Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och programerar in trummor slag för slag en del.

Jag har hittills inte fattat hur jag gör för att ha olika velocity på dessa slag. Jag har bara lyckats ställa om velocity på alla slag... men hela grejer är ju att det ska vara olika "hårdhet" för att få det att låta mer levande... Någon som kan förklara?

Tack på förhand

/Simon

Annons
Postat
Jag sitter och programerar in trummor slag för slag en del.

Jag har hittills inte fattat hur jag gör för att ha olika velocity på dessa slag. Jag har bara lyckats ställa om velocity på alla slag... men hela grejer är ju att det ska vara olika "hårdhet" för att få det att låta mer levande... Någon som kan förklara?

Tack på förhand

/Simon

Om du är i key edit så kan du markera vilka slag du vill ändra och sen rita velocityn direkt på velocity-"staplarna" i nederkant.

Postat
Jag sitter och programerar in trummor slag för slag en del.

Jag har hittills inte fattat hur jag gör för att ha olika velocity på dessa slag. Jag har bara lyckats ställa om velocity på alla slag... men hela grejer är ju att det ska vara olika "hårdhet" för att få det att låta mer levande... Någon som kan förklara?

Tack på förhand

/Simon

Om du är i key edit så kan du markera vilka slag du vill ändra och sen rita velocityn direkt på velocity-"staplarna" i nederkant.

Funkar även i drum edit.

Postat
Om du är i key edit så kan du markera vilka slag du vill ändra och sen rita velocityn direkt på velocity-"staplarna" i nederkant.

Vill bara lägga till att man använder ritverktyget för detta i keyeditorn

Postat
Om du är i key edit så kan du markera vilka slag du vill ändra och sen rita velocityn direkt på velocity-"staplarna" i nederkant.

Vill bara lägga till att man använder ritverktyget för detta i keyeditorn

Sen är det aldrig fel att leka runt lite med Quantize funktionen för att få lite mer "levande" känsla och roligt gung 🙂

Postat
Sen är det aldrig fel att leka runt lite med Quantize funktionen för att få lite mer "levande" känsla och roligt gung 🙂

Eller ännu hellre: Slå av snap-funktionen, zooma in ordentligt och börja sen flytta de individuella slagen manuellt till mer eller mindre exakt i takt. Gör sen likadant med velocity, låt den variera lite för varje slag. Det är då det kan börja låta levande ...

Postat
Sen är det aldrig fel att leka runt lite med Quantize funktionen för att få lite mer "levande" känsla och roligt gung 🙂

Eller ännu hellre: Slå av snap-funktionen, zooma in ordentligt och börja sen flytta de individuella slagen manuellt till mer eller mindre exakt i takt. Gör sen likadant med velocity, låt den variera lite för varje slag. Det är då det kan börja låta levande ...

Håller helt med och velocityn är central. Du kan ev också låta snap vara på men öka då istället "känsligheten" och kör på 16, 32 eller varför inte 64-delar. En smaksak men ger lite mer kontroll över förflyttningarna.

Postat

Om man vill quantize automatiskt och inte flytta varje slag manuellt, hur går man enklast tillväga och hur mycket ska man quantizea?

Postat
Om man vill quantize automatiskt och inte flytta varje slag manuellt, hur går man enklast tillväga och hur mycket ska man quantizea?

Sätta q till lämligt notvärde som du lirar eller redan spelat in. Om du inte vill hårdkvantisera så finns det ju i Cubase nåt som heter Interative Quantize där man kan ställa (i %) hur kraftig kvantiseringen ska bli. Gör du det flera ggr med en låg procent så "närmar sig" kvantiseringen stegvis värdet du valt.

Postat
Jag tycker att dynamiken är betydligt viktigare än att lägga in diverse medvetna fel i timingen.

Det kan svänga som 17 även om det är helt dödkvantiserat - så länge dynamiken är levande.

Precis-en trummis ska vara tajt, men dynamisk 😄 Då är det bättre att skapa lite häng eller driv t ex genom en delayförskjutning i inspektorn.

Postat

Ingen trummis (eller annan instrumentalist) är 100% tajt. Vill man att det ska låta levande så måste det vara lite oexakt, både i anslag och taktfasthet. Det kan ändå fortfarande ge en upplevelse av tajthet.

Postat

Vill man ha det riktigt tajt men ändå levande kan man kvantisera virvel och kagge men låta hihat och ride vara oförändrade. Har gjort så ett par gånger när jag spelat in med mina digitaltrummor.

Postat
Ingen trummis (eller annan instrumentalist) är 100% tajt. Vill man att det ska låta levande så måste det vara lite oexakt, både i anslag och taktfasthet. Det kan ändå fortfarande ge en upplevelse av tajthet.

Visst är det så 😉 Sen handlar det såklart om ett gäng millisekunder snarare en tiondelar. Det slaviskt tajta blir ju sällan svängigt, men det är lätt att det missförstås när man diskuterar ämnet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.