Umemagnus Postat 14 februari 2008 Dela Postat 14 februari 2008 (redigerat) ------------------------------------------------------------------------------------------ 080524 Såhär skrev Uppsala Nya Tidning, om vår skiva Storis & Limpan Band 4 kajor Storis och Limpan är Magnus Holmström och Tomas Lindberg, nyckelharpsspelare respektive gitarrist som på sin debut-cd bjuder mestadels på egna låtar samt också en del inlånade låtar polska, schottis och vals. Deras gemensamma sound är personligt och omedelbart tilltalande, med två drivna virtuoser i jämnbördiga roller, förenande arkaiskt doftande inslag av äldre tiders folktradition och medeltida ballad med blues, visa och en del annat. Samt ett kraftfullt spelmansdrag till exempel i den avslutande humoresken Livet på Sorterarvägen. Tomas Lindberg växlar mellan tolvsträngad gitarr, dobro och mandola, och spelar inte på det yviga rytmiserande sätt som gitarrister inom folkmusiken gör, utan med en finlemmad melodikänsla som blir viktig förklaring till duons speciella sound. Ulf Gustavsson, Uppsala Nya Tidning ----------------------------------------------------------------------------------------------------- (Tidigare text) En Frankrikeresa förändrade allt! Sommaren 2003 åkte Tomas ”Limpan” Lindberg och Magnus ”Storis” Holmström till Frankrike på en turné med gruppen Fomp. Limpan som ordinarie medlem och Storis som vikarie. Efter att ha spelat ihop under två veckor växte ett intresse fram att göra något på duo och väl tillbaka i Sverige började Storis och Limpan utbyta låtar. Sagt och gjort, Storis från Bullmark i Västerbotten, trippel världsmästare på Nyckelharpa och Limpan från Heby i Uppland startade Storis & Limpan Band. Det som först såg ut att bli en duo spelandes traditionella låtar förändrades då de snart upptäckte att deras egna låtar passade bra för duospel. Och deras inspiration växte i takt med låtlistan som till slut främst bestod av eget material. Många av dessa låtar har sedan samlats på skivan som du nu håller i din hand. De har både skapats och spelats in med mycket glädje, alla med sina egna historier. SKIVAN UTE NU! Här kan Ni handla skivan! ----------------------------------------------------------------- Nu har vi släppt vårt debutalbum (080404) "S.L.B." Som spelats in på Dimma SwedenKolla gärna in vår "video" som vi gjort som lite av en presentation, denna video lär inte dyka upp på MTV, så ta chansen att se den eller besök vår Myspace för mer ljud ☺️ ------------------------------------ S.L.B. (DIS002) Inspelad i Nystäs, nov dec -07. Mixad av Roger Tallroth Mastrad på Mahogny Studios, av Martin Von Schmalensee Länk Layout; Knuts Conny Skivan släpps på Dimma Sweden ------------------------------------- Ha de gott! Mvh Umemagnus Redigerat 24 maj 2008 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 14 februari 2008 Dela Postat 14 februari 2008 Man får önska lycka till!!! Och när jag såg videon så verkade ni ha haft en väldigt rolig process med att spela in skivan (som är det man kanske mins mest efteråt). KUL! MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 14 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 14 februari 2008 Man får önska lycka till!!! Och när jag såg videon så verkade ni ha haft en väldigt rolig process med att spela in skivan (som är det man kanske mins mest efteråt). KUL! MVH Anders Hehe, japp, det har varit skitskoj ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 17 februari 2008 Dela Postat 17 februari 2008 Snygg video, Storis!!! Jäklar vad många datorer han hade den där killen på klippet mitt i filmen... Vad gör han med alla dom? 😆 /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 17 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 17 februari 2008 Jodå, serru, han har sidechainat dom, så att alla fansen duckar när man spelar tretakt... höhöhö Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Goa gubbar! Limpan har en mandolin i handen i en sekvens där. Det ser ut att vara precis samma modell som min egen Levin. Mandolinsadeln på den - är den beige? Bra film! En av de bättre jag sett som dokumentär på en skivinspelning. 😕 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 18 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 februari 2008 Goa gubbar! Limpan har en mandolin i handen i en sekvens där. Det ser ut att vara precis samma modell som min egen Levin. Mandolinsadeln på den - är den beige? Bra film! En av de bättre jag sett som dokumentär på en skivinspelning. 🙂 :musik Tack för det Musik. Ja, jag var ju tvungen att lägga upp lite material där jag spelar på riktigt (och inte bara gnisslar i reklamen 😲 ). Ska höra med Limpan om sadeln... Mvh Magnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 jistanes.. fan va bra det var magnus!! RIKTIGT bra! kommer att köpa plattan. utan tvivel! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Vilken fantastisk dialekt, finns den med på skivan? 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 OBS!! det är inte jag som är limpan... eller alltså jag är ju limpan, men inte den limpan, bara så ni vet 😄 (kände mig tvungen att förtydliga detta 😛 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Kul att se att det äntligen blir av. