Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har precis köpt Garritan personal orchestra och får inte multi-instrumenten att funka i Logic. Som jag har förstått det så laddar man ett multi-instr. och spelar de olika instrumenten med hjälp av olika midikanaler. Detta fungerear för mig när jag kör GPO i stand alone läge. Men när jag kör det i Logic så funkar bara kanal 1 eller omni. Det är säkert nån inställning i logic som jag missat. Tänkte höra med er om någon visste på rak arm. Är inte mycket för att plöja instruktionsböcker, lite mer för att tuta o kör. 🙂

PC Logic 5.5

Annons
Postat

Antar att det finns någon VST-plug med i garritanpaketet..

mac logic 6.. Om den finns som AU så ska det funka..

...

Tror inte detdär funkar riktigt med logic 5.x...

Kan du inte importera paketet till exs24 och använda flera sånna istället?

Postat

Tror inte det går att importera i exs24. Bara i kontakt och den har jag ej.

Vafan tror du inte det funkar till PC! Då måste jag ju lämna tillbaks skiten! 🙂

Den funkar ju som standalone, sen är det som om logic inte fattar när jag byter midikanaler med hjälp av keyboarden. Kanske måste jag göra ngt i enviroment, men vad??

Postat

NI Kontakt Player följer med Garritan.

Jag har dock för mig att Logic inte kan hantera multitimbrala VSTi - utan bara en midikanal per instrument. Kör i så fall igång flera players, så kan du köra flera midikanaler samtidigt (dock mindre smidigt än i Cubase...). Jag är ganska säker på att det har varit så dumt, men man kunde ju ha hoppats att de hade tagit sitt förnuft til fånga med tiden... 🙂

Postat

Jag tror playern heter kompakt. En lite enklare variant av kontakt.

Är det så illa att det inte funkar i logic. Jag som tyckte det verkade så smidigt med multi-instrumenten. Bara ladda ett instrument och köra!

Postat

jag har haft samma problem på min PC, det löste sig först när jag köpte till 1Gb RAM minne (totalt då 1,5 Gb) .....när jag kontaktade supporten sade de att det krävs mycket minne för att köra multi!!!

vet inte om det kan vara anledningen!?!?

Postat (redigerat)

Jag har 1GB ddr 333 ram. Det borde väl räcka för att köra typ piano-duo. Det går ju att köra flera GPO´s iallafall. Tror inte det är det som är problemet. Då borde väl logic sagt till tycker jag.

Hmmm... vill verkligen att det ska fungera. 😉

Kör du Logic alexfree? Har du fått det att funka?

Redigerat av Benke
Postat

nej, jag kör sonar 3 på en pc och det kräver också mycket minne...jag kunde inte ladda in en enda multi under sonar (iofs hade jag då 512Mb).

Börjar GPO ladda in multi eller vägra GPO direkt???

Postat

Nej det laddar och allt är frid o fröjd. Men när jag ska spela tex timpani som ligger på midikanal 2 i percussionensemble så är det fortfarande bastrumman (midikanal 1) som hörs. Jag ändrar alltså midikanal på midikeyboarden innan. Det är som att Logic inte kan uppfatta mer än en midikanal. Claes skrev ju att han trodde att detta oxå var fallet men jag vill inte tro detta om mitt kära Logic. 😉

Postat

ibland har jag strul med kontakt playern....att man ladda in en på andra platsen och den fattar inte att det har laddats in nåt nytt...så kanske är det själva implementeringen av spelaren i logic?

Postat

Ja kanske det. Får väl prova en ominstallation innan jag lämnar tillbaka patrasket. 😆

Jag ska sy en vodoo-docka som heter emagic och tvinga den att använda PC 24 timmar om dygnet. 🙂

Postat
Nej det laddar och allt är frid o fröjd. Men när jag ska spela tex timpani som ligger på midikanal 2 i percussionensemble så är det fortfarande bastrumman (midikanal 1) som hörs. Jag ändrar alltså midikanal på midikeyboarden innan. Det är som att Logic inte kan uppfatta mer än en midikanal. Claes skrev ju att han trodde att detta oxå var fallet men jag vill inte tro detta om mitt kära Logic. 😉

Tyvärr - jag har hört denna trista utsago från flera håll och trodde först inte mina öron. Jag menar - ett musikprogram som inte tillåter multitimbrala virtuella instrument! 😮 Det är bara så dumt att det inte borde vara tillåtet. Ytterligare ett argument för att hålla sig till Cubase... 😉😆

Postat

😉

Jorå, det funkar om pluggarna är vettigt skrivna.

