Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kanske är en dum fråga, men jag sitter och leker lite i logic och använder min Imacs interna ljudkort, då jag inte fått mitt nya ljudkort ännu. Spelar midi via usb och det fungerar fint. Men jag kan inte pressa datorn så hårt innan cpu stapeln i logic går i taget. Kör typ 6 instrument och 7 effekter och det är nästan tungt åt datorn? Gillar inte det. Beror det på att jag kör med datorns interna ljudkort? Jag har visserligen inte fått mina nya minnen än heller (uppgraderar till 3GB ram) så det kanske beror på detta?

Hur hårt kan ni pressa era datorer? Man bör väl minst kunna köra 15 AU ins och 20 effekter?

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Annons
Postat

Jag kan inte ge dig nått bra svar på varför.

Men jag kan delge dig att jag tycker det är skumt, eftersom jag kan köra jä*** många spår o effekter på alla kanaler utan att cpun ens når halvägs.

Låter skumt att datorn skulle belasta cpun för ljudet, men jag vet faktist inte.

Jag har jue iofs 3gig i RAM, mentror inte heller det är problemet.

Men jag mins att jag hadde lite strul med samma sak som dig i början, men det löste sig av sig själv på nått vis.

Hoppas det löser sig!

Postat (redigerat)

Apples inbyggda ljud har tvärtom snabb prestanda med CoreAudio, så bufferten är kanske satt för lågt.

Kör du med 2 ms latency? 😄

Isåfall, höj till 3?

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)
Apples inbyggda ljud har tvärtom snabb prestanda med CoreAudio, så bufferten är kanske satt för lågt.

Kör du med 2 ms latency? 😆

Isåfall, höj till 3?

Okej! Jag kanske överdrev lite. Kör med 15 ins och 12 effekter nu, och det var lite tungt för cpun när jag körde 256 i buffersize. Vad ska buffersizen vara då? Den stod på 256 men jag ändrade till 512 nu. Det verkar fungera bättre. Jag kör inte heller i "low latency mode", Så jag vet inte vad min latency är just nu. Klickar jag i "low latency mode" så kan jag välja själv vilken latency jag vill ha. Men jag vet inte vilket som är bäst??? 😆

Mvh

Fredrik S

Edit: Är uppe i 18 simultana spår nu och 15 effekter. Nu får jag System overload lite då och då. Det kanske är okej 😉 Hur mycket bättre kan det bli med 3GB ram? Någon som kör det? Kan man köra 30 spårs arr med ca 25 effekter? Har f.ö en Imac på 2.4ghz och 1gb ram nu.

Redigerat av Sonefors
Postat

Låter skumt, 1 gb ram är väl iofs lite mesligt men ändå... Vad är det för slags pluggar du använder, sånna som kräver av CPU eller ram? 15 sculpture eller 15 gigantiska multisamplade flyglar är ju såklart rätt påfrestande, men jag gissar att det inte är det du kör.

Jag har typ aldrig några problem förutom om jag verkligen försöker påfresta datorn, och mina specs är 2ghz core 2 duo, 2 gb ram...

Postat

Ju lägre Latency inställningar, ju högre krav på att processor(erna) inte är upptagen men annat. Detta betyder alltså att man ger processor(erna) "andrum" med en högre latency för att hinna med beräkningar som krävs för audio/effekter/mjukvarusynthar etc. Å andra sidan får man större fördröjning (Latency) mellan den tidpunkt då ljudet skall låta och verkligen låter. Jämför med "lagg" på en bildskärm när grafikkortet inte hänger med i ett spel eller film.

RAM-minnet används som "mellanlagringstation" för data mellan processor(erna) och hårddisk eller annan komunikation för att processorn skall få snabbare access till data i RAM-minnet. Det finns ett ännu snabbare men mycket mindre minne som heter cashe-minne som är kopplat direkt till processor(erna) och som används i första hand men när detta inte räcker till, som vid stora samplingar etc, går RAM-minnet in och hjälper till.

OS X är som bekant uppbyggt i UNIX och det som en gång hamnar i RAM-minnet ligger kvar där för snabbare access tills utrymmet (RAM-minnet) behöver nyttjas av något annat eller tills man stänger av datorn. Ju mer RAM-minne, ju mer information går att spara för snabb access, när RAM-minnet inte räcker till använder sig datorn av ett "virtuellt-minne" d.v.s. skyfflar över data till hårddisken och använder den som reserv-minne. En vanlig hårddisken är inte närheten så snabb som ett RAM-minne så därför kan man uppleva att datorn "fryser till" medans data skyfflas mellan RAM-minnet och det virtuella-minnet.

Man kan aldrig ha för mycket RAM-minne i ett UNIX-system 🙂

Hoppas någon rättar mig där jag har fel 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.