Jump to content
Annons

Effekter, vad betyder dom?


johantrummorjohan

Recommended Posts

Hej 🙂

Jag undrar om nÄgot/nÄgra mixnings-proffs skulle kunna skriva en lista och förklara massa olika effekter och andra bra saker som Àr anvÀndbara och som finns i de flesta mixnings-progamen. Typ sÄhÀr:) :

Reverb = (vad det betyder och vad man anvÀder det till)

Wet/Dry = (vad det betyder och vad man anvÀder det till)

Delay = (vad det betyder och vad man anvÀder det till)

(mera effekter och sÄnt . . . )

Tror nog inte bara att det Ă€r jag som Ă€r nybörjare pĂ„ mixning och som inte förstĂ„r mkt vad alla konstiga ord betyder 😛

Tack pĂ„ förhand / Johan 😎

Redigerat av johantrummorjohan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Reverb = Rumsklang

Delay = Eko

Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%)

Men som sagt lÀs Mixologi sÄ kommer saker att klarna upp och experimentera.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reverb = Rumsklang

Delay = Eko

Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%)

Men som sagt lÀs Mixologi sÄ kommer saker att klarna upp och experimentera.

Har bestĂ€llt nu 😉 inom en mĂ„nad ? nĂ„n som vet pĂ„ ett ungefĂ€r som har bestĂ€llt den redan ?

J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reverb = Rumsklang

Delay = Eko

Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%)

Men som sagt lÀs Mixologi sÄ kommer saker att klarna upp och experimentera.

Har bestĂ€llt nu 😉 inom en mĂ„nad ? nĂ„n som vet pĂ„ ett ungefĂ€r som har bestĂ€llt den redan ?

J.

Tyckte Piccazzo beskrev det rÀtt bra.

Ett reverb Àr vad som lÄter ifall du till exempel sjunger i en tunnel, eller en kyrka, rumsklang alltsÄ.

Ett delay Àr ett eko, och fungerar som just ett eko.

Med dry/wet stÀller du in hur mycket av reverbet, delayet eller vilken effekt du nu anvÀnder ska pÄverka ljudet, helt wet betyder att hela effekter blir pÄ, helt dry sÄ Àr ljudet "torrt" och pÄverkas inte alls utav den effekt du valt.

Sen har vi ju fler effekter.

Distortion = som det lÄter, du lÀgger en distortion pÄ ljudet.

EQ = dÀr bestÀmmer du vilka frekvenser som ska höjas/sÀnkas

Compressor = klÀmmer ihop ljudet sÄ det blir mindre skillnad i ljudvolym.

Limiter = Hindrar att ljudet överstiger en viss nivÄ

Chorus = Dubblar ljudet och förÀndrar det lite sÄ det lÄter "fetare"

Flanger = Samma som chorus fast med lite svajigare

Spectrum Analyzer = kollar vart ljudbilden Àr starkast/svagast

..........typ.

VĂ€ldigt enkelt förklarat.. Det bĂ€sta Ă€r ALLTID att testa dig fram, det framgĂ„r rĂ€tt tydligt bara man sĂ€tter sig och skruvar lite 🙂

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare!

Det dÀr var vÀl inte sÀrskilt konstruktivt! Varför lÀmnar du en lÀnk till en publikation som mÄste köpas innan man kan ta del av innehÄllet, nÀr det finns (mycket, mycket) bÀttre och sjÀlvklarare alternativ pÄ nÀtet? Höjden av instÀllsamhet fÄr man nog leta efter.

Dessutom — ”Mixningsskolan” Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n skriven sĂ„ att den lĂ€tt ska kunna följas av en nybörjare. Informationen Ă€r vĂ€ldigt kompakt, lite för personligt skriven, och inte alltid tekniskt överensstĂ€mmande med ”allmĂ€n uppfattning”.

