johantrummorjohan Postat 19 februari 2008 Dela Postat 19 februari 2008 (redigerat) Hej đ Jag undrar om nĂ„got/nĂ„gra mixnings-proffs skulle kunna skriva en lista och förklara massa olika effekter och andra bra saker som Ă€r anvĂ€ndbara och som finns i de flesta mixnings-progamen. Typ sĂ„hĂ€r:) : Reverb = (vad det betyder och vad man anvĂ€der det till) Wet/Dry = (vad det betyder och vad man anvĂ€der det till) Delay = (vad det betyder och vad man anvĂ€der det till) (mera effekter och sĂ„nt . . . ) Tror nog inte bara att det Ă€r jag som Ă€r nybörjare pĂ„ mixning och som inte förstĂ„r mkt vad alla konstiga ord betyder đ Tack pĂ„ förhand / Johan đ Redigerat 19 februari 2008 av johantrummorjohan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 19 februari 2008 Dela Postat 19 februari 2008 Ta en titt pÄ Studios mixologi serie. Annars kan du nog fÄ svar pÄ det mesta hÀr: wiki.kontrollrummet.com (Blir man hÀngd nu nÀr man nÀmner kontrollrummet? Wikin Àr faktiskt bra!) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Lithium Postat 19 februari 2008 Dela Postat 19 februari 2008 (redigerat) HÀr hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare! Redigerat 19 februari 2008 av Lithium Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 19 februari 2008 Dela Postat 19 februari 2008 (redigerat) Reverb = Rumsklang Delay = Eko Wet/dry = VÄtt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%) Men som sagt lÀs Mixologi sÄ kommer saker att klarna upp och experimentera. Redigerat 19 februari 2008 av Piccazzo Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
johantrummorjohan Postat 20 februari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 20 februari 2008 Reverb = Rumsklang Delay = Eko Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%) Men som sagt lĂ€s Mixologi sĂ„ kommer saker att klarna upp och experimentera. Har bestĂ€llt nu đ inom en mĂ„nad ? nĂ„n som vet pĂ„ ett ungefĂ€r som har bestĂ€llt den redan ? J. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 (redigerat) Reverb = Rumsklang Delay = Eko Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%) Men som sagt lĂ€s Mixologi sĂ„ kommer saker att klarna upp och experimentera. Har bestĂ€llt nu đ inom en mĂ„nad ? nĂ„n som vet pĂ„ ett ungefĂ€r som har bestĂ€llt den redan ? J. Tyckte Piccazzo beskrev det rĂ€tt bra. Ett reverb Ă€r vad som lĂ„ter ifall du till exempel sjunger i en tunnel, eller en kyrka, rumsklang alltsĂ„. Ett delay Ă€r ett eko, och fungerar som just ett eko. Med dry/wet stĂ€ller du in hur mycket av reverbet, delayet eller vilken effekt du nu anvĂ€nder ska pĂ„verka ljudet, helt wet betyder att hela effekter blir pĂ„, helt dry sĂ„ Ă€r ljudet "torrt" och pĂ„verkas inte alls utav den effekt du valt. Sen har vi ju fler effekter. Distortion = som det lĂ„ter, du lĂ€gger en distortion pĂ„ ljudet. EQ = dĂ€r bestĂ€mmer du vilka frekvenser som ska höjas/sĂ€nkas Compressor = klĂ€mmer ihop ljudet sĂ„ det blir mindre skillnad i ljudvolym. Limiter = Hindrar att ljudet överstiger en viss nivĂ„ Chorus = Dubblar ljudet och förĂ€ndrar det lite sĂ„ det lĂ„ter "fetare" Flanger = Samma som chorus fast med lite svajigare Spectrum Analyzer = kollar vart ljudbilden Ă€r starkast/svagast ..........typ. VĂ€ldigt enkelt förklarat.. Det bĂ€sta Ă€r ALLTID att testa dig fram, det framgĂ„r rĂ€tt tydligt bara man sĂ€tter sig och skruvar lite đ Redigerat 21 februari 2008 av Tracer Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 HĂ€r hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare! Det dĂ€r var vĂ€l inte sĂ€rskilt konstruktivt! Varför lĂ€mnar du en lĂ€nk till en publikation som mĂ„ste köpas innan man kan ta del av innehĂ„llet, nĂ€r det finns (mycket, mycket) bĂ€ttre och sjĂ€lvklarare alternativ pĂ„ nĂ€tet? Höjden av instĂ€llsamhet fĂ„r man nog leta efter. Dessutom â âMixningsskolanâ Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n skriven sĂ„ att den lĂ€tt ska kunna följas av en nybörjare. Informationen Ă€r vĂ€ldigt kompakt, lite för personligt skriven, och inte alltid tekniskt överensstĂ€mmande med âallmĂ€n uppfattningâ. Jag rekommenderar INTE â Studios populĂ€ra mixningsskolaâ. Om man mĂ„ste köpa böcker/publikationer sĂ„ finns det en hel uppsjö med bĂ€ttre alternativ, bĂ„de svenska och utlĂ€ndska. Men jag tycker att trĂ„dskaparen i första hand ska söka informationen pĂ„ nĂ€tet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
