Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag funderar på att inhandla min första elgitarr och har fassnat för PRS som verkar göra bra grejer.

Den jag har varit och provat är PRS SE singelcut vilket man kan se/höra i denna filmen : http://www.guitarworld.com/article/paul_re...lectric_guitars

Jag har dock några frågor.

1. Betyder SE(antar att det står för signature edition) att det är en kopia av den riktiga versionen(D.V.S en budget model)?

2. Vad är den stora skildnaden mellan ex SE singelcut, SE Tremonti?

Vad har ni annars för erfarenhet av dessa gitarrer? är de rimliga att köpa som första gitarr eller bör man titta på något billigare?

Värt att veta är kanske att jag kommer spela Rock och Hårdrock, vill därmed kunna spela ganska lungt och ändå få ett hyffsat distljud.

Annons
Postat

Hej snowjim,

Svaret till dig får bli mitt första inlägg här på detta eminenta forum 😉 .

SE står för Student Edition och tillverkas i Korea dvs budget version men en mycket bra sådan.

Skildnaden mellan Singelcut SE och Tremonti SE är:

Singlecut SE: Mahogny med lönntopp, en volym och en ton kontroll.

Tremonti SE: Mahogny, 2 volym och 2 ton kontroller.

Dessa är "Most Bang For the Buck" gitarrer och jag rekomenderar dom verkligen.

Jag äger en Svart Tremonti SE som jag uppgraderat med Tremonti's pickups från den dyra Tremonti signature modellen från USA.

Hetare pickups får man leta efter.

Pickups dyker upp på ebay lite då och då. Det var där jag fick tag på mina.

Men oavsett vilken SE modell du väljer så rekomenderar jag att du bytar ut volym kontrollerna för dom skrapar och sprakar ganska mycket. Kan även tipsa om att byta stämskruvarna till Gotoh mini locking tuners dom passar rakt av och underlättar när du bytar strängar samt är bättre än dom Koreanska.

Summan av kardemumman:

Mycket bra gitarrer i grunden som både ser ut och låter mycket bättre än priset samt om man väljer att uppgradera lite så får man en sjuhelsikes gura.

Undrar just om det finns fler som håller med mig?

Tack för mig och lycka till med letandet.

Tonic

Hej!

Jag funderar på att inhandla min första elgitarr och har fassnat för PRS som verkar göra bra grejer.

Den jag har varit och provat är PRS SE singelcut vilket man kan se/höra i denna filmen : http://www.guitarworld.com/article/paul_re...lectric_guitars

1. Betyder SE(antar att det står för signature edition) att det är en kopia av den riktiga versionen(D.V.S en budget model)?

Vad har ni annars för erfarenhet av dessa gitarrer? är de rimliga att köpa som första gitarr eller bör man titta på något billigare?

Värt att veta är kanske att jag kommer spela Rock och Hårdrock, vill därmed kunna spela ganska lungt och ändå få ett hyffsat distljud.

Postat (redigerat)
Hej!

Edit:

Såg att Tonic hann före mig och mycket riktigt så ska det vara Made in Korea och inte Mexico som jag skrev först.

Gå in på http://prsguitars.com/ så hittar du säkert mer info där om vad som skiljer de olika modellerna åt. Har haft 2 Tremonti och en USA PRS och om du hittar en beg Tremonti så är det bara att slå till, du kommer att bli nöjd!!

Redigerat av guranisten
Postat

Hej!

Tack för svaren!

Jag är som saggt nybörjare på ämnet, jag gick o lärde mig lite noter på musikskolan när jag var yngre men intresset försvan. Nu har jag dock taget upp det igen men denna gången går jag lite mer efter att lära mig musik stycken som jag tycker om vilket blåser nytt liv i intresset.

Min tanke först var att köpe en enkel gitarr för runt 2000-3000 kr, men efter att provat en för 3500 kr så blev jag tyvärr inte så imponerad. Visst jag kan kanske köpa en beg men andra handsvärdet är så pass högt så att det nästan inte är värt risken som det trotts allt medför sig med beg instrument.

Som det ser ut nu så kan jag fåtag på följande:

Ny SE Tremonti Silver 5000 kr (ingen möjlighet att provaspela)

Ny SE Singelcut Black Cherry 5000 kr (Har provspelat)

Kan man säga rakt av att den ena är bättre än den andra? Eller handlar det om en ren smak sak? Personligen så tilltalar inte alls den silvriga färgen mig men med tanke på att det finns fler volymkontroller så kanske det anses vara en "finare" model?

Postat

har du provspelat den ena och gillar den så ta den! En volymkontroll räcker gott och väl och det betyder inte att den skulle vara sämre (jag tycker att ju enklare desto bättre 😉 ). Håller med dig om att den silvriga inte är så kul.

Pruta ner denna lite! Förstår att det kanske känns lite jobbigt att köpa begagnat men kan man testa den så är det ju inga problem.

http://www.blocket.se/vi/14965512.htm?ca=14_s

Postat
har du provspelat den ena och gillar den så ta den! En volymkontroll räcker gott och väl och det betyder inte att den skulle vara sämre (jag tycker att ju enklare desto bättre 🙂 ). Håller med dig om att den silvriga inte är så kul.

Pruta ner denna lite! Förstår att det kanske känns lite jobbigt att köpa begagnat men kan man testa den så är det ju inga problem.

http://www.blocket.se/vi/14965512.htm?ca=14_s

Jepp har varit i kontkat med honom, men han är inte intresserad av att gå ner något i pris och dessutom har jag ingen möjlighet att åka o titta på den då jag bor i Skåne.

Förövrigt, vad finns det för shysst mjukvara att köpa/ladda ner som ersätter en förstärkare, tänkte nämligen köra allt genom linein på datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.