Jag rekommenderar INTE ” Studios populĂ€ra mixningsskola”. Om man mĂ„ste köpa böcker/publikationer sĂ„ finns det en hel uppsjö med bĂ€ttre alternativ, bĂ„de svenska och utlĂ€ndska. Men jag tycker att trĂ„dskaparen i första hand ska söka informationen pĂ„ nĂ€tet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare!

Det dÀr var vÀl inte sÀrskilt konstruktivt! Varför lÀmnar du en lÀnk till en publikation som mÄste köpas innan man kan ta del av innehÄllet, nÀr det finns (mycket, mycket) bÀttre och sjÀlvklarare alternativ pÄ nÀtet? Höjden av instÀllsamhet fÄr man nog leta efter.

Dessutom — ”Mixningsskolan” Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n skriven sĂ„ att den lĂ€tt ska kunna följas av en nybörjare. Informationen Ă€r vĂ€ldigt kompakt, lite för personligt skriven, och inte alltid tekniskt överensstĂ€mmande med ”allmĂ€n uppfattning”.

Jag rekommenderar INTE ” Studios populĂ€ra mixningsskola”. Om man mĂ„ste köpa böcker/publikationer sĂ„ finns det en hel uppsjö med bĂ€ttre alternativ, bĂ„de svenska och utlĂ€ndska. Men jag tycker att trĂ„dskaparen i första hand ska söka informationen pĂ„ nĂ€tet.

Okej, fasen ocksÄ, har redan bestÀllt den =/ har du ngn lÀnk till nÄn sida?

Mvh J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reverb = Rumsklang

Delay = Eko

Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%)

Men som sagt lÀs Mixologi sÄ kommer saker att klarna upp och experimentera.

Har bestĂ€llt nu 🙂 inom en mĂ„nad ? nĂ„n som vet pĂ„ ett ungefĂ€r som har bestĂ€llt den redan ?

J.

Tyckte Piccazzo beskrev det rÀtt bra.

Ett reverb Àr vad som lÄter ifall du till exempel sjunger i en tunnel, eller en kyrka, rumsklang alltsÄ.

Ett delay Àr ett eko, och fungerar som just ett eko.

Med dry/wet stÀller du in hur mycket av reverbet, delayet eller vilken effekt du nu anvÀnder ska pÄverka ljudet, helt wet betyder att hela effekter blir pÄ, helt dry sÄ Àr ljudet "torrt" och pÄverkas inte alls utav den effekt du valt.

Sen har vi ju fler effekter.

Distortion = som det lÄter, du lÀgger en distortion pÄ ljudet.

EQ = dÀr bestÀmmer du vilka frekvenser som ska höjas/sÀnkas

Compressor = klÀmmer ihop ljudet sÄ det blir mindre skillnad i ljudvolym.

Limiter = Hindrar att ljudet överstiger en viss nivÄ

Chorus = Dubblar ljudet och förÀndrar det lite sÄ det lÄter "fetare"

Flanger = Samma som chorus fast med lite svajigare

Spectrum Analyzer = kollar vart ljudbilden Àr starkast/svagast

..........typ.

VĂ€ldigt enkelt förklarat.. Det bĂ€sta Ă€r ALLTID att testa dig fram, det framgĂ„r rĂ€tt tydligt bara man sĂ€tter sig och skruvar lite 🙂

NÀr man har lagt pÄ alla ljudfiler till en, sÄ brusar ibland cymbalerna till? Àven fast dom inte gör d nÀr man bara spelar upp trumspÄret, finns det nÄn effekt för det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr man har lagt pÄ alla ljudfiler till en, sÄ brusar ibland cymbalerna till? Àven fast dom inte gör d nÀr man bara spelar upp trumspÄret, finns det nÄn effekt för det?

JarÄ.. Och dÄ Àr det en "Noisegate" du behöver. Om Noisegate

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, fasen ocksÄ, har redan bestÀllt den =/ har du ngn lÀnk till nÄn sida?

