Jump to content
Annons

När läggs effekterna i Cubase LE?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

1) Kan jag lägga på effekter efteråt i Cubase LE? Antag att jag t.ex spelat in bas, elgitarr, kazzo och congos på olika spår, men kommer på att jag vill ha lite kompressor på basen sedan. Kan jag lägga på det efteråt i versionen Cubase LE, dvs. innan jag spelar in sången på spår 5?

2) Och om jag vill använda Reverb innan Audio Mixdown, kan jag lägga det på olika spår i Cubase LE och i olika mängd på olika spår, eller måste reverbvärdet sättas på t.ex. nivå 3.5 sek efterklang på allting?

3) Och om jag ändå vill ha längden 3.5 sek på precis allting i alla fall, kan jag styra effekt/signal-andelen olika på olika spår i Cubase LE, så att en del blir nästan torra i alla fall?

Antar liksom att allt detta funkar i "riktiga" Cubase...

🙂

:musik

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

1) Kan jag lägga på effekter efteråt i Cubase LE? Antag att jag t.ex spelat in bas, elgitarr, kazzo och congos på olika spår, men kommer på att jag vill ha lite kompressor på basen sedan. Kan jag lägga på det efteråt i versionen Cubase LE, dvs. innan jag spelar in sången på spår 5?

Svar ja, använd en insert för att lägga kompressorn på basen.

2) Och om jag vill använda Reverb innan Audio Mixdown, kan jag lägga det på olika spår i Cubase LE och i olika mängd på olika spår, eller måste reverbvärdet sättas på t.ex. nivå 3.5 sek efterklang på allting?

Reverb på insert påverkar den kanalen du insertar på, så bara ett spår får reverb.

3) Och om jag ändå vill ha längden 3.5 sek på precis allting i alla fall, kan jag styra effekt/signal-andelen olika på olika spår i Cubase LE, så att en del blir nästan torra i alla fall?

Ja om du använder reverb som send istället för insert.

Japp

Redigerat av drloop
musik (oregistrerad)
Postat

Svar ja, använd en insert för att lägga kompressorn på basen.

Reverb på insert påverkar den kanalen du insertar på, så bara ett spår får reverb.

Ja om du använder reverb som send istället för insert.

Japp

Strålande!

Det var ju skitbra att jag kan sätta olika Reverbtider och reverbmängder på olika spår, även i Cubase LE, under själva ljudbearbetningen, ett spår i taget. Långt innan jag kommit till stadiet Audio Mixdown. Och om jag redan gjort det innan Audio Mixdown, så kanske jag inte behöver köra något Reverbande under MixDown...

🙂

:musik

• 2 månader senare...
Postat

Hej drloop och ni andra! Jag har ett "tvärtom-problem" kan man säga. Jag vet hur man gör för att lägga effekter efteråt, men det vet du ju nu hur man gör.

Det verkar som att du vet hur man lägger effekterna så att du kan använda dem när du spelar? Jag har letat efter det i olika forum utan resultat. Kan någon hjälpa mig med det? Jag spelar gitarr och vill ha effekterna pålagda samtidigt när jag spelar, inte lägga på dem efteråt. Hjälp! 😮

Det gäller Cubase LE 4

Postat
Hej drloop och ni andra! Jag har ett "tvärtom-problem" kan man säga. Jag vet hur man gör för att lägga effekter efteråt, men det vet du ju nu hur man gör.

Det verkar som att du vet hur man lägger effekterna så att du kan använda dem när du spelar? Jag har letat efter det i olika forum utan resultat. Kan någon hjälpa mig med det? Jag spelar gitarr och vill ha effekterna pålagda samtidigt när jag spelar, inte lägga på dem efteråt. Hjälp! 😱

Det gäller Cubase LE 4

Då lägger du önskad effekt som en insert på "stereo in" -kanalen. Alltså den kanalen som verkar som inspelningsbuss i cubase, den brukar ligga längst till vänster i mixfönstret

Postat

Det verkar som att du vet hur man lägger effekterna så att du kan använda dem när du spelar? Jag har letat efter det i olika forum utan resultat. Kan någon hjälpa mig med det? Jag spelar gitarr och vill ha effekterna pålagda samtidigt när jag spelar, inte lägga på dem efteråt. Hjälp! 😱

Det gäller Cubase LE 4

Då lägger du önskad effekt som en insert på "stereo in" -kanalen. Alltså den kanalen som verkar som inspelningsbuss i cubase, den brukar ligga längst till vänster i mixfönstret

Det enklaste är väl ändå att lägga effekterna på den kanalen du spelar in på, och sedan trycker du på monitorknappen (den lilla högtalarsymbolen) så hör du dig själv med alla effekter.

Postat

Det gäller Cubase LE 4

Det enklaste är väl ändå att lägga effekterna på den kanalen du spelar in på, och sedan trycker du på monitorknappen (den lilla högtalarsymbolen) så hör du dig själv med alla effekter.

Naturligtvis kan han göra så, men jag uppfattade honom som att han vill att dem ska spelas in/brännas in direkt när han spelar. ?

Postat

Det verkar som att du vet hur man lägger effekterna så att du kan använda dem när du spelar? Jag har letat efter det i olika forum utan resultat. Kan någon hjälpa mig med det? Jag spelar gitarr och vill ha effekterna pålagda samtidigt när jag spelar, inte lägga på dem efteråt. Hjälp! 😄

Det gäller Cubase LE 4

Naturligtvis kan han göra så, men jag uppfattade honom som att han vill att dem ska spelas in/brännas in direkt när han spelar. ?

Tack allihop för era otroligt snabba svar! Sikket forum! 😛 Jag har fått nytta av råden. Jag hittade till sist "knappen som ser ut som en högtalare" och fick det att funka. Enda problemet var att jag vick en rejäl fördröjning, men det vlev bättre när jag kopplade hötalarna till hörlursuttaget.

Ett litet problem till. När jag knappat in en drumtrack på en midikanal så kan jag inte höra den med drivrutinen som följde med ljudkortet (E-MU Tracker Pre). Jag kan bara höra audiokanalerna. Kan någon säga hur man ställer in så att jag hör båda två? 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.