Jump to content
Annons

ID3-tag på skiva


Thome

Recommended Posts

Tjena!

Jag mastrade en Ep åt en polare för ngn vecka sen. men han blev lite besviken när det inte står ngn info om spåren, utan bara spår 1, spår 2, osv.

hur gör jag för att infon om musiken ska fastna på skivan?

Jag mastrar och bränner med waveburner på en mac om det är till ngn hjälp. tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag mastrade en Ep åt en polare för ngn vecka sen. men han blev lite besviken när det inte står ngn info om spåren, utan bara spår 1, spår 2, osv.

hur gör jag för att infon om musiken ska fastna på skivan?

Jag mastrar och bränner med waveburner på en mac om det är till ngn hjälp. tack!

ID3 är ju ett antal metataggar som man lägger till i mp3-filer och eftersom du skriver att du mastrade till skiva så gissar jag att du inte gjorde mp3-filer av dessa utan en riktig musik-skiva...? Standarden Red Book för Audio CD stödjer inte i grunden att information om skivan skall sparas på denna. Om du absolut ändå vill det så kan du använda utökningen CD-TEXT där man kan spara viss info om skivan inbäddat i dess data.

Det mest vanliga däremot (tror jag) är att man efter skivan kommer tilbaks från pressningen registrerar den i CDDB. De flesta mjukvaruspelare i datorer brukar hämta sin information därifrån.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mediaspelare i datorer söker spårnamnen online i CDDB.

De skivor som använder CD Text är få...

okje, tack 😛 kan man på ngt sätt registrera på CDDB som privatperson, eller måste man göra det via skivbolag?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man på ngt sätt registrera på CDDB som privatperson
iTunes fixar biffen väldigt enkelt.

Starta iTunes, poppa i skivan och låtarna dyker upp som 'Spår 01' osv.

Markera alla låtar, högerklicka och ta Visa info.

Fyll i information i fälten. Artist, Albumartist, Låttitlar osv.

Klicka OK när du är klar.

Gå till Avancerat-menyn och välj Skicka CD-spårnamn.

Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...