Jump to content
Annons

Cubase Le känner ingen input-signal?


Markiie

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen instalerat mitt Tascam US-122L ljudkort och Cubase Le som följde med. Jag jobbar nu med att lösa diverse problem. Det jag först skulle vilja ha hjälp med är hur jag ska få Cubase att känna av min signal in från ljudkortet. Ljudkortet är extern och kopplat via USB-porten. Men när jag spelar på gitarren känner rör sig inte "mätaren" i cubase där man ser mik-signalen. Är det någon som fattar? haha

Alltså, cubase känner inte av att jag spelar på gitarren? Jag är rätt säker på att det har något med inställningarna och göra...

Vore jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Markus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du valt rätt asio driver i cubase?

select Device Setup from the Devices menu and click on

VST Multitrack in the list.

välj där drivern för ditt ljudkort

du måste kanske även aktivera ingaångarna

1. Pull down the Devices menu and select “VST Inputs”.

1. Click the “Record Enable” button next to the fader on the Mixer chan-

nel strip.

When the Record Enable button is lit, the level meter will show the input level (as op-

posed to the level of the playback signal).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Ursäkta att jag inte svarat!

Tack för hjälpen, det funkade! Men har nu ett nytt problem. Hur ska jag kunna ha ljudkortet som input men samtidigt ha de vanliga högtalarna som output?

Just nu måste jag spela in. Sedan byta till "Built-in audio" i VST multitrack, och sedan lyssna på det för att "få ut" ljudet genom högtlarna som är kopplade direkt till datorn. Det går alltså inte att lyssna på det spår man redan spelat in och exempelvis sjunga in sången efteråt eftersom man inte kan ha ljudkortet som inställning om man vill ha ljud ut ur högtalarna...

Ngn som vet?

Markuz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ursäkta att jag inte svarat!

Tack för hjälpen, det funkade! Men har nu ett nytt problem. Hur ska jag kunna ha ljudkortet som input men samtidigt ha de vanliga högtalarna som output?

Just nu måste jag spela in. Sedan byta till "Built-in audio" i VST multitrack, och sedan lyssna på det för att "få ut" ljudet genom högtlarna som är kopplade direkt till datorn. Det går alltså inte att lyssna på det spår man redan spelat in och exempelvis sjunga in sången efteråt eftersom man inte kan ha ljudkortet som inställning om man vill ha ljud ut ur högtalarna...

Ngn som vet?

Markuz

kan du inte koppla högtalarna till ljudkortet eller menar du inbyggda högtalare?

på mac kan man skapa en sammansatt ljudenhet och sen välja denna i programmet

Öppna Ljud-/MIDI-inställningar i mappen Program/Verktygsprogram.

Välj Ljud > Öppna Redigerare för sammanslagna enheter.

på pc vet jag inte om detta går? någon som vet???

det är ju inte så smart att lyssna genom högtalare när man samtidigt spelar in.

använd hörlurar till ljudkortet istället så löser sig ju allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag kan inte koppla högtalarna till ljudkortet...

Jag har en mac men hittade inte det det dära med "redigerare för sammanslagna enheter", fanns inget som hette så på Ljud/Midi-inställningarna. Jag vet att det ska gå att ha datorns vanliga ljudutgång i Cubase. Det har jag haft på en annan dator. Det konstigaste av allt är att datorns inbyggda ljud, alltså ljudutgången på baksidan, är valt som standard. Och standard-in är Tascam ljudkortet. Så jag förstår itne varför ljudet i just Cubase inte spelas upp i högtalarna när allt annat jag spelar upp i exampelvis iTunes kommer ut i högtalarna..

Markus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag kan inte koppla högtalarna till ljudkortet...

Jag har en mac men hittade inte det det dära med "redigerare för sammanslagna enheter", fanns inget som hette så på . Jag vet att det ska gå att ha datorns vanliga ljudutgång i Cubase. Det har jag haft på en annan dator. Det konstigaste av allt är att datorns inbyggda ljud, alltså ljudutgången på baksidan, är valt som standard. Och standard-in är Tascam ljudkortet. Så jag förstår itne varför ljudet i just Cubase inte spelas upp i högtalarna när allt annat jag spelar upp i exampelvis iTunes kommer ut i högtalarna..

Markus

varför kan du inte koppla högtalarna till ljudkortet?

inställningarna i Ljud/Midi-inställningarna har inget med ljudet ur cubase att göra

du måste välja drivrutin för in/ut i cubase vst mutitrack...

där väljer du den sammansatta enheten du skapar i Ljud/Midi-inställningarna.

ljud menyn är högst upp i Ljud/Midi-inställningarna

Så här kombinerar du ljudenheter:

Öppna Ljud-/MIDI-inställningar i mappen Program/Verktygsprogram.

Välj Ljud > Öppna Redigerare för sammanslagna enheter.

