Jump to content
Annons

Musikbörsen går samman med 4Sound

Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Det är så fantastiskt skönt svenskt att måla fan på väggen, och "veta" hur det kommer att bli!

Vi får väl se, jag tror inte att det kommer göra nån större skillnad till att börja med, men vad vet jag...?

Jag håller med dig om det. Den stora "skillnaden" är ju våra förändrade konsumtionsbanor. Vi handlar och jämför priser på nätet i allt större utsträckning. Det är den kampen om kunderna som gjort det svårt för de små butikerna ute i landet att gå runt ekonomiskt.

Att det finns några få större butikskedjor kvar är ett resultat av detta. Det krävs större volymer för att kunna pressa priser.

Kanske att Musikbörsen/4sound närmar sig monopolställning när det gäller försäljning via butik. Men de har fortfarande näbutikerna i EU att konkurrera mot.

Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Men då har du ju fått ett problem som inte borde finnas där ifrån början, ju! Även om de löser det hur smidigt som helst! 😉

Visst. Och jag måste vara hemma hela dagen ifrån jobbet, för att vara till pass när UPS behagar att dyka upp. Jag har också handlat på Thomann. Elektronikprylar är en sak, men instrument måste man först prova och känna på. Monitorer, högtalare måste man först lyssna på. Jag sa också egentligen VILKEN postorderfirma som helst, och eventuellt strul som kan uppstå vid garanti. Eller transportskador. Transportskador är varken du eller Thomann ansvarig för och då kan du räkna med att det tar tid om det är DHL, UPS eller posten som måste anmäla sig själv och undersöka.

Nu snackar vi kanske småprylar som strängar och sånt (vem skickar tillbaks strängar som man har fått felbeställt?)

Jag vet alldeles för många som har fått felbeställt prylar ifrån Thomann. Visst det har fixat sig, de har fått skicka tillbaks de större grejorna men småsaker bryr man sig inte om. Jag själv känner en som fick fel strängar, men de skickade helt enkelt bara ett par nya, och man behövde inte skicka tillbaks de som var fel, så de fattar ju själv att de är de som tar smällen och man får behålla ett felaktig set (eller flera) själv gratis. Så just de är verkligen serviceminded, det var inte det jag påstod (att de inte skulle vara det) iheller, jag menade mer generellt med postorderföretag och vid eventuellt strul.

Det är klart att de har vissa prylar som de har killer-prices på, fattas bara annat.

Det spelar ingen roll hur serviceminded Thomann o likn är, om inte DHL, UPS, eller posten är likadana. Och jag har haft såååå mycket strul med UPS, DHL så det får inte plats på det här forumet, dessutom börjar det bli OT nu.

Ja att transportbolagen kan strula det är liksom nånting som man måste räkna med. Men det spelar ju ingen roll om jag beställer från börsen eller jam eller thomann för allting måste ju skickas till mig ändå vi nått av dessa transportbolag. Jag bor 24 mil norr om Luleå så då tar jag gärna och beställer från de som är mest service inriktade. Dessutom så hade ju dom felen kunnat inträffa vart än jag beställde ifrån. Huvudsaken är ju att allting löste sig.

Att allting ska fungera smärtfritt från det att man packar upp grejerna är en helt annan diskussion, och där tror jag nog att vi båda är överens 😉

Vi har ju aldrig haft en ordentlig musikaffär här uppe men jag vet hur trevligt det är att kunna känna på en gitarr eller lyssna på ett par monitorer innan man bestämmer sig. Tyvärr lär det inte bli nån musik affär här på några år minst så det jag menade med mitt tidigare inlägg var helt enkelt att ingenting kommer ändras för min del... och då är Thomann fortfarande det bästa alternativet.

Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll hur serviceminded Thomann o likn är, om inte DHL, UPS, eller posten är likadana. Och jag har haft såååå mycket strul med UPS, DHL så det får inte plats på det här forumet, dessutom börjar det bli OT nu.

+1.. har haft så jäwlans mkt strul med posten. oavsett om det är privat eller företaget så skiter det sig nästan jämt!! DFDS transport är helt galet där med. För några år sen försökte jag att få ut ett paket var jag tvungen att åka till posten för att betala massa expeditionsavgifter etc. sen var jag tvungen att betala en faktura till DFDS på fraktsumman.. och under den tiden när jag fick dom sakerna bodde jag i kalmar.. då ligger posten inne i kalmar och DFDS ca 4km utanför. så jag var tvungen att åka runt som en tok, och självklart stängde transportfirman vid fem. och jag slutade 4. så hem 3 mil utanför stan, hämta avi, in till stan springa till posten (fö var det precis när posten och svensk kassa service (jag vet att det är särskrivet, det är med vilje!) precis hade splittats upp, så jag sprang till kassaservice, men det var fel) och sen köra med rejserfart ut till engelska vägen där jag hämtade mitt paket efter många om och med. och vad händer då? jag tappar mina hemnycklar och märker inte det förrän på kvällen. så nästa dag var jag tvungen att åka tillbaks dit och hämta dom.. 😉

näe, jag har haft riktigt dåliga erfarenheter av posten och alla andra frakföretag FÖRUTOM bussgods.. dom är konsekvent bra och alltid trevliga!!

fö. var paketets värde ca 1100:-.. en begagnad chinacymbal som jag fortfarande har och använder. 😉

my 3 cents

Dela på andra sajter

Lite kluven eftersom jag avskyr allt som närmar sig monopol. Gillar inte att M-bören/4sound skall bli allenarådande på marknaden eftersom det finns en del riktigt bra mindre butiker. Å andra sidan så sker inte Luthman/mbörs/4sounds konkurrens med småhandlare, eller ens sinsemellan längre, utan mot T-butiken. Om det kan betyda större inköp och lägre priser, men samtidigt att man kan hålla lite mer nischade prylar hemma så kanske det inte är av ondo. Blir allmänt trött av att gå in på Mbörsen och det bara finns instrument av förstagångsköparkvalitet, eftersom det är det enda de handlar med. T-butiken har tagit över resten...