johantrummorjohan Postat 21 februari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 21 februari 2008 HĂ€r hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare! Det dĂ€r var vĂ€l inte sĂ€rskilt konstruktivt! Varför lĂ€mnar du en lĂ€nk till en publikation som mĂ„ste köpas innan man kan ta del av innehĂ„llet, nĂ€r det finns (mycket, mycket) bĂ€ttre och sjĂ€lvklarare alternativ pĂ„ nĂ€tet? Höjden av instĂ€llsamhet fĂ„r man nog leta efter. Dessutom â âMixningsskolanâ Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n skriven sĂ„ att den lĂ€tt ska kunna följas av en nybörjare. Informationen Ă€r vĂ€ldigt kompakt, lite för personligt skriven, och inte alltid tekniskt överensstĂ€mmande med âallmĂ€n uppfattningâ. Jag rekommenderar INTE â Studios populĂ€ra mixningsskolaâ. Om man mĂ„ste köpa böcker/publikationer sĂ„ finns det en hel uppsjö med bĂ€ttre alternativ, bĂ„de svenska och utlĂ€ndska. Men jag tycker att trĂ„dskaparen i första hand ska söka informationen pĂ„ nĂ€tet. Okej, fasen ocksĂ„, har redan bestĂ€llt den =/ har du ngn lĂ€nk till nĂ„n sida? Mvh J. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
johantrummorjohan Postat 21 februari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 21 februari 2008 Reverb = Rumsklang Delay = Eko Wet/dry = VĂ„tt/Torrt m.a.o om du tex skickar en virvel till ett reverb kan du justera hur mycket reverb du vill att virveln skall ha genom Wet ( 100 % ) Dry ( 0%) Men som sagt lĂ€s Mixologi sĂ„ kommer saker att klarna upp och experimentera. Har bestĂ€llt nu đ inom en mĂ„nad ? nĂ„n som vet pĂ„ ett ungefĂ€r som har bestĂ€llt den redan ? J. Tyckte Piccazzo beskrev det rĂ€tt bra. Ett reverb Ă€r vad som lĂ„ter ifall du till exempel sjunger i en tunnel, eller en kyrka, rumsklang alltsĂ„. Ett delay Ă€r ett eko, och fungerar som just ett eko. Med dry/wet stĂ€ller du in hur mycket av reverbet, delayet eller vilken effekt du nu anvĂ€nder ska pĂ„verka ljudet, helt wet betyder att hela effekter blir pĂ„, helt dry sĂ„ Ă€r ljudet "torrt" och pĂ„verkas inte alls utav den effekt du valt. Sen har vi ju fler effekter. Distortion = som det lĂ„ter, du lĂ€gger en distortion pĂ„ ljudet. EQ = dĂ€r bestĂ€mmer du vilka frekvenser som ska höjas/sĂ€nkas Compressor = klĂ€mmer ihop ljudet sĂ„ det blir mindre skillnad i ljudvolym. Limiter = Hindrar att ljudet överstiger en viss nivĂ„ Chorus = Dubblar ljudet och förĂ€ndrar det lite sĂ„ det lĂ„ter "fetare" Flanger = Samma som chorus fast med lite svajigare Spectrum Analyzer = kollar vart ljudbilden Ă€r starkast/svagast ..........typ. VĂ€ldigt enkelt förklarat.. Det bĂ€sta Ă€r ALLTID att testa dig fram, det framgĂ„r rĂ€tt tydligt bara man sĂ€tter sig och skruvar lite đ NĂ€r man har lagt pĂ„ alla ljudfiler till en, sĂ„ brusar ibland cymbalerna till? Ă€ven fast dom inte gör d nĂ€r man bara spelar upp trumspĂ„ret, finns det nĂ„n effekt för det? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 NÀr man har lagt pÄ alla ljudfiler till en, sÄ brusar ibland cymbalerna till? Àven fast dom inte gör d nÀr man bara spelar upp trumspÄret, finns det nÄn effekt för det? JarÄ.. Och dÄ Àr det en "Noisegate" du behöver. Om Noisegate Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Okej, fasen ocksĂ„, har redan bestĂ€llt den =/ har du ngn lĂ€nk till nĂ„n sida? NĂ€r det gĂ€ller internetinformation pĂ„ svenska sĂ„ Ă€r den lite snĂ„lare tillgĂ€nglig Ă€n t.ex. engelsk information. Men alla typer av WIKI (kategori ljudteknik) Ă€r utmĂ€rkta, samt diverse dedicerade forum. NĂ€r det dĂ€remot gĂ€ller engelsk information finns det sĂ„ mycket att tillgĂ„ att det nĂ€stan Ă€r pinsamt... Men man kan ju börja