk som båda de stärkarna ger lyckas jag inte att fånga vid inspelning =(

Några tips?

Elof (oregistrerad)
Postat
Preamp är inget att rekomendera efter som dom färgar ljudet, man vill att ljudet ska låta naturligt när man mickar upp

Colin Davis Guitar Recordin Video

Kolla på den vettja

/Jonas

Du kan inte förstärka en mikrofon utan en preamp, så det är rätt kört att spela in då 😉

Postat
Preamp är inget att rekomendera efter som dom färgar ljudet, man vill att ljudet ska låta naturligt när man mickar upp

Kolla på den vettja

/Jonas

Du kan inte förstärka en mikrofon utan en preamp, så det är rätt kört att spela in då 😉

Men jag antar han menar med en preamp som färgar ljudet

Sm57an kräver ingen fantommatning

MestFest (oregistrerad)
Postat

Kolla på den vettja

/Jonas

Nejnej, jag menar inte att ljudet ska färgas.. Svårt att förklara.. Ljudet öppnar sig inte riktigt? fattar ni?

Elof (oregistrerad)
Postat

Kolla på den vettja

/Jonas

Nejnej, jag menar inte att ljudet ska färgas.. Svårt att förklara.. Ljudet öppnar sig inte riktigt? fattar ni?

57an är näsig i ljudet, den har ingen riktig topp, men det brukar jag inte se som ett problem. Om du har precis det ljud du vill ha i din stärkare och inte tycker att signalkedjan fångar det, så är det micken du ska byta ut först. En ny mick ger betydligt mer annorlunda ljud än en ny preamp.

Postat

Kolla på den vettja

/Jonas

Aha okej

Men kolla på videoklippet jag länkade till, där har du allt du behöver veta 🙂

Ladda gärna upp ett ljudklipp

MestFest (oregistrerad)
Postat

Kolla på den vettja

/Jonas

57an är näsig i ljudet, den har ingen riktig topp, men det brukar jag inte se som ett problem. Om du har precis det ljud du vill ha i din stärkare och inte tycker att signalkedjan fångar det, så är det micken du ska byta ut först. En ny mick ger betydligt mer annorlunda ljud än en ny preamp.

Okaj! Då blir det nog att prova med en sennheiser md421 =/

En sjysst preamp skulle inte bidra med nåt gott då eller?

MestFest (oregistrerad)
Postat

Kolla på den vettja

/Jonas

Du kan inte förstärka en mikrofon utan en preamp, så det är rätt kört att spela in då 🙂

Aha okej

Men kolla på videoklippet jag länkade till, där har du allt du behöver veta 🙂

Ladda gärna upp ett ljudklipp

Kanske kan spela in några sekunder till helgen o sen slänga upp här..

Elof (oregistrerad)
Postat

Kolla på den vettja

/Jonas

Du kan inte förstärka en mikrofon utan en preamp, så det är rätt kört att spela in då 🙂

Okaj! Då blir det nog att prova med en sennheiser md421 =/

En sjysst preamp skulle inte bidra med nåt gott då eller?

En schysst preamp gör väldigt mycket, men det har också att göra med om/hur man lärt sig lyssna. Om du till exempel inte tycker att skillanden mellan mp3 och cd-kvalité är speciellt påtaglig, då kommer du inte höra någon skillnad med en ny preamp. Det är förhållandevis små skillnader på preamps och man ska komma upp i ganska rediga summor pengar innan det verkligen händer nåt kul.

Postat

Enda tipset när det kommer till mickar för gura.

Förstärkta gitarrer har begränsat register.

Använd en mikrofon som är duktig på att hantera detta register.

Gitarrer har snabba transienter och är i det hela attackrika i sitt ljud.

Använd en mikrofon som är snabb i transienterna.

Myten om att stärkare ska spelas in högt.... BS!!

Skaffa en power attunator. Stryp volymen till lådan utan att stärkaren behöver stå och småputtra.

Lyssna på en gitarrstärkare!

Ärligt. Den låter bäst på ett par meter om du vill få ett fylligt ljud.

Spela in stärkaren där den låter som du vill höra den.

Om det är två meter från högtalaren... sätt micken där.

Bara ett par snabba!

Take care.

/Crunch'

MestFest (oregistrerad)
Postat

Jag kollade på videon, det mesta visste man ju redan.. Men lite grejer var nytt och lärorikt..

Ska skaffa en sm57:a till och testa, blir inte det bättre så byter jag mick, kanske en md421.

Kan ska släpa ut stärkaren i vardagsrummet också, där är lite större än i förrådet.. Inte för att

det är ett litet förråd, det är bara så att det är fyllt med massa grejer och skräp, haha 🙂

Ha det!

Postat

Vad har du för stärkare och gitarr? Det har ju enorm betydelse för ljudet. Det går definitivt att få till ett bra ljud med dina grejer. Men det är sällan så enkelt att man ställer in ett ljud man gillar i rummet och SEN sätter dit micken, man måste lyssna på ljudet mikrofonen tar upp och ratta på stärkaren efter det. Lägg upp ett ljudklipp så är det lättare att hjälpa dig.

Det är inte alltid utrustningen det är fel på när man inte får ljudet man är ute efter.

