Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jo har funderat på o bygga eget digitalt trumset för att trigga samplingar via midi till i datorn. men känner att jag inte pallar med allt meck så tänkte kolla om det e möjligt att då köpa ett biliigt alternativ av digital set med skit modul som ändå har midi ut. då e ju liksom redan själva triggningen från padsen till modulen klar. o om den då har midi ut så borde jag väl kunna hoppa över modulljudeno bara köra in midi signalen från de olika padsen från modulen o köra med mina egna samplingar i datorn?? det e väl ´bara att dra ner voluýmen på modulen så de ljuden inte spelas upp samtidigt som mina samplingar ?

Vore underbart med svar

Annons
Postat

du kan köpa ett billigt digikit för ngra tusingar.. eller så kan du enkelt bygga själv..

jag gjorde ungefär såhär:

kolla på blocket o vendolin efter begagnade pukor i storlek 10"-12". du kan få två pukor för ngra hundringar om det är riktigt billigt skit! annars har thomann ett märke som heter millenium, det är riktigt billigt! sen när du får hem sakerna sågar du av dom rakt på mitten, så du får två trummor. har du köpt 2 eller 3 beggade pukor så får du 4 eller 6 trummor.. jag rekommenderar att du skaffar 3 och sågar fram 6 st. då får du två hängpukor, en golv, en virvel och en bastrumma.. standardgrejjs.. sen köper du meshskinn - skinn med nät istället för heltäckande plastyta..

och 6 st. triggmickar.. om du letar på beg.marknaden kan du hitta billigt.. jag köpte två red shot triggers för 200 spänn av en snubbe från skåne för ngt år sen. det går att hitta om man letar..

sen kommer det självklart behövas stativ o sånt, men eftersom jag har massa trumprylar sket jag i det. eftersom jag hade liggandes. 🙂

stativ kan man enkelt skaffa beggat med.. men om man ska bygga själv blir det oftast lite dyrare än om man ska köpa ett helt budgetkit..

men om man skaffar allt och bygger det själv kan man skaffa en BRA modul istället typ roland TD3/TD6 och få riktigt bra ljud!!

om man ska trigga internt räcker det med ngra padar, finns riktigt billig om man inte vill ha meshskinn utan klarar sig med plastytor.. det är bara telekontakt som gäller då rakt in i ljudkortet om man har fler än två ingångar.. sen triggar man signalen där.

ELLER så skaffar man en riktigt billig modul som tar signalerna från telekabeln och sänder en kort midi-impuls till datorn.

vilket man nu vill göra...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.