HĂR Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Gain Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 HĂ€r hittar du det mesta om mixnig som du kan behöva som nybörjare! Det dĂ€r var vĂ€l inte sĂ€rskilt konstruktivt! Varför lĂ€mnar du en lĂ€nk till en publikation som mĂ„ste köpas innan man kan ta del av innehĂ„llet, nĂ€r det finns (mycket, mycket) bĂ€ttre och sjĂ€lvklarare alternativ pĂ„ nĂ€tet? Höjden av instĂ€llsamhet fĂ„r man nog leta efter. Dessutom â âMixningsskolanâ Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n skriven sĂ„ att den lĂ€tt ska kunna följas av en nybörjare. Informationen Ă€r vĂ€ldigt kompakt, lite för personligt skriven, och inte alltid tekniskt överensstĂ€mmande med âallmĂ€n uppfattningâ. Jag rekommenderar INTE â Studios populĂ€ra mixningsskolaâ. Om man mĂ„ste köpa böcker/publikationer sĂ„ finns det en hel uppsjö med bĂ€ttre alternativ, bĂ„de svenska och utlĂ€ndska. Men jag tycker att trĂ„dskaparen i första hand ska söka informationen pĂ„ nĂ€tet. Okej, fasen ocksĂ„, har redan bestĂ€llt den =/ har du ngn lĂ€nk till nĂ„n sida? Mvh J. Du kan byta ut det dĂ€r mot ett đ istĂ€llet tycker jag. InnehĂ„llet överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! I kombination med övning och lite annan lĂ€sning sĂ„ klarnar nog en hel del! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 InnehĂ„llet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC â bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Gain Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 InnehĂ„llet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC â bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare. Det ligger vĂ€l inget antingen eller i det dĂ€r och med all respekt för kr och ören..129 spĂ€nn đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Jag tyckte Studios Mixologi var mer eller mindre bra Ă€ndĂ„. Annars finns ju alltid Google. đ Och att ta Ă€ven en kik hĂ€r: http://www.clubcubase.net/faq/ kan vara bra för att fĂ„ lite hum av nĂ„gra allmĂ€nna termer inom denna bransch. Mvh Memphis Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 InnehĂ„llet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC â bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare. Det ligger vĂ€l inget antingen eller i det dĂ€r och med all respekt för kr och ören..129 spĂ€nn đ Nu hĂ€nger jag inte riktigt med... ? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 InnehĂ„llet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC â bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare. Det ligger vĂ€l inget antingen eller i det dĂ€r och med all respekt för kr och ören..129 spĂ€nn đ Nu hĂ€nger jag inte riktigt med... ? Gain menar nog att det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att köpa bĂ„da. Förövrigt kan internet vara lite jobbigt för en total nybörjare dĂ„ man inte vet var man ska börja och inte har nĂ„gra termer klart för sig. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Jag tyckte Studios Mixologi var mer eller mindre bra Ă€ndĂ„. Annars finns ju alltid Google. đ Och att ta Ă€ven en kik hĂ€r:http://www.clubcubase.net/faq/ kan vara bra för att fĂ„ lite hum av nĂ„gra allmĂ€nna termer inom denna bransch. Mvh Memphis Det var en riktigt gammal FAQ du hittade. Den lĂ€nkas inte ens frĂ„n VSt-forum lĂ€ngre, eftersom den inte har uppdateras pĂ„ evigheter... Visst finns det relevant information dĂ€r trots det, men Ă€ndĂ„... đ Jag skulle rekommendera Kontrollrummets Wiki, dĂ€r man kan hitta info om vĂ€ldigt mycket - och dessutom pĂ„ svenska. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Gain menar nog att det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att köpa bĂ„da. Förövrigt kan internet vara lite jobbigt för en total nybörjare dĂ„ man inte vet var man ska börja och inte har nĂ„gra termer klart för sig. Ah, OK đ Jag trodde han refererade till 129 kr som "en skitsumma i sammanhanget", vilket det Ă„ andra sidan kanske Ă€r. Men om man ska investera en skitsumma sĂ„ tycker jag att det inte nödvĂ€ndigtvis behöver göras i en överreklamerad publikation. HĂ€pp! đ Peace, Love & Understanding! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
