Wistrand Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 Har fått en förfrågan om att spela in en skiva som sedan ska tryckas på LP. Jag har ingen aning vad man kan och inte kan göra när man ska spela in något till detta ändamål. Min fråga är om jag behöver tänka på något speciellt när jag ska spela in? Som tex mastring, effekter? Kan jag köra på som vanligt? Det är ett rockabilly band? MVH///ERIK Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 sök lite.. då kommer du hitta information om blandannnat stereobredd, basfyllnad etc. jag vet att deetta ämne togs upp 2005.. minst en gång iaf! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 16 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2008 sök lite.. då kommer du hitta information om blandannnat stereobredd, basfyllnad etc. jag vet att deetta ämne togs upp 2005.. minst en gång iaf! mm.. hittar inget.. tips på sök ord? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 16 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2008 En annan fråga? Vilka omfång har en CD, TAPE, VINYL och andra format? Någon som vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 Ja, du ska bl.a. passa dig för att har för mycket basfrekvenser och att dessa frekvenser inte är så starka i volym. I annat fall så kan picupnålen börja hoppa på skivan och låten/skivan bli ospelbar. LP-skivor tål helt enkelt inte så mycket bas som på en CD och skillnaden är stor. Ytterligare en sak att tänka på är att du inte kan pressa in lika många minuter musik på en LP som på en CD. Ju fler minuter desto tätare läggs spåren. Den firma som ska trycka LP-matrisen/kakan och sedan skivan vet hur du ska göra med både basfrekvenserna och tidslängden. Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 En CD har en brickwall begränsning på 22,05 Khz. En TAPE varirerar men har oftast en övre gräns på 16 Khz.. Vissa 2" rullbandare klarar dock av över 22 Khz. Vinylskivan kan nå över 22 Khz beroende på bra den pressas samt hur lätt och bra pickup man har då man spelar upp.. Men år andra sidan får man tänka på att ha basigt material i mitten av ljudbilden.. Den enda av dessa som bjuder på full frihet av basens placering är CD. En annan fråga? Vilka omfång har en CD, TAPE, VINYL och andra format? Någon som vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 16 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2008 Ja, du ska bl.a. passa dig för att har för mycket basfrekvenser och att dessa frekvenser inte är så starka i volym.I annat fall så kan picupnålen börja hoppa på skivan och låten/skivan bli ospelbar. LP-skivor tål helt enkelt inte så mycket bas som på en CD och skillnaden är stor. Ytterligare en sak att tänka på är att du inte kan pressa in lika många minuter musik på en LP som på en CD. Ju fler minuter desto tätare läggs spåren. Den firma som ska trycka LP-matrisen/kakan och sedan skivan vet hur du ska göra med både basfrekvenserna och tidslängden. Hälsningar: Ludgo-Pelle Så ´man ska akta sig ifrån att lägga mycket bass... typ dra ner mycker vid 100hz? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 16 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2008 En CD har en brickwall begränsning på 22,05 Khz. En TAPE varirerar men har oftast en övre gräns på 16 Khz.. Vissa 2" rullbandare klarar dock av över 22 Khz. Vinylskivan kan nå över 22 Khz beroende på bra den pressas samt hur lätt och bra pickup man har då man spelar upp.. Men år andra sidan får man tänka på att ha basigt material i mitten av ljudbilden.. Den enda av dessa som bjuder på full frihet av basens placering är CD. En annan fråga? Vilka omfång har en CD, TAPE, VINYL och andra format? Någon som vet? Sitter och snackar med en polare om Vinyl skivan är bättre än CD.... Så vinyl kan nå högre, men det slits väl mycket snabbare än vad en cd görs? Hur lång är livslängden på en vinyl? