Jump to content
Annons

Bränna CD skiva.

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har haft tankar kring när det handlar om att skicka sina låtar till skivbolag. Dom flesta föredrar ju att få det skickat med en CD skiva, CD-R eller nått sånt där.

Men hur ska man bränna ut låten/låtarna? ska man göra den till en audiodisc eller mp3 skiva? Vilken är den bästa kvalitén? Finns det obrännda CD-skivor som endast är till för att bränna musik på? för det hade ju varit jättebra, ju bättre kvalité man kan få desto bättre. :rolleyes:

Om jag inte minns helt galet så bad dom en att skriva ner e-mail adress och tel. nummer PÅ CD-skivan, för att det verkligen inte skulle tappas bort.

Annons
Postat

Ber de om cd-skiva tänker de antagligen lyssna i stereoanläggning eller dator med cd-läsare.

Bränn därför en audio-cd i valfritt brännarprogram.

• 4 veckor senare...
Postat

Slösa heller inte bort pengar på att köpa dyra CD-R skivor som är gjorda för att bränna musik på. Jag tror inte direkt att det spelar någon roll för han/hon som lyssnar på skivorna på skivbolaget.

Postat

Bränn wav.filen istället för en mp3:a. Ska ju vara bättre kvalité även om jag personligen inte kan påstå att jag hör direkt skillnad. Tror inte heller att skivbolagen lyssnar mest efter ljudkvalitén utan i potentialen. Om de blir intresserade görs ju ändå nya bättre inspelningar.

• 1 månad senare...
Magnus Mollin (oregistrerad)
Postat
"- House - Techno - Annat -" står det i din signatur.

Då ska det låta färdig produkt om CDn annars är det ingen idé att du skickar den alls.

Ehm, jag har redan fått 2 förfrågningar från skivbolag .. jag ska bara skicka? 😆

Postat

Hej-

1. Bränn låtarna som wav-filer

2. Gör det snyggt på en gång så de sticker ut från mängden, även om det bara handlar om tex 10 st,

jag bränner och printar superproffsiga cd-skivor m. omslag om man vill ha det också...billigt!

mvh-Kristian

😆

Postat

Inte som wav-filer på en dataskiva, utan som audio-CD.

Utgå från en 16bit 44.1 khz wav.

Lyssna igenom CDn innan du skickar eftersom det är mycket lägre datasäkerhet på audio-CD än data-CD.

Magnus Mollin (oregistrerad)
Postat

Okey tack så mycket! 😲

Postat
"- House - Techno - Annat -" står det i din signatur.

Då ska det låta färdig produkt om CDn annars är det ingen idé att du skickar den alls.

Ehm, jag har redan fått 2 förfrågningar från skivbolag .. jag ska bara skicka? 😲

Det jag menade var att i dansvärlden gäller inte demobegreppet på samma sätt som för rock- och popsvängen. Några av inläggen i tråden menade att "ljudkvalitet inte spelar någon roll" och liknande.

Ingen dansetikett har resurser att ta en housekille som "bara" har bra idéer till en dyr studio och betala en tekniker för att förverkliga dem - du måste låta produkt från början, annars lyssnar dom bara på nästa demo i högen. 🙂

Har du fått förfrågningar som du skriver är det väl bara att skicka iväg? Det betyder ju att den som ska lyssna redan är välvilligt inställd. Jag har ju själv inte hört dina låtar utan ville mest poängtera skillnaden mellan den demo som är till för att sälja en låt ett förlag eller skivbolag, och den som är möjlig produktionsmaster - så som din demo måste vara.

Postat

Ja, bränn som cd-audio så att skivorna faktiskt funkar i vanliga cd-spelare.

Och skriv ditt namn, telefonnummer, adress, e-mail, osv på cd-skiva, cd-fodral, in- och utsida av kuvertet med mera, så att de inte tappar bort kontaktuppgifterna ens om de försöker 😲

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.