HarryHarry Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Köpte en ny bärbar dator i höstas med windows vista på och nu tänkte jag börja använda cubase i den. Då jag hört att cubase äldre verisioner inte kan köras på vista så har jag fått rekomendationen att köra en dual boot på datorn och köra cubase med windows XP. Är det någon som kan vägleda mig i hur jag skall utföra en sådan boot? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Är du säker på att du vill behålla Vista överhuvudtaget? Det är enklare att ersätta Vista med XP än att installera XP bredvid en redan existerande Vista. Bärbara har begränsat med hårddiskutrymme också, så även där är det en fördel att använda bara ett OS. Speciellt om d tänker använda datorn till något så utrymmeskrävande som att spela in ljudfiler. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Vet inget i princip om dual boot men det får du säkert tips om folket verkar vara hjälpsamma här. Men som joachime säger det brukar var begränsat med HD utrymme på en bärbar dator så se till att skaffa en extern HD (USB eller FW) för dina ljudfiler så bör det funka bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 19 februari 2008 Dela Postat 19 februari 2008 Om du söker lite på Soundonsound(.com)s hemsida så finns det några bra artiklar om det där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henrik.brunzell Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Jag har snubblat på ett program för att hantera bootning från flera operativsystem, easybcd (www.easybcd.com). Där finns även guider för hur man gör ordning partitioner, men sök gärna på dual boot vista xp (eller liknande), det finns oändligt med bra resurser. Angående platsen på hårddisken, så går det med all sannolikhet bra att dela den på mitten och köra ljudfiler på en extern disk istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Ett starkt råd: Installera XP innan du installerar Vista. Annars är det bäddat för problemlösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Har du en OEM-version av Vista så kan det vara bra att köpa en ny hårddisk och lägga in XP på. Någon gång slutar de göra uppdateringar för XP och då kanske de fått gång på vista. Skulle du då vilja byta tillbaka kan det bli problem om du formaterat disken innan du la in XP. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Tjena, jag fixade nyss själv en dual boot med vista och xp på min dator och tänkte att jag kanske kunde hjälpa dig. Jag vet inte hur bra på engelska du är men jag hittade ingen sida på svenska ☺️ http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp på den sidan får du all hjälp du behöver 😛 men jag föreslår att du använder vistas inbyggda partition editor så att du slipper vänta i 10 timmar på Gnome partition editor som dom föreslår. Den inbyggda kan du hitta i vista om du öppnar utforskaren och söker efter "computer management" eller "datorhanteraren". Hoppas det har hjälpt dig! (p.s. editorn hittar du under lagring/diskhantering) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Kan tipsa om en bra gratis bootloader: http://gag.sourceforge.net/ som jag använder flitigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
YellowStudio Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Jag har haft xp tillsammans med xp64 och har inga bra erfarenheter av det. Det funkade fint några månader sen helt plötsligt saknades det kernell filer. Kollade på microsoft hemsida och då rekommenderade dom att man bootade det ena os et från diskett, Så kolla ordentligt på microsoft, så du slipper göra om det igen efter några månader. Är du säker på att du inte kan få stöd för cubase i vista? I xp kan man t.ex välja stöd för win98. start-program-högerklicka cubase- egenskaper-kompatibilitet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Jag har kört multibootsysten i många år och aldrig haft några problem (tvärt om en väldigt problemfri tillvaro). Det ända som kan vara lite bökigt är att få till ett dual/multi-boot om man inte har erfarenhet av datorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BoJoel Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 En annan enkel variant som du kan göra utan att installera någon Dual Boot-mjukvara är att installera XP på en ny/annan hårdisk och byta mellan operativen i Boot sequens i BIOS. Detta är inte så praktiskt i längden, speciellt inte om du ofta kommer att byta mellan operativen, men kan vara en bra variant för att testa utan att behöva mecka så mycket med den disk du redan har. Om du sedan bestämmer dig för att bara använda ett operativ så är det bara att skifta till den disken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HarryHarry Postat 21 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2008 Tack för alla tips. Jag är ju inte direkt någon datorhacker men det är väl adrig för sent att lära sig. Grejen är den att jag måste köra två operativ system eftersom jag har en touch-skärm som bara funkar tillsammans med vista och min fru använder sig mycket utav den funktionen. Så det blir väl till att försöka sig på en dual-boot. Vad betyder OEM-version? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 En version som är låst till en dator, annars exakt samma som original fast oftast ung. halva priset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tomazopantera Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 (redigerat) Jag har samma XP licens installerat på två olika hårddiskar. Detta och lite pill i boot.ini så får man en liten meny när man startar upp där man kan välja vilket operativ man vill köra. Jag är otroligt nöjd med den lösningen. Men detta är min stationära dator. Två operativ förutsätter två hårddiskar. Är det möjligt i din bärbara? OEM betyder Original Equipment Manufacturer om jag inte missminner mig. Redigerat 22 februari 2008 av tomazopantera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Låter bökigt. Jag kör 3st partitioner av samma OEM-licens med GAG och det funkar kanon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gunnarflax Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Om du fixar dual-booten så rekommenderar jag programmen EasyBCD och iReboot, gör allting himla mycket lättare när du ska byta mellan operativsystem! EasyBCD iReboot Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.