Jump to content
Annons

Exportera audio fr Logic till Pro Tools och v/v..

Recommended Posts

JCDC (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kan jag jobba i Logic 8 och skapa en del grunder i alla Logics mjukvaror och plugins inkl lite egeninspelade audiospår (t ex sång, git, blås el stråk) , och sen konvertera allt från mjukvarorna till audiofiler + de som redan finns (synkat och klart) och exportera "ett paket" till nån annan som kan få upp det hela (på separata kanaler etc) i Pro Tools och fortsätta jobba utifrån den plattformen med mästerverket .... (och vice versa..). Det är inte en ren mix (i t ex stereo el nåt likn) jag pratar om utan flera (kanske många) "synkade" audiospår" som helst då ska kunna exporteras/importeras och läggas upp som vanligt i ett annat program (L till PT eller omvänt). Sen fortsätta produktionen och ev slutföra till färdig prod. (Typ från ax till limpa, och då t ex axet görs i Logic och limpan bakas i PT 😆, eller omvänt ).. Är det många som gör det kanske, vet ej...

Ibland kan det vara fråga om att ha ett antal spår synkade till bild - hur sjutton funkar det då - kan man flytta över allt och fortsätta med mer pålägg på en annan plattform? Är systemet för tidskoder i L och PT kompatibla... Tja, det var väl det för nu..

/Hälsningar

/J

Annons
Postat
Hej!

Kan jag jobba i Logic 8 och skapa en del grunder i alla Logics mjukvaror och plugins inkl lite egeninspelade audiospår (t ex sång, git, blås el stråk) , och sen konvertera allt från mjukvarorna till audiofiler + de som redan finns (synkat och klart) och exportera "ett paket" till nån annan som kan få upp det hela (på separata kanaler etc) i Pro Tools och fortsätta jobba utifrån den plattformen med mästerverket .... (och vice versa..). Det är inte en ren mix (i t ex stereo el nåt likn) jag pratar om utan flera (kanske många) "synkade" audiospår" som helst då ska kunna exporteras/importeras och läggas upp som vanligt i ett annat program (L till PT eller omvänt). Sen fortsätta produktionen och ev slutföra till färdig prod. (Typ från ax till limpa, och då t ex axet görs i Logic och limpan bakas i PT 😉, eller omvänt ).. Är det många som gör det kanske, vet ej...

Ibland kan det vara fråga om att ha ett antal spår synkade till bild - hur sjutton funkar det då - kan man flytta över allt och fortsätta med mer pålägg på en annan plattform? Är systemet för tidskoder i L och PT kompatibla... Tja, det var väl det för nu..

/Hälsningar

/J

Jajjemän, det kommer funka att jobba så länge du bouncear/gör mixdown med alla effekter etc som du vill ha med till individuella spår och ser till att ljudspåren och ev. "videospår" börjar på exakt samma ställe så kommer det inte att vara några problem, bara att manuellt plocka in i Logic eller ProTools spår för spår. Sen kan det ju funka att spara som "OMF" men har aldrig testat det själv. Proffs varianten (utöver bounce/mixdown till individuella spår) är att använda konverteringsprogram som SSL:s "kommer inte ihåg vad det heter" program som exporterar och konverterar mellan olika DAW:s. Sen kan det ju ta lite tid att göra individuella mixdowns på alla spår om du som i vissa program måste göra det i realtid, men det funkar och det är många som jobbar så.

Postat (redigerat)

Gör en bounce av alla spår som skall flyttas. Se till att alla spår börjar på samma ställe. Packa i zip eller liknande och skicka iväg alla filerna. Personen som tar emot packar bara upp filerna och impoterar dem och väljer att de skall börja från samma ställe. Och detta är vanligt förekommande 😉 Inga problem! Ett tips är att även göra klicket på ett eget spår då detta ibland kan ställa till lite besvär att det inte synkar 100% mellan olkia daw:s

MVH

Anders

EDIT: va vist inte tillräckligt snabb 🙂 men klicktipset fick du inte i ovanståendes svar iaf 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat

Eftersom jag sitter just nu med en film och både ljudlägger (i Pro Tools LE) och komponerar musik (i Logic 8.x) så går det absolut bra. 😄

Jag har samma filmklipp i båda programmen som jag jobbar emot. det är det "enda" som behövs. Jag har inte haft något som helst problem med synk.

Jag har t o m två PT system/två datorer synkade till varandra (man kan aldrig ha för många ljudspår när man ljudlägger! ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.