NÀr det gÀller internetinformation pÄ svenska sÄ Àr den lite snÄlare tillgÀnglig Àn t.ex. engelsk information. Men alla typer av WIKI (kategori ljudteknik) Àr utmÀrkta, samt diverse dedicerade forum.

NĂ€r det dĂ€remot gĂ€ller engelsk information finns det sĂ„ mycket att tillgĂ„ att det nĂ€stan Ă€r pinsamt... Men man kan ju börja HÄR

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare!

Det dÀr var vÀl inte sÀrskilt konstruktivt! Varför lÀmnar du en lÀnk till en publikation som mÄste köpas innan man kan ta del av innehÄllet, nÀr det finns (mycket, mycket) bÀttre och sjÀlvklarare alternativ pÄ nÀtet? Höjden av instÀllsamhet fÄr man nog leta efter.

Dessutom — ”Mixningsskolan” Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n skriven sĂ„ att den lĂ€tt ska kunna följas av en nybörjare. Informationen Ă€r vĂ€ldigt kompakt, lite för personligt skriven, och inte alltid tekniskt överensstĂ€mmande med ”allmĂ€n uppfattning”.

Jag rekommenderar INTE ” Studios populĂ€ra mixningsskola”. Om man mĂ„ste köpa böcker/publikationer sĂ„ finns det en hel uppsjö med bĂ€ttre alternativ, bĂ„de svenska och utlĂ€ndska. Men jag tycker att trĂ„dskaparen i första hand ska söka informationen pĂ„ nĂ€tet.

Okej, fasen ocksÄ, har redan bestÀllt den =/ har du ngn lÀnk till nÄn sida?

Mvh J.

Du kan byta ut det dĂ€r mot ett 🙂 istĂ€llet tycker jag. InnehĂ„llet överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! I kombination med övning och lite annan lĂ€sning sĂ„ klarnar nog en hel del!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InnehÄllet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat!

Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC — bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare.

Det ligger vĂ€l inget antingen eller i det dĂ€r och med all respekt för kr och ören..129 spĂ€nn 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InnehÄllet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat!

Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC — bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare.

Det ligger vĂ€l inget antingen eller i det dĂ€r och med all respekt för kr och ören..129 spĂ€nn 🙂

Nu hÀnger jag inte riktigt med... ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InnehÄllet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat!

Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC — bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare.

Det ligger vĂ€l inget antingen eller i det dĂ€r och med all respekt för kr och ören..129 spĂ€nn 😄

Nu hÀnger jag inte riktigt med... ?

Gain menar nog att det gÄr alldeles utmÀrkt att köpa bÄda. Förövrigt kan internet vara lite jobbigt för en total nybörjare dÄ man inte vet var man ska börja och inte har nÄgra termer klart för sig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tyckte Studios Mixologi var mer eller mindre bra Ă€ndĂ„. Annars finns ju alltid Google. 🙂 Och att ta Ă€ven en kik hĂ€r:

http://www.clubcubase.net/faq/ kan vara bra för att fÄ lite hum av nÄgra allmÀnna termer inom denna bransch.

Mvh

Memphis

Det var en riktigt gammal FAQ du hittade. Den lĂ€nkas inte ens frĂ„n VSt-forum lĂ€ngre, eftersom den inte har uppdateras pĂ„ evigheter... Visst finns det relevant information dĂ€r trots det, men Ă€ndĂ„... 😄

Jag skulle rekommendera Kontrollrummets Wiki, dĂ€r man kan hitta info om vĂ€ldigt mycket - och dessutom pĂ„ svenska. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gain menar nog att det gÄr alldeles utmÀrkt att köpa bÄda. Förövrigt kan internet vara lite jobbigt för en total nybörjare dÄ man inte vet var man ska börja och inte har nÄgra termer klart för sig.

