Jump to content
Annons

Problem med audioinspelning

Recommended Posts

Barathrum (oregistrerad)
Postat

Har sökt på många ställen men hittade inget svar.

Har ett nyköpt (är nybörjare på inspelning) E-MU 1820-ljudkort. När jag kopplar mina synthtrummor och gitarren till den externa boxen så får jag problemfritt och fördröjningsfritt ljud genom hörlurarna som är kopplade till boxen. Ljudkortet måste alltså snappa upp signalen någonstans. Men jag får inte Cubase VST 5.1 att reagera på audio-signalen. Input- och outputmätarna rör sig helt enkelt inte. Midi fungerar felfritt att spela in. Hur ska jag göra för att spela in audio?

Tackar för svar.

Annons
Barathrum (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kryckan

rtfm? Ursäkta om jag är trög 😆

Straka

Okej.

Edit: Hittade det såklart pinsamma misstaget nu. Trodde de båda mic-preampsen var enbart till för XLR-kontakter och inte fungerade för audiokablar.

Redigerat av Barathrum
Gurra (oregistrerad)
Postat

Nu ser det ut som du har löst broblemet, men för att du inte ska leva i ovisshet :rolleyes:

rtfm= Betyder i all välmening - "read the fucking manual" 😆

Barathrum (oregistrerad)
Postat

Nu sitter jag här igen med problem. Förut gick det att spela in felfritt i audio från det digitala trumsettet. Jag hör fortfarande ljud som direct-monitoras till hörlurarna, och Cubase VST 5.1 tar in ljudvågor i audioinspelningen. Men jag hör inget ljud när jag vill spela upp själv audioinspelningen. Provat i flera timmar nu och slitit mitt hår för att det helt plötsligt inte fungerar. Ibland när jag startar om programmet så fungerar det men det måste ju självklart fungera hela tiden och inte bara ibland.

- Kopplar mono-kabeln från mono-out till XLR-kontakt 1 på E-MU 1820-kopplingsboxen.

- Ställer in i VST Inputs att den ska använda den porten.

- Väljer audiospår 1.

- Trycker på "enable" och sen på record. Volymen är det inget fel på.

Sen när man spelat in lyckat audio brukar det komma en liten laddningssekvens när man trycker på stop. Nu blinkar det bara till något snabbt så det verkar som att programmet missar att utföra något?

Vad göra?

Tackar för hjälp.

Barathrum (oregistrerad)
Postat

android

Okej, hittade massor av fina, nya länkar från forumet du föreslog 😱 Tackar!

Har någon någon erfarenhet av mitt problem kan ni gärna dela med er!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.