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henrik.brunzell Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 (redigerat) Sikta på mitten av frekvensområdet brukar vara det givna svaret i många fall. Högfrekventa ljud av typen s-ljud brukar alltid vara svårt att hantera när en LP är målet. Skivor brukar också bli bättre ju kortare de är; även om det går att få in uppåt en timme på en LP, så är runt 40 minuter eller mindre mycket bättre. Om jag inte är felunderrättad, så brukar man ta hand om en del såna här saker i graveringen, så det bästa är kanske att inte mastra alls själv, utan att göra en vettig och bra mix. EDIT: Frekvens- och dynamikomfånget hos magnetband beror på flera faktorer, däribland den yta varje kanal kan tillgå (bandets bredd) och bandets hastighet. 12,7 mm band (½ tum) (i stereo) och med hastigheten 76 cm/s (30 ips) har jag läst om att mixa till, det låter intressant (och dyrt). Redigerat 16 februari 2008 av henrik.brunzell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 16 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2008 Sikta på mitten av frekvensområdet brukar vara det givna svaret i många fall. Högfrekventa ljud av typen s-ljud brukaralltid vara svårt att hantera när en LP är målet. Skivor brukar också bli bättre ju kortare de är; även om det går att få in uppåt en timme på en LP, så är runt 40 minuter eller mindre mycket bättre. Om jag inte är felunderrättad, så brukar man ta hand om en del såna här saker i graveringen, så det bästa är kanske att inte mastra alls själv, utan att göra en vettig och bra mix. Ja jag ska inte mastra utan det fixar andra. Ska jag mixa i stereo eller mono? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 Ja, du ska bl.a. passa dig för att har för mycket basfrekvenser och att dessa frekvenser inte är så starka i volym.I annat fall så kan picupnålen börja hoppa på skivan och låten/skivan bli ospelbar. LP-skivor tål helt enkelt inte så mycket bas som på en CD och skillnaden är stor. Ytterligare en sak att tänka på är att du inte kan pressa in lika många minuter musik på en LP som på en CD. Ju fler minuter desto tätare läggs spåren. Den firma som ska trycka LP-matrisen/kakan och sedan skivan vet hur du ska göra med både basfrekvenserna och tidslängden. Hälsningar: Ludgo-Pelle Nejnejnejnej!!!! Det går jättebra att ha massor av bas på vinyl! Däremot är det viktigt att allt under 300 hz är i mono! Annars uppstår problemen som Ludgo-Pelle beskriver här ovan. Andra tips: Stereobredden krymper på vinyl, snabba vassa ljud i det höga registret (som hihats) distar lätt och tänk på att ligga lite lågt med stereobreddande effekter om du inte är alldeles säker på vad du gör. Har fått en del märkliga fasproblem på vissa skivor tack vare pluggar som skapar fuskstereo. Tumregeln är: Ju större spårbredd desto bättre och starkare ljud. Spårbredd ökas med format och genom att minska speltid. Ge en så färdigjobbad master som möjligt till den som ska gravera, alla behandlar materialet olika mycket, vissa som cuttar gör inte ett skit utan smäller in det som finns på cdn utan åtgärd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 Sikta på mitten av frekvensområdet brukar vara det givna svaret i många fall. Högfrekventa ljud av typen s-ljud brukaralltid vara svårt att hantera när en LP är målet. Skivor brukar också bli bättre ju kortare de är; även om det går att få in uppåt en timme på en LP, så är runt 40 minuter eller mindre mycket bättre. Om jag inte är felunderrättad, så brukar man ta hand om en del såna här saker i graveringen, så det bästa är kanske att inte mastra alls själv, utan att göra en vettig och bra mix. Ja jag ska inte mastra utan det fixar andra. Ska jag mixa i stereo eller mono? Du ska mixa i stereo. 😉 PrefixAudio UF vill vara ett företag som inger ett stark förtroende No offense, men här har du lite att jobba med... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 16 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2008 (redigerat) Sikta på mitten av frekvensområdet brukar vara det givna svaret i många fall. Högfrekventa ljud av typen s-ljud brukaralltid vara svårt att hantera när en LP är målet. Skivor brukar också bli bättre ju kortare de är; även om det går att få in uppåt en timme på en LP, så är runt 40 minuter eller mindre mycket bättre. Om jag inte är felunderrättad, så brukar man ta hand om en del såna här saker i graveringen, så det bästa är kanske att inte mastra alls själv, utan att göra en vettig och bra mix. Ja jag ska inte mastra utan det fixar andra. Ska jag mixa i stereo eller mono? Du ska mixa i stereo. 