I redigeringsfönstret klickar du på knappen Lägg till (+) när du vill skapa en sammanslagen enhet. Du kan markera enheten och byta namn på den.

I listan Struktur för sammanslagen enhet klickar du på kryssrutan Använd för varje enhet som ska ingå i den sammanslagna enheten. Listan visar de anslutna ljudenheterna och antalet in- och utgående kanaler för var och en.

Du ställer in klockan på en enhet som huvudklocka för alla de kombinerade enheterna genom att klicka på alternativknappen för Klocka bredvid enhetens namn.

När du har valt alla enheterna som du vill kombinera klickar du på Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar verkligen hjälpen.

Jag vet inte om det har ngt med operativsystemet att göra men mitt är inte det senaste. Jag har Mac OSX tiger så det kanske inte fungerar exakt likadant i ljudinställningarna? Men det måste ju gå att fixa på något sätt ändå tycker man?

Ljudkortet är externt och jag antar att det inte går att koppla götalare till det eftersom det dels kopplas via USB och den enda linje utgången på baksidan av kortet är en röd-vit (RCA?) utgång. Om jag skulle ansluta högtalare dit, vilket jag inte vet hur man gör? så borde väl inte signalen gå ut genom USBn till datan?

Jag är såå trött på alla problem jag haft med detta ljudkortet nu! Förstår inte varför inte allt ljud kan gå ut genom den vanliga utgången bara för att jag kopplat till ett externt ljudkort för inspelning av ljud?..

Väldigt irriterande, men som sagt, uppskattar hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar verkligen hjälpen.

Jag vet inte om det har ngt med operativsystemet att göra men mitt är inte det senaste. Jag har Mac OSX tiger så det kanske inte fungerar exakt likadant i ljudinställningarna? Men det måste ju gå att fixa på något sätt ändå tycker man?

Ljudkortet är externt och jag antar att det inte går att koppla götalare till det eftersom det dels kopplas via USB och den enda linje utgången på baksidan av kortet är en röd-vit (RCA?) utgång. Om jag skulle ansluta högtalare dit, vilket jag inte vet hur man gör? så borde väl inte signalen gå ut genom USBn till datan?

Jag är såå trött på alla problem jag haft med detta ljudkortet nu! Förstår inte varför inte allt ljud kan gå ut genom den vanliga utgången bara för att jag kopplat till ett externt ljudkort för inspelning av ljud?..

Väldigt irriterande, men som sagt, uppskattar hjälpen!

ibland känns det lite jobbigt men detta ska vi nog fixa 😄

det funkar i tiger så inga problem

jag måste veta vilka högtalare du har för att svara hur du ska koppla de till rca-utgången

men rca är riktigt!

ljudet kan gå fram och tillbaka samtidigt från ljudkortet via usb

jag har ju kopierat instruktionerna från hjälp menyn i Ljud-/MIDI-inställningar

de är väldigt enkla att följa!!! tycker ju jag...

ljudmenyn är alltså längst upp och inte i själva fönstret som öppnas

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar du om interna högtalare i en laptop eller vad är det frågan om?

Varför kan du inte koppla dina monitorer till ditt professionella ljudkort?

2xRCA = obalanserad line out. Koppla till närmaste aktiva högtalare eller in i en förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett försök nu och lyckades skapa en sammanslagen enhet. Vet dock inte riktigt hur hehe. Tryckte lägg till, och bockade i rutan "på" så att enheten var igång. Döpte den till Markus och det stog 2 in och 2 ut i kolumnen efter.

Funkade dock inte när jag satte på den enehten i Cubase.

Mina högtalare jag har är 2.1 Creative.. Kan la beskrivas som bra "vanliga datorhögtalare". Jag har ju ingen förstärkare liggandes så kan inte koppla till någon förstärkare. Men datorhögtalarna är tillräckligt bra ljud för min nivå för de är inte dåliga.

Mitt ljudkort är iaf Tascam US-122L om det är till någon hjälp?

Förstår itne varför det inte funkade nu för nu gjorde jag ju en sån sammanslagen enhet..

Förstår inte riktigt vad du menar med "när du valt alla enheterna du vill trycker du på klar"..

Efter att ha tryck lägg till sammanslagen enhet, så gick det knappt att göra några ändringar förutom att "aktivera" enheten och trycka klar? Det stog siffran 2 i två kollumner efter varandra efter enhetens namn...

Känner mej helt lost nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en kabel med 2xRCA till 1xministereohona (om det nu är den anslutningen du har på dina datorhögtalare) och häng på dina högtalare på Tascam-kortet..

Så om jag skaffar en RCA--->ministereohona så kan jag koppla mina högtalare till det externa ljudkortet istället. Detta låter som det bästa alternativet för mej! Hoppas bara det funkar för det hade inte förvånat mej om det inte hade gjort det. Men det går alltså både ljud både ut och in från ljudkortet?

Jag gör ett försök...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...