Ah, OK 🙂 Jag trodde han refererade till 129 kr som "en skitsumma i sammanhanget", vilket det Ă„ andra sidan kanske Ă€r. Men om man ska investera en skitsumma sĂ„ tycker jag att det inte nödvĂ€ndigtvis behöver göras i en överreklamerad publikation.

HĂ€pp! 😄

Peace, Love & Understanding!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gain menar nog att det gÄr alldeles utmÀrkt att köpa bÄda. Förövrigt kan internet vara lite jobbigt för en total nybörjare dÄ man inte vet var man ska börja och inte har nÄgra termer klart för sig.

Ah, OK 😎 Jag trodde han refererade till 129 kr som "en skitsumma i sammanhanget", vilket det Ă„ andra sidan kanske Ă€r. Men om man ska investera en skitsumma sĂ„ tycker jag att det inte nödvĂ€ndigtvis behöver göras i en överreklamerad publikation.

HĂ€pp! 😄

Peace, Love & Understanding!

Okej , ska testa Floorfish som noise gate, men nu dampar cubase ocksĂ„ 🙂 tack för alla svar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InnehÄllet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat!

Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC — bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare.

hĂ„ller med. den Ă€r riktigt bra för nybörjare. stĂ„r mkt om allt dĂ€r. jag har för mig att den kostade mkt mer nĂ€r jag köpte den. bitterhet!!!! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tyckte Studios Mixologi var mer eller mindre bra Ă€ndĂ„. Annars finns ju alltid Google. 😎 Och att ta Ă€ven en kik hĂ€r:

http://www.clubcubase.net/faq/ kan vara bra för att fÄ lite hum av nÄgra allmÀnna termer inom denna bransch.

Mvh

Memphis

Det var en riktigt gammal FAQ du hittade. Den lĂ€nkas inte ens frĂ„n VSt-forum lĂ€ngre, eftersom den inte har uppdateras pĂ„ evigheter... Visst finns det relevant information dĂ€r trots det, men Ă€ndĂ„... 😄

Jag skulle rekommendera Kontrollrummets Wiki, dĂ€r man kan hitta info om vĂ€ldigt mycket - och dessutom pĂ„ svenska. 😉

Ja, den var visst gammal. 😄 Jag hittade den pĂ„ google för ett tag sedan. Men sĂ„dan fakta brukar ju oftast inte Ă€ndra pĂ„ sig mkt.. en preamp Ă€r ju alltid en preamp tex.. 😄 Men jag tipsade ju Ă€ven om Google och dĂ„ kommer ju oftast Wikipedia som första vid sökning, sĂ„ det var ju indirekt ett tips om wikipedia.. 🙂

/Memphis

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ljudinspelningens ABC och Mixologin Àr tvÄ helt olika saker. Ljudinspelningens ABC tittar pÄ inspelningsteknik i allmÀnhet, Mixologin handlar om hur man mixar modern musik.

Exaktomundo! DÀrför Àr Ljudinspelningens ABC att föredra framför "Mixologi" (som nÄgon rekommenderade ovan), om man tar fasta pÄ vad trÄdskaparen inledningsvis frÄgar efter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KÀnns som om den hÀr trÄden drog ivÀg pÄ ett sidospÄr dÀr det mer handlade om Ljudinspelningens ABC och Studios Mixologi.

Kanske inte fanns sĂ„ mycket mer att sĂ€ga om effekter i största allmĂ€nhet men trĂ„dens topic blir lite missvisande om innehĂ„llet Ă€ndras 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det jag inte fattar Àr att folk skriver om wet/dry som nÄgot man faktiskt anvÀnder.

Kör alla hÀr med reverb som inserts eller?

Din frÄga Àr ju inte helt omotiverad - tvÀrtom, men Àven i sendlÀge (alltid med reverb) sÄ hÀnder det nÄngÄng att jag kör utan full wet pÄ pluggen. De enda gÄnger resursslukare som reverb hamnar pÄ insert Àr i slasklÀge.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...