Bee Postat 15 februari 2008 Dela Postat 15 februari 2008 Hejsan! Jag har funderat länge på skaffa mig en hemmastudio . jag har fått en stor sug för att lära mig prodda och då är frågan vad behöver jag för hårdvaror. hemma har jag en vanlig Windows PC som är ca: 3-4år gammal men den har bra med ram.minne och HD. Jag har nu funderat på att köpa till studio monitor,mikrofon, ljudkort och en midi keyboard, hjälp mig och se om det är bra grejer jag köper jag har en Studio mic B1 och tänkte köpa följande: Phonic Aktiva monitorer, M-audio Radium (49tang.keyboard) och M-audio Audiophile Firewire ljudkort Vad tycker ni om detta, räcker det för att kunna skapa musik och spela in låtar med dessa hårdvaror? Målet är att spela in och lägga ut det så folk kan lyssna och tycka till och kanske skicka in en vacker dag till nån skivbolag Tala gärna om för mig vad jag kan annars köpa, helst inte så dyrt pga att vet inte om jag vill lägga mycket pengar på det just nu.. Hör av er är ni snälla och trevlig helg på er.. //Bee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 15 februari 2008 Dela Postat 15 februari 2008 Det verkar som en bra nybörjarlösning! Glöm inte att budgetera för mjukvara också, eller det har du kanske redan tänkt på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 15 februari 2008 Dela Postat 15 februari 2008 tycker det ser bra ut, ljudkortet saknar väl fantommatning tror jag vilket kan vara bra att ha, finns 2 andra firevire ljudkort som jag vet har fantommatning phonic på 4sound som kostar 995:- Phonic firefly på 4sound och Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307) Firewireljudkort – 2in/2ut • 24bit/192kHz • 2x analog in varav 1x XLR/TRS (tele) med fantommatning • 2x analog ut - TRS (tele) • Volymreglage för högtalare • 2x Hörlursutgång med separat volym • Strömförsörjs via medföljande AC-adapter • FW / Windows XP / OSX som kostar 1395:- m-audio är ju kända för att vara bra men den kostar ju dubbelt mot phonic och saknar fantom matning så dessa duger säkert till att börja med. tror det följer med cubase LE eller nått liknade med ljudkorten så har du något program att börja med. det finns ju även en massa gratispluggar som du kan testa innan du hunnit skaffa de som kostar pengar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alex-n Postat 15 februari 2008 Dela Postat 15 februari 2008 (redigerat) Jag har dessa grejer och allt fungerar SUVERÄNT! Mixerbord: Alto AMX80 http://www.jamshop.se/images/items/altoAMX80sidesm.jpg Ljudkort: ESI Maya44 http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11743 Mikrofon: JJLabs C010C http://www.jamshop.se/images/items/c010Bclassicsm.jpg Sen har jag givetvis ett digitalpiano jag kopplat via MIDI, (värt att nämna är att det inte är någon delay ALLS). Mikrofonen har kristallklart ljud, det enda jag ska köpa nu är puffskydd (kör med en BH-bygel som jag trätt nylonstrumpa runt så länge, lite kreativ får man ju vara ) Givetvis har jag mikstativ osv, men sådant är ju inget som påverkar prestandan direkt 😏 Här är en bild på hur hela faderittan ser ut för skojs skull: Vet att det inte är någon proffsstudio, men den duger helt klart. Allt gick sammanlagt på runt 2500:- (exklusive pianot då eftersom jag köpte det för nästan ett år sedan). Så om du letar efter något dugligt som klarar sig minst ett par år, så är detta en bra variant! 😆 Och nu hade du ju redan mikrofon osv, men det finns ju alltid andra som kan ta del av kommentarerna, right? ;D Redigerat 15 februari 2008 av Alex-n Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bee Postat 18 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 februari 2008 Vad menas med Phonic eller dvs fantom matning??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nummersex Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Phonic är ett märke och fantommatning är att du ger micken extra ström för att drivas. Ofta ifrån en preamp eller mixerbord.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Jag har ett Phonic det som beskrivs här ovan, det är inte det bästa som finns men funkar. Ingen höjdare att lajna elgura eller bas med men kör du mest syntar och sång så funkar det. I och för sig så funkar det ganska ok till akustisk inspelning överhuvudtaget men man får vad man betalar för som du kanske förstår. Det är ett Firewire kort så du måste ha en sån ingång på din dator men det går att fixa genom att montera ett Pci till firewire kort. Finns på Jula för runt 150 spänn. Samplitude som följde med gratis i ett nummer av Studio för ett tag sedan är ett helt ok musikprogram. Lycka till A Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plemusic Postat 19 februari 2008 Dela Postat 19 februari 2008 Phonic är ett märke och fantommatning är att du ger micken extra ström för att drivas. Ofta ifrån en preamp eller mixerbord.. Rättare sagt! För att du ska driva B1'an så MÅSTE du ha fantommatning i någon form. Bästa alternativet är att köpa en liten preamp möjligvis rör. Då får du det absolut varmaste och bästa ljudet. Dessutom funkar det skit bra att line'a gitarr/bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.