B4an funkar utmärkt, och även en del andra VSTi jag haft.

Fattade faktiskt fel när jag läste inlägget, och det är hanteringen av multipla utgångar som strular med logic 5.x och en del VSTi. (att kunna addressera ut t ex ett trumset till flera olika kanaler för mixning osv)

Att byta midikanal kan man antingen göra direkt på parten eller så kan man bygga upp nån ordentlig midiwrapper i envorimentet (är nästan säker att det finns nån färdig template man kan importera) så den tar hänsyn till vilken kanal synthen sänder, och skickar vidare ut till den kanalen.

Postat
Att byta midikanal kan man antingen göra direkt på parten eller så kan man bygga upp nån ordentlig midiwrapper i envorimentet (är nästan säker att det finns nån färdig template man kan importera) så den tar hänsyn till vilken kanal synthen sänder, och skickar vidare ut till den kanalen.

Hur , var kan jag ladda hem????

Nu kanske jag börjar ana ett litet värmeljus långt bort i tunneln! :rolleyes:

Postat

Finns väl med på orginal-cdn tror jag i så fall..

Men det funkar väl att byta midikanal på parten??! Där till vänster om spåren alltså.

Postat (redigerat)

Alltså för det första bör ni läsa på lite när det gäller logic innan ni börjar svara på frågor som ni tydligen inte har en aning om.

För att köra Garritan eller liknande i MULTI läge krävs att du

1. Skapar ett Multi instrument

2. Drar kabel från MULTI inst. till Garritan eller liknande modul.

3.Skapar Multi Kanalerna i Arrange.

i Överkursen så kan du äver Skicka kanalerna till olika AUX spår så att du

kan lägga olika effekter på varje kanal.

Men som sagt är det överkursen , Till att börja med fösök med den enkla varianten....

pS. Detta fungerar även i Logic för PC .. Ds

"Nej det laddar och allt är frid o fröjd. Men när jag ska spela tex timpani som ligger på midikanal 2 i percussionensemble så är det fortfarande bastrumman (midikanal 1) som hörs. Jag ändrar alltså midikanal på midikeyboarden innan. "

OM du har garritan på spår 1 spelar givetvis garritan Kanal 1 , Har du den på 2 så spelar den kanal 2 osv..

Om du däremot startar flera instanser av GPO på kanal 1 ,2 , 3 osv kommer dom

att ligga på varsin kanal.

Redigerat av Piccazzo
Postat

VacUm: Nej det finns inget med på orginal-cd´n vad jag kan se.

piccazzo: Tack för tipset, skall genast ge mig i kast med detta. Måste man skapa kanalerna i arrange eller kan man bara byta midikanal och spela in på samma audioinstr.-kanal?

Nu ska jag få det att funka!! 🙂

Postat
Alltså för det första bör ni läsa på lite när det gäller logic innan ni börjar svara på frågor som ni tydligen inte har en aning om.

Men som sagt är det överkursen , Till att börja med fösök med den enkla varianten....

De va som tusan. Trodde faktiskt inte att det funkade att bena ut ett flerkanals-vsti på olika auxar.. Man lär så länge man lever.

Men när jag använder t ex B4an så behöver jag alls inte köra den som ett multiinstrument om jag ska komma åt de olika klaviaturen. Det funkar finfint att ställa om midikanal i arrange-fönstret. Eller pratar vi förbi varandra nu??

