Jump to content
Annons

Logic, Pro Tools och Sibelius i samma MacBook, fyller upp HD...

Recommended Posts

JCDC (oregistrerad)
Postat

Tjenis,

Trodde jag skulle kunna lägga in Logic 8, Pro Tools och Sibelius i min MacBook (2,2 o 4G), men jag blev helt shockad efter att ha installerat Logic (inkl audiofilerna men utan Jam pack) och Sibelius (som inte tar så stor plats) då HD´n krympte från 160 G till 90 G - eg utan nåt annat installerat (office och File Maker iofs). Hade inte kollat innan novis som jag är, men ska jag kanske skippa ett program... (tyvärr isf). Kan jag t ex lägga audiofilerna från Logic i HD, kanske även samplesbiblioteken etc - funkar det att jobba så... - firewire i serie efter ljudkortet (bättre än usb antar jag).

Hur fasen ska jag få plats med PT som jag gärna vill testa, vissa kommande ev stora samplesbibliotek samt som jag trodde även kunna spela in både live mm mm direkt i HD.

Blir det inte väl trögjobbat och hur mycket kan få plats på de få Gig som blir kvar. Trodde 160 gig var massivt..

Nån som kan ge lite tips!

/JCDC

Annons
Postat

du kan flytta, loopbibliotek, ljudbibliotektet för EXS24 och andra ljudbibliotek till en extern hårddisk.

du måste ändå ha en extern hårddisk för ljudinspelning . . .

JCDC (oregistrerad)
Postat
du kan flytta, loopbibliotek, ljudbibliotektet för EXS24 och andra ljudbibliotek till en extern hårddisk.

du måste ändå ha en extern hårddisk för ljudinspelning . . .

Fasen va bra, tack för infon! Blev lite orolig där.. Att MB "bara" har en 400 FW port kan alltså funka. Dvs först ljudkort (Mbox2 Pro) och sen ext HD i serie..

Har du nåt bra tips på en hårddisk som är lite och nätt, har mycket lagring och inte kostar skjortan (har spenderat av mig på ett tag känns det som).

Ibland kan jag få lite problems kom jag just på. Ska testa mig själv lite med att spela in en kör om nån månad och strömförsörjning är det dåligt med just på denna plats. Både HD´n och Mboxen kräver ju ext strömförsörjning. Men om det nu inte finns ström.. finns det nåt annat kort som inte kostar skjortan som jag kan använda som drivs av ström gnm FW. Isf så får jag ju använda den interna HD´n.. Vill i första hand köra PT och vet inte riktigt vilka val som finns till denna plattform. För dom här inspelningar behöver jag iaf två mik in med ph matning.

/JCDC

Postat

du behöver ström till en fw-disk för inspelning

Postat

Bara en tanke. Om du kör både ljudkort och hårddisk i serie delar de på samma FireWire400-bus och därmed borde väl den teoretiska maxhastigheten för båda enheter bli 400MBit/2=200MBit? Kanske vore en bättre idé att köra på en extern USB2.0 hårddisk?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.