Dessutom är jag väldigt glad att Pär Ekberg är med och kommenterar och tar sitt ansvar som leverantör. (Även om vi kanske kastar oförtjänt med skit ibland.) Heder!

Dela på andra sajter

Lite kluven eftersom jag avskyr allt som närmar sig monopol. Gillar inte att M-bören/4sound skall bli allenarådande på marknaden eftersom det finns en del riktigt bra mindre butiker. Å andra sidan så sker inte Luthman/mbörs/4sounds konkurrens med småhandlare, eller ens sinsemellan längre, utan mot T-butiken. Om det kan betyda större inköp och lägre priser, men samtidigt att man kan hålla lite mer nischade prylar hemma så kanske det inte är av ondo. Blir allmänt trött av att gå in på Mbörsen och det bara finns instrument av förstagångsköparkvalitet, eftersom det är det enda de handlar med. T-butiken har tagit över resten...

Dessutom är jag väldigt glad att Pär Ekberg är med och kommenterar och tar sitt ansvar som leverantör. (Även om vi kanske kastar oförtjänt med skit ibland.) Heder!

Jag håller med om att det allra största hotet mot småhandlarna är nätbutikerna. Men det gör ju inte saken bättre i och med ihopslagningen. Att produktutbudet blir så markant styrt på den svenska marknaden pga. av detta är ganska ju alldeles självklart och är heller inte så bra. Det blir helt enkelt ett smalare utbud totalt sett på den svenska marknaden om det blir färre aktörer och det är ju inte så lyckat. Det är inte enbart produktutbudet som förmodligen kommer att bli mer likriktad i hela landet utan även prissättningen. Men som alltid så finns det både gott och ont med saker och ting.

Nu är det väl bara hoppas på att det blir fler positiva saker som kommer ut ur det här än vad det blir negativa saker. Resultatet lär ju vänta på sig ett tag, men tillåt mig få vara riktigt skeptisk än så länge! Att det kommer att bli en prishöjning (överlag) tror jag inte. Prisnivån kommer att kanske förbli oförändrad, men det är inte så långsökt att tro att en cymbalisk sänkning kommer att ske. Om än bara lite. Inte minst för att markera att det sker någonting nytt och som kommer kunden till godo. En viss prissänkning tror jag att de kommer använda just som en argumentering till det som tillhör det positiva. Någonting måste man ju argumentera med. Jag hoppas dock att det sker positiva förändringar för övrigt också i sådana fall, för ett lågt pris är långt ifrån allt. Serviceminded, kunnande och engegemang hos personal, produktsortiment mm. är också viktiga faktorer som inte ska underskattas från ägarna. Med en så här pass stor påverkan på den svenska musikmarknaden så tror jag att det ställer lite extra höga krav på ett mer totalt synsätt som bör uppfyllas när det gäller den totala kvaliteten utöver prissättningen. Affärsuppgörelser av det här slaget innebär enligt mitt tycke ett stort ansvar alltså. Det ska bli väldigt intressant att se om kunderna kommer att uppleva att de kommer att uppfylla det ansvaret!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ni har fått detta helt om bakfoten.

Just nu pågår prisjusteringar i alla led för att kunna konkurera med utländska butiker som tar marknadsandelar av den svenska försäljningen.

Denna sammanslagning kommer löna sig för slutkonsument då priserna kommer bli lägre.

Jag har aldrig sett där monopol lett till bättre priser...för kunden. För monopolisterna ja....men det är en annan sak. väldigt naivt att tro nåt annat. 😛 och sen har vi den svenska momsen som är väl högst i hela europa. hur kan man konkurrera med det i bakfickan? för att kunna göra det måste man ha så låga priser på varorna att man inte gör någon vinst på det.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag är inte så jätteförtjust i 4sound. Har inte fått så bra intryck när jag varit där (Medborgarplatsen) till skillnad från JAM där det råder en varmare, mer familjär atmosfär. Jag önskar att det dök upp lite fler musikaffärer i närförort, etc. Alla större kedjor finns bara i stan i dag. Det resulterar i att jag endast besöker dessa butiker 1 gång per år. Jag avskyr stan. 😛

nä så värst trevliga är de inte där på 4sound, medis. tyckte de var det på 80-talet men det är ju som sagt var länge sen. skulle betala där en gång för några år sen. killen och tjejen som stod i kassan låtsades inte se mig ens utan fortsatte och hänge sig åt datan. nån av de äldre, gubbe, som jobbade där såg direkt och tog betalt av mig och såg måttligt road ut av deras beteende. gissar att de fick höra det sen.

Dela på andra sajter

Ja förnuftiga förståsejpåare lider studios forum ingen brist på iallafall....

+ 1

Jo jo, men vill man få något sagt/har en åsikt uppnår man i de flesta fall störst effekt genom att uttrycka den.

Så, vad är eran syn på saken? Vilken aspekt är det vi andra har missat?

Dela på andra sajter

Kan det vara som så att det är dem som utnyttjar butiker och sedan handlar på nätet som driver upp priserna. Det kan ju även vara som så att näthandeln driver ner butikspriserna hmmm....

Make music... be happy 😲

Dela på andra sajter

Ja att transportbolagen kan strula det är liksom nånting som man måste räkna med
Måste man? Tänk om jag inte räknar med det då? Hur gör vi