johantrummorjohan Postat 21 februari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 21 februari 2008 Gain menar nog att det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att köpa bĂ„da. Förövrigt kan internet vara lite jobbigt för en total nybörjare dĂ„ man inte vet var man ska börja och inte har nĂ„gra termer klart för sig. Ah, OK đ Jag trodde han refererade till 129 kr som "en skitsumma i sammanhanget", vilket det Ă„ andra sidan kanske Ă€r. Men om man ska investera en skitsumma sĂ„ tycker jag att det inte nödvĂ€ndigtvis behöver göras i en överreklamerad publikation. HĂ€pp! đ Peace, Love & Understanding! Okej , ska testa Floorfish som noise gate, men nu dampar cubase ocksĂ„ đ tack för alla svar Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 InnehĂ„llet [i "Mixningsskolan"] överstiger vida dom kr numret kostar - garanterat! Hmmm, 129 spĂ€nn... Om man lĂ€gger till en 50-lapp fĂ„r man istĂ€llet Ljudinspelningens ABC â bĂ€ttre lĂ€mpad för nybörjare. hĂ„ller med. den Ă€r riktigt bra för nybörjare. stĂ„r mkt om allt dĂ€r. jag har för mig att den kostade mkt mer nĂ€r jag köpte den. bitterhet!!!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Majken Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Ljudinspelningens ABC och Mixologin Àr tvÄ helt olika saker. Ljudinspelningens ABC tittar pÄ inspelningsteknik i allmÀnhet, Mixologin handlar om hur man mixar modern musik. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Jag tyckte Studios Mixologi var mer eller mindre bra Ă€ndĂ„. Annars finns ju alltid Google. đ Och att ta Ă€ven en kik hĂ€r:http://www.clubcubase.net/faq/ kan vara bra för att fĂ„ lite hum av nĂ„gra allmĂ€nna termer inom denna bransch. Mvh Memphis Det var en riktigt gammal FAQ du hittade. Den lĂ€nkas inte ens frĂ„n VSt-forum lĂ€ngre, eftersom den inte har uppdateras pĂ„ evigheter... Visst finns det relevant information dĂ€r trots det, men Ă€ndĂ„... đ Jag skulle rekommendera Kontrollrummets Wiki, dĂ€r man kan hitta info om vĂ€ldigt mycket - och dessutom pĂ„ svenska. đ Ja, den var visst gammal. đ Jag hittade den pĂ„ google för ett tag sedan. Men sĂ„dan fakta brukar ju oftast inte Ă€ndra pĂ„ sig mkt.. en preamp Ă€r ju alltid en preamp tex.. đ Men jag tipsade ju Ă€ven om Google och dĂ„ kommer ju oftast Wikipedia som första vid sökning, sĂ„ det var ju indirekt ett tips om wikipedia.. đ /Memphis Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Ljudinspelningens ABC och Mixologin Àr tvÄ helt olika saker. Ljudinspelningens ABC tittar pÄ inspelningsteknik i allmÀnhet, Mixologin handlar om hur man mixar modern musik. Exaktomundo! DÀrför Àr Ljudinspelningens ABC att föredra framför "Mixologi" (som nÄgon rekommenderade ovan), om man tar fasta pÄ vad trÄdskaparen inledningsvis frÄgar efter. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 KĂ€nns som om den hĂ€r trĂ„den drog ivĂ€g pĂ„ ett sidospĂ„r dĂ€r det mer handlade om Ljudinspelningens ABC och Studios Mixologi. Kanske inte fanns sĂ„ mycket mer att sĂ€ga om effekter i största allmĂ€nhet men trĂ„dens topic blir lite missvisande om innehĂ„llet Ă€ndras đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
mimla Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Det jag inte fattar Àr att folk skriver om wet/dry som nÄgot man faktiskt anvÀnder. Kör alla hÀr med reverb som inserts eller? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Gain Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Det jag inte fattar Àr att folk skriver om wet/dry som nÄgot man faktiskt anvÀnder.Kör alla hÀr med reverb som inserts eller? Din frÄga Àr ju inte helt omotiverad - tvÀrtom, men Àven i sendlÀge (alltid med reverb) sÄ hÀnder det nÄngÄng att jag kör utan full wet pÄ pluggen. De enda gÄnger resursslukare som reverb hamnar pÄ insert Àr i slasklÀge. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.