Postat

Jag tror det har varit lite förbiprat här och var i den här tråden. 😄 men nu har jag iallafall löst mitt ursprungliga problem! Jag har fått hjälp av er och av logicforum.se. Det var ett sånt där enkelt litet fel som man bara vill dunka huvudet i mixerbordet när man kommer på. 😛 Jag ställde helt enkelt in midichannel på "all" på audioinstrumentet. Sedan funkade det som en dans på Brännö brygga. 😄 Och för att lösa detta otroooligt kompliserade problem har jag ägnat timmar och åter timmar. 😛

Tack allihopa iallafall! Nu är jag och mitt logic lyckliga. 😎😄😄😛

Postat (redigerat)

"Nej det laddar och allt är frid o fröjd. Men när jag ska spela tex timpani som ligger på midikanal 2 i percussionensemble så är det fortfarande bastrumman (midikanal 1) som hörs. Jag ändrar alltså midikanal på midikeyboarden innan. "

OM du har garritan på spår 1 spelar givetvis garritan Kanal 1 , Har du den på 2 så spelar den kanal 2 osv..

Om du däremot startar flera instanser av GPO på kanal 1 ,2 , 3 osv kommer dom

att ligga på varsin kanal.

...men då fungerar det alltså som jag sade; att man måste starta flera pluggar för att få ut mer än en midikanal från ett virtuellt instrument - eller är det jag som är trög...? Det är alltså möjligt att lösa multitimbralitet genom en workaround, men det verkar inte vara särskilt smidigt jämfört med hur enkelt det fungerar i Cubase, där man bara öppnar en instans och kan använda flera midikanaler samtidigt från den... Att starta flera instanser drar ju mer prcessorkraft också. 😄

- eller är det som det verkar i Benkes sista inlägg, att man ändå kan köra med en instans och få ut flera midikanaler från den?

Redigerat av Claes
Postat
...men då fungerar det alltså som jag sade; att man måste starta flera pluggar för att få ut mer än en midikanal från ett virtuellt instrument - eller är det jag som är trög...? Det är alltså möjligt att lösa multitimbralitet genom en workaround, men det verkar inte vara särskilt smidigt jämfört med hur enkelt det fungerar i Cubase, där man bara öppnar en instans och kan använda flera midikanaler samtidigt från den... Att starta flera instanser drar ju mer prcessorkraft också. 😄

- eller är det som det verkar i Benkes sista inlägg, att man ändå kan köra med en instans och få ut flera midikanaler från den?

Vet inte hur det är med just garritan, men det är precis likadant som i Cubase. Genom att skicka midisignal till olika kanaler får man olika ljud om VSTi'n stödjer detta. Problemet är dock att om man ska byta kanal från sin keyboard så behöver man göra en liten anordning i envoromentet så den "skickar vidare" samma kanal. Hur man löser det kan jag inte säga direkt på rak arm, men har gjort det nån gång för längesen och det är ganska enkelt när man väl sitter framför programmet.

Annars skickar Logic till den kanalen man väljer på parten. Det är extremt lätt och smidigt att ändra kanal på parten (ett litet musklick) om man nu vill det. Man kan tillochmed köra flera olika midikanaler i en och samma "kaka" om man skickar multipelt från keyboarden (eller om det är en sequencer som man vill spela in midit från).

Om man sedan vill ha ut de olika midispåren på separata audiospår (så man kan köra VST-pluggar separat osv genom dom) i mixern så skall detta fungera utmärkt utan att man startar flera instanser av Garritan, läser du vad Piccazzo skriver så står det mycket tydligt hur det hela fungerar.

Postat
Jag tror det har varit lite förbiprat här och var i den här tråden. 😄 men nu har jag iallafall löst mitt ursprungliga problem! Jag har fått hjälp av er och av logicforum.se. Det var ett sånt där enkelt litet fel som man bara vill dunka huvudet i mixerbordet när man kommer på. 😛 Jag ställde helt enkelt in midichannel på "all" på audioinstrumentet. Sedan funkade det som en dans på Brännö brygga. 😄 Och för att lösa detta otroooligt kompliserade problem har jag ägnat timmar och åter timmar. 😛

Tack allihopa iallafall! Nu är jag och mitt logic lyckliga. 😎😄😄😛

javisstfaaan ja!!

Då blir det ju tokenkelt. Tänkte inte på det... Då släpper den igenom samma midikanal ja.. Urrk, dedär har jag löst på annat vis en gång i tiden, och det var inte alls lika smidigt kan jag lova..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.