Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ingen aning om vart denna tråden skall ligga, så en moderator eller någon kan flytta om den är fel.

Har ett M-audio delta 1010LT, bild: http://kulandermusik.se/res/default/delta1010lt.jpg .

Och en Phonic MM1805X mixer, bild: http://www.instrumentymuzyczne.pl/sklep/zd...v1.2%5B1%5D.jpg .

Jag undrar hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingångar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 på ena kanalen och en keyboard på den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq, panorering osv på mixern? vad är det för fel?. För att få ljud har jag kopplat från ljudkortets 2 utgångar till 2T RTN på mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. är detta korrekt kopplat?. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte när jag höjer och sänker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men går som sagt inte att höja och sänka. utan bara en låg signal in i datorn. I framtiden är det tänkt att spela in trummor. så separata ljudspår i cubase är ju ett krav. Tack på förhand!

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

Hej!

Inserten ligger först i signalkedjan på din mixer, därför ändras inte EQ/volym, o.s.v. när du ändrar på mixern. Man kan säga att du tar signalen från mixern innan den hunnit passera genom dessa. Det du kan justera på mixern är gainen som ligger före inserten. Om du vill kunna EQ:a och använda volymregeln på signalen från ljudkortet ska du använda någon av stereoingångarna på mixerbordet (t.ex. kanal 7/8). Köp 2 RCA->telekonvertrar, finns hos nästan vilken radiohandlare som helst.

såna här

Lycka till!

Postat

Tja maart ! Tack tack för ditt svar. Antar att jag aldrig kommer kunna lira in 8 separata spår i datan med denna mixern. så vad behöver ett mixerbord för att jag skall kunna göra det jag vill?. är det direct out eller insert eller vad heter det?. har drygt 2000kr jag tänkte lägga på någon begagnad.. eller så köper jag en 8 kanalspreamp, men då förlorar jag ju eqn osv.

Postat
Tja maart ! Tack tack för ditt svar. Antar att jag aldrig kommer kunna lira in 8 separata spår i datan med denna mixern. så vad behöver ett mixerbord för att jag skall kunna göra det jag vill?. är det direct out eller insert eller vad heter det?. har drygt 2000kr jag tänkte lägga på någon begagnad.. eller så köper jag en 8 kanalspreamp, men då förlorar jag ju eqn osv.

Det är antalet ingångar på ljudkortet som styr hur många separata kanaler du kan få in.

Det vettigaste man kan göra om man vill ha in 8 ingångar är väl nått i stil med

en firepod.. tror att en sån ligger på ca 5000 kr nypris. Skaffar du en sån

behöver du absolut inte mixern som du nu har.

Sälj mixern, lägg till lite cash och köp en firepid!

maart (oregistrerad)
Postat
...eller så köper jag en 8 kanalspreamp, men då förlorar jag ju eqn osv.

Det skulle jag ha gjort. Iom att du har 8 analoga RCA-in på kortet kan du göra det utan problem. Som Gilbert säger så är det ofta bättre att lägga EQ efter inspelning (i datorn). I vanliga hemmastudios används mixerbord mest för att mixa lyssningen eftersom man oftast bara vill åt preamparna, och då får man betydligt bättre grejor för pengarna om man köper en enskilld preamp och inte hela paketet med eq och effekter och sånt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.