Postat
Vad har du för stärkare och gitarr? Det har ju enorm betydelse för ljudet. Det går definitivt att få till ett bra ljud med dina grejer. Men det är sällan så enkelt att man ställer in ett ljud man gillar i rummet och SEN sätter dit micken, man måste lyssna på ljudet mikrofonen tar upp och ratta på stärkaren efter det. Lägg upp ett ljudklipp så är det lättare att hjälpa dig.

Det är inte alltid utrustningen det är fel på när man inte får ljudet man är ute efter.

Han har: en Framus cobra med tillhörande 412:a och en 5150 med en engl 412 w/v30's

Postat

Han har: en Framus cobra med tillhörande 412:a och en 5150 med en engl 412 w/v30's

Då ligger inte problemet där iaf. Men det vore bra att höra ett inspelat ljudklipp samt höra vad för ljud trådskaparen är ute efter.

MestFest (oregistrerad)
Postat

Jag kanske kan spela in nåt snabbt imorn.

Ljudet jag är ute efter är det jag hör komma ut ur högtalarna, tajt, punchigt, fylligt med en skön tydlighet..

Postat
Jag kanske kan spela in nåt snabbt imorn.

Ljudet jag är ute efter är det jag hör komma ut ur högtalarna, tajt, punchigt, fylligt med en skön tydlighet..

Det finns ett par problem med det, det första är att mikrofonen sitter ett par centimeter från högtalaren. Där låter det inte likadant som ett par meter bort. Det andra är att när du lyssnar på det inspelade ljudet genom monitorerna har du förmodligen inte lika hög volym. När man lyssnar på högre volym låter det mesta ofta bättre och kraftfullare.

MestFest (oregistrerad)
Postat

Ja det har du nog rätt i.

Aja, det handlar nog mer om mixning då tror jag.. Men man bör ju endå vara nöjd med hur det rena ljudet låter innan man sätter in alla pluggarna.. =/

Det som mina inspelningar brister på är att den tajta punchen inte är lika påtaglig som direkt ju cabinetten =(

Jag har fått en massa tips i denna tråd som skall experimenteras med. En till sm57 är på ingång och det ska bli spännande vad som händer med 2 st..

Ska flytta ut i vardagsrummet och dämpa lite mer runtom.

Om dessa punkter inte gör någon större skillnad så blir det till att byta mikrofon, en md421 står högst upp på listan.

Rekomendera mig gärna andra mikrofoner som är sjyssta för uppmickning av elgitarr!

Postat
Ja det har du nog rätt i.

Aja, det handlar nog mer om mixning då tror jag.. Men man bör ju endå vara nöjd med hur det rena ljudet låter innan man sätter in alla pluggarna.. =/

Det som mina inspelningar brister på är att den tajta punchen inte är lika påtaglig som direkt ju cabinetten =(

Jag har fått en massa tips i denna tråd som skall experimenteras med. En till sm57 är på ingång och det ska bli spännande vad som händer med 2 st..

Ska flytta ut i vardagsrummet och dämpa lite mer runtom.

Om dessa punkter inte gör någon större skillnad så blir det till att byta mikrofon, en md421 står högst upp på listan.

Rekomendera mig gärna andra mikrofoner som är sjyssta för uppmickning av elgitarr!

Jag har testat andra mickar inklusive md421 men jag kommer alltid tillbaks till 2 57:or.

Tror det kommer att göra susen för dig att skaffa en till 57:a.

Postat

Riktigt intressant video måste jag säga. Inte så mycket nytt, men bra genomgång av alla stegen! Nånting han missat dock, vilket är lite synd, är inställningarna på förstärkaren.

Det vanligaste felet många gör är att ha för mycket bas och diskant på stärkaren. Istället ska man låta mellanregistret dominera för att få ett fett ljud.

Även contour-inställningen kan ge enorm skillnad på ljudet. Den har jag själv haft en del problem med, kan nån ge lite tips angående den? Contouren, dvs. Vad funkar bra? Vad blir skillnaden? ( Jag kan höra skillnaden men inte sätta fingret på den.)

MestFest (oregistrerad)
Postat

Nu har jag spelat in ett litet klipp.. Hur/var ska jag ladda upp?

/Jonas

MestFest (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mick position: Rakt emot - Precis utanför konen - 2mm ifrån gallret

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen (Framus cobra) -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Redigerat av MestFest
Postat (redigerat)

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Tyckte inte alls det lät illa!

Tänk på att det behöver inte låta bra solo för att det ska låta bra i mixen. Det är oftast tvärtom.

Tonen påminde faktiskt lite om All that remains

Jag kom på att jag har Colin Richardson 5150 inställning på min dator (jag är inte hemma för tillfället)

Om du vill kan jag skicka imorgon?

/Jonas

Redigerat av TwistMe
MestFest (oregistrerad)
Postat

Caparison gitarr emg85 18v -> maxon OD808 -> Lead kanalen -> ENGL 412 celestion v30

Ingen EQ.

Tyckte inte alls det lät illa!

Tänk på att det behöver inte låta bra solo för att det ska låta bra i mixen. Det är oftast tvärtom.

Tonen påminde faktiskt lite om All that remains

Jag kom på att jag har Colin Richardson 5150 inställning på min dator (jag är inte hemma för tillfället)

Om du vill kan jag skicka imorgon?

/Jonas

Absolut! Det kan du göra!

Så det är som jag befarade då.. Att det hela ligger i eq och mixning?

Skit också, hade varit så mycket lättare om det var nåt fysiskt 🙂 haha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.