😉 PrefixAudio UF vill vara ett företag som inger ett stark förtroende No offense, men här har du lite att jobba med... Hehe... Det är inte jag som har skrivit det... Det är inte varje dag man mixar till LP... Så jag undrar.. Redigerat 16 februari 2008 av Wistrand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 Hehe... Det är inte jag som har skrivit det... Det är inte varje dag man mixar till LP... Så jag undrar.. Sorry 🙂 skojade bara lite... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 17 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 17 februari 2008 Hehe... Det är inte jag som har skrivit det... Det är inte varje dag man mixar till LP... Så jag undrar.. Sorry 😛 skojade bara lite... Dock är jag ju inte utbildad, vilket jag antar att du redan förstått. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 17 februari 2008 Dela Postat 17 februari 2008 Du kan också planera låtordning efter basinnehåll. Placera låtar med mycket basinnehåll som tidiga spår på respektive sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 18 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 februari 2008 Du kan också planera låtordning efter basinnehåll. Placera låtar med mycket basinnehåll som tidiga spår på respektive sida. Ska ju dock inte gravera, så ordningen lämnar jag åt dem som får den äran. Men tack för tipset... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Manipulation Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Men du kan ju tippsa bandet som ska ha grejorna pressade. Inte så kul å få tillbaka en testpress som inte alls stämmer med omslaget i låt årdningen..=) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Murdock Postat 30 mars 2008 Dela Postat 30 mars 2008 Ja, du ska bl.a. passa dig för att har för mycket basfrekvenser och att dessa frekvenser inte är så starka i volym.I annat fall så kan picupnålen börja hoppa på skivan och låten/skivan bli ospelbar. LP-skivor tål helt enkelt inte så mycket bas som på en CD och skillnaden är stor. Ytterligare en sak att tänka på är att du inte kan pressa in lika många minuter musik på en LP som på en CD. Ju fler minuter desto tätare läggs spåren. Den firma som ska trycka LP-matrisen/kakan och sedan skivan vet hur du ska göra med både basfrekvenserna och tidslängden. Hälsningar: Ludgo-Pelle Nejnejnejnej!!!! Det går jättebra att ha massor av bas på vinyl! Däremot är det viktigt att allt under 300 hz är i mono! Annars uppstår problemen som Ludgo-Pelle beskriver här ovan. Andra tips: Stereobredden krymper på vinyl, snabba vassa ljud i det höga registret (som hihats) distar lätt och tänk på att ligga lite lågt med stereobreddande effekter om du inte är alldeles säker på vad du gör. Har fått en del märkliga fasproblem på vissa skivor tack vare pluggar som skapar fuskstereo. Tumregeln är: Ju större spårbredd desto bättre och starkare ljud. Spårbredd ökas med format och genom att minska speltid. Ge en så färdigjobbad master som möjligt till den som ska gravera, alla behandlar materialet olika mycket, vissa som cuttar gör inte ett skit utan smäller in det som finns på cdn utan åtgärd. Det där om att allt under 300 hz bör vara mono var en intressant detalj ju. Menar du då att man helt enkelt ska filtrera alla stereospår så att dom dyker ordentligen under 300 eller något mer avancerat typ dela upp den slutgiltiga mixen i en stereo och en mono-del och sen göra en slags 'crossover'. Nu låter jag kanske enormt luddig och jag tror jag förstår vad du menar men jag har heller aldrig gjort något för LP så detta vore kul att höra mer om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 30 mars 2008 Dela Postat 30 mars 2008 Det där om att allt under 300 hz bör vara mono var en intressant detalj ju. Menar du då att man helt enkelt ska filtrera alla stereospår... Nä, det räcker med masterkanalen. Själv smalnar jag allt under 160 till mono när jag mastrar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.