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 OBS!! det är inte jag som är limpan... eller alltså jag är ju limpan, men inte den limpan Jag instämmer. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Vilken fantastisk dialekt, finns den med på skivan? 😛 Nej, men den kommer som VSTi så småningom: "Virtual Umemagnus"... 😄 /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 18 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 18 februari 2008 Vilken fantastisk dialekt, finns den med på skivan? 🙂 Nej, men den kommer som VSTi så småningom: "Virtual Umemagnus"... 😄 /H. haha, det kommer ett helt kit, med 4,7 gb samplingar... kommer att kallas "Wästerbottniska From Hell" 😛 ... fast räkna inte med några snabba meningar... 4,7 gb..jadu.. det blir drygt två meningar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 19 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 19 februari 2008 jistanes.. fan va bra det var magnus!! RIKTIGT bra!kommer att köpa plattan. utan tvivel! Det var kul att höra 😛 Meddelar när skivan finns ute... eller, det är tänkt att vi släpper den 15 mars. Återkommer om tid å plats. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 20 februari 2008 Dela Postat 20 februari 2008 jistanes.. fan va bra det var magnus!! RIKTIGT bra!kommer att köpa plattan. utan tvivel! Skivan kommer att bli grym... Det kan jag avslöja eftersom jag har hört hela skivan redan... Inte för att jag är helt objektiv, men om ni gillar musiken i filmen så kommer ni helt klart att gilla resten av skivan. Mycket svängig och röjjig folkmusik! /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 5 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 5 mars 2008 Nu är infon på förstaposten uppdaterad 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 15 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 15 mars 2008 Som sagts tidigare; Releasekonserten är den 4:e april, vill man inte vänta till dess, kan man "smyghandla" skivan på denna webshop 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Nu går det också att ladda ner singeln Doppolska från vår hemsida. /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 24 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 24 maj 2008 Tjosan! Har uppdaterat första inlägget med en recention som vi fick av UNT (Uppsala Nya Tidning) 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Vilken härlig musik, lycka till med allt. 🙂 Mvh Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 30 september 2008 Trådstartare Dela Postat 30 september 2008 (redigerat) Var bara tvungen att uppdatera med lite som är skrivet om vår skiva 😄 Vilket drag! Storis & Limpan Band låter betydligt större än den duo som faktiskt döljer sig bakom namnet. Nyckelharpisten Magnus Holmström och gitarristen Tomas Lindberg förenades efter en frankrikeresa och beslöt att spela mer ihop. Här exploderar duon på sin första CD i dussinet låtar, egna och andras, framförda med sådan glöd och spelglädje att man inte kan låta bli att flina och bli glad. Limpan dånar på på gitarr, mandola och bosoki och Magnus vrider all energi som finns ur sina harpor. Strålande helt enkelt. -Peter Ahlbom, tidningen Spelmannnen nr 3 - 2008 ”....Storis & Limpan Band 4/5 kajor Storis och Limpan är Magnus Holmström och Tomas Lindberg, nyckelharpsspelare respektive gitarrist som på sin debut-cd bjuder mestadels på egna låtar samt också en del inlånade låtar polska, schottis och vals. Deras gemensamma sound är personligt och omedelbart tilltalande, med två drivna virtuoser i jämnbördiga roller, förenande arkaiskt doftande inslag av äldre tiders folktradition och medeltida ballad med blues, visa och en del annat. Samt ett kraftfullt spelmansdrag till exempel i den avslutande humoresken Livet på Sorterarvägen. Tomas Lindberg växlar mellan tolvsträngad gitarr, dobro och mandola, och spelar inte på det yviga rytmiserande sätt som gitarrister inom folkmusiken gör, utan med en finlemmad melodikänsla som blir viktig förklaring till duons speciella sound. ULF GUSTAVSSON Uppsala Nya Tidning....” ------------------------------------ Dala-Demokraten 20/6-08) Storis & Limpan Band 4 av 5 D Debutskiva för Storis & Limpan Band, en duo bestående av Magnus "Storis" Holmström på nyckelharpa och Tomas "Limpan" Lindberg på gitarr. Och om det nu är någon som hör någon likhet med Bregott-reklamen så är det ingen tillfällighet. Det är de båda som står bakom den musiken. Det är stadig intensiv musik som Storis & Limpan Band ger oss och det låter mycket mer än man kan förvänta sig av en duo. Men nyckelharpor och gitarrer kan låta mycket i de rätta händerna. Det svänger ordentligt. Takten är tydlig. Jo, jag gillar det här. Folkmusik med smak av utedansbana och rallarslagsmål samt must och liv. Det är fint det. Och så är det duktiga musiker också. Storis & Limpan Band överraskar med sin debutskiva som är helt utan tillgjort finlir. Det är folkmusik för folk. LENNART GÖTESSON Dala-Demokraten Redigerat 30 september 2008 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.