Jump to content
Annons

Mjukvara för elgitarrer?

snowjim

Recommended Posts

Hej!

Jag planerar att införskaffa mig en elgitarr men tänker koppla den till datorn förstället en extern föstärkare. Frågan är nu vilka program som finns att tillgå och vilka som man kan rekomendera?

Reason har jag tittat som hastigast på men det verkar vara mer för att koppla samma olika enheter på något vis?

Jag har även tittat på Pod Line6, men det skulle vara bra om ingen extra hårdvara krävdes utan man kunde koppla gittaren direkt i line-in på datorn.

En fördel är så klart att man kan spela in och laborera med det man spelar.

MVH

Snowjim

Dela på andra sajter

Annons

Vanligaste är:

Guitar rig från NI och GTR från Waves. Dock tycker jag personligen att dessa inte låter jättekul, men det fungerar att ha som slask eller att blanda med en riktigt stärkare. Men det är bara mina åsikter 🙂

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Tack för svaren, jag kommer titta närmare på dessa program.

Jag har nu lyckats prova min utrustning och mitt REALTEK HD ger mig bra ljud på 768 samples (17 ms) med ASIO4ALL drivrutiner. Tror ni det räcker för även sen när jag låter dator lägga på efekter på det inkommande ljudet?

Dela på andra sajter

Jag har nu lyckats prova min utrustning och mitt REALTEK HD ger mig bra ljud på 768 samples (17 ms) med ASIO4ALL drivrutiner. Tror ni det räcker för även sen när jag låter dator lägga på efekter på det inkommande ljudet?

Det är lite individuellt har jag märkt, men jag tror inte att det är tillräckligt. Själv kan jag till nöds leva med 10-12ms, men det är gränsfall. 6ms är bra för mig. Det kan dessutom bli problem med sprak och missljud när du sen kör realtid genom mjukvara på en sådan ljudkrets. Med en POD-variant (XT, Vox ToneLab, V-amp etc) har du nog bättre chanser då den tar hand om effekterna själv. Eller skaffa ett vettigt ljudkort med egna ASIO-drivrutiner som hanterar uppgiften betydligt bättre.

Dela på andra sajter

Det är lite individuellt har jag märkt, men jag tror inte att det är tillräckligt. Själv kan jag till nöds leva med 10-12ms, men det är gränsfall. 6ms är bra för mig. Det kan dessutom bli problem med sprak och missljud när du sen kör realtid genom mjukvara på en sådan ljudkrets. Med en POD-variant (XT, Vox ToneLab, V-amp etc) har du nog bättre chanser då den tar hand om effekterna själv. Eller skaffa ett vettigt ljudkort med egna ASIO-drivrutiner som hanterar uppgiften betydligt bättre.

1000 ms är 1 sek, 500 ms är 1/2 sek, det finns ju ingen chans att du kan märka skildnad mellan 17 ms och 12 ms?

G-suite är ett bra och gratis alternativ.

Aha, verkar vara drivrutiner av någon slag, ska ta en närmare titt på dem. Använder du dem? och hur fungerar de?

Dela på andra sajter

1000 ms är 1 sek, 500 ms är 1/2 sek, det finns ju ingen chans att du kan märka skildnad mellan 17 ms och 12 ms?
Tro mig, man märker det. Våra sinnen är känsligare än man tror. Steget från 12 till 17 låter inte mycket, men kan vara ganska störande. Och då hör jag ändå inte till de verkligt petiga. Du slår an strängarna och upplever klart att ljudet kommer ett litet snäpp senare. Det finns en anledning till att försäljningsargument som "ultra low latency" och "zero latency" existerar. Men det skadar ju inte att testa. Har du tur funkar det för dig.
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.