Jump to content
Annons

Få med metronom vid audio mixdown

Recommended Posts

sladdrulf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hej pojkar och flickor!

hur gör man för att spara ut en låt med klick (metronom)?

jag kör med cubase sx3

Redigerat av sladdrulf
Annons
Postat

Kan inte Cubase, så jag vet inte om det finns något smidigare sätt, men kan du inte bara spela in klicket på en audiokanal?

MVH

Anders

sladdrulf (oregistrerad)
Postat
Kan inte Cubase, så jag vet inte om det finns något smidigare sätt, men kan du inte bara spela in klicket på en audiokanal?

MVH

Anders

hur ska jag göra för att spela in det på en audiokanal? 😮

Postat

MVH

Anders

Som sagt så kan jag inte signalvägarna i cubase, men du skall skicka det till en tom audiokanal (via send/bus eller liknande) och ta emot det där. Sedan spelar du in som vanligt på den audiokanalen så kommer klicket ligga där.

MVH

Anders

sladdrulf (oregistrerad)
Postat

MVH

Anders

Som sagt så kan jag inte signalvägarna i cubase, men du skall skicka det till en tom audiokanal (via send/bus eller liknande) och ta emot det där. Sedan spelar du in som vanligt på den audiokanalen så kommer klicket ligga där.

MVH

Anders

på så vis.

du har ingen aning om det går att importera nersparat tempotrack i Pro tools? jag har altlså sparat ner från cubase och undrar om det går att importera i pro tools!

Postat

För att öppna upp i pro tools så behöver du ha sparat varje fil, och de skall börja från samma ställe. Sedan är det bara att impotera i Pro tools alla filerna. Om det var det du menade? Om du har otur så kanske inte metronomen i PT är 100% korrekt mot dina filer, så ett klickspår är inte fel. Jag har varit med om detta ifall någon skulle undra 😉

MVH

Anders

sladdrulf (oregistrerad)
Postat
För att öppna upp i pro tools så behöver du ha sparat varje fil, och de skall börja från samma ställe. Sedan är det bara att impotera i Pro tools alla filerna. Om det var det du menade? Om du har otur så kanske inte metronomen i PT är 100% korrekt mot dina filer, så ett klickspår är inte fel. Jag har varit med om detta ifall någon skulle undra 😄

MVH

Anders

fan, det är ju där problemet kommer 😉 du eller någon annan har ingen aning om hur man får klicket på ett eget audiospår? det skulle lösa alla problem!

sladdrulf (oregistrerad)
Postat
Dags att kika i manualen kanske…

har ingen sådan 😉

Postat

har ingen sådan 😉

Har du en piratkopia? Här på forumet ser jag och många med mig inte glatt på piratkopiering och då kommer du få svårt att få hjälp här. Om du inte har det så ber jag om ursäkt för min antydan.

MVH

Anders

sladdrulf (oregistrerad)
Postat

har ingen sådan 🥰

Har du en piratkopia? Här på forumet ser jag och många med mig inte glatt på piratkopiering och då kommer du få svårt att få hjälp här. Om du inte har det så ber jag om ursäkt för min antydan.

MVH

Anders

nej, jag har en riktig kopia 😉 problemet är bara att jag inte har någon aning om vart manualen ligger. kan man ladda ner den som pdf någonstans?

Postat

har ingen sådan 🥰

MVH

Anders

nej, jag har en riktig kopia 😉 problemet är bara att jag inte har någon aning om vart manualen ligger. kan man ladda ner den som pdf någonstans?

Då ber jag om ursäkt för min antydan 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Eller så tar du en mikrofon på högtalarna och spelar in klicket och lägger i ett audiospår.. 🥰

😉

Redigerat av Memphis
Postat

har ingen sådan 🙂

MVH

Anders

nej, jag har en riktig kopia 😛 problemet är bara att jag inte har någon aning om vart manualen ligger. kan man ladda ner den som pdf någonstans?

MVH

Anders

Du har den som pdf i programmet 😎

Postat

har ingen sådan 🙂

MVH

Anders

nej, jag har en riktig kopia 😛 problemet är bara att jag inte har någon aning om vart manualen ligger. kan man ladda ner den som pdf någonstans?

MVH

Anders

Du har den som pdf i programmet 😎

sladdrulf (oregistrerad)
Postat

har ingen sådan 🙂

MVH

Anders

MVH

Anders

Du har den som pdf i programmet 🙂

tack som fan för alla svar! 😎 nu ska jag läsa manual så det smäller om det hehe.

Postat (redigerat)

Har du audio-metronom borde den komma ut på masterbussen, men har du ett midiklick som spelas upp av en intern GM-synt måste du ta ut ljudet och in igen, vilket blir liiite onödigt omständigt.

Annars kan du lägga den gratis-trummaskin som följer med Cubase, ställa den på kanal 10 och spelar upp ( tror att midiklicket normalt är inställt på kanal 10 och notvärde för ett Clave-ljud. Sen kan du exportera den kanalens VSTi till en Wavefil

Gå in i Metronome setup ( illa att jag inte vet exakt vad menyn heter.) o kika vad det står och ändra efter behag.

Annars går det ju att ta en wavefil av ett hihatslag o lägga ut med valfri rytmindelning och sedan exportera..

Redigerat av Lundin
Postat

Använd Tobybear's Metrognome (scrolla ner på sidan). Det borde funka, jag har inte prövat men det är ju en plug in så den borde ju komma med i audio mixdownen.

sladdrulf (oregistrerad)
Postat

tack så jättemycket jag löste problemet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.