Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag vill köpa två halvrackar av Vintage Designs neve-aktiga preamps.

Kan någon klok kvinna eller man redogöra för skillnaden i sound mellan dessa två.

tänkte använda dom i par för bland annat ultralågbruspreamps till bandmik samt

till min u87.

mvh emil

Annons
Postat

Dessa mickförstärkare är kanske inte mest kända för att vara "ultralågbrusiga" utan snarare för att färga på ett klassiskt vis (transformator). Om du redan har några rena neutrala micpreamps så skulle jag köra på 73:an då den ger mer "färg" men om inte så är 81:an mer "neutral" (men fortfarande färgar den dock, det är det som är vitsen med dessa...).

Postat

Dra iväg ett mail till vintagedesign och fråga. Jag har mailat honom med div fågor ett antal gånger och han är hur trevlig och hjälpsam som helst.

F.ö har jag en M81 som låter ruskigt bra.

Postat

Thomas på Vintage Design är jättetrevlig så jag tycker definitivt att du ska skicka ett mail till honom och fråga ...

Om man tittar på originalen (från Neve) så är 1073 och 1081 två helt olika lösningar. Förutom att EQ-delen hos dem är olika så jobbar preampdelen hos 1073 i klass A medan den hos 1081 jobbar i klass-AB.

Postat

och på teknik/konstnärsspråk betyder detta?

(alltså bas diskant transienter mättnad etc)

har mailat med honom, han är mycket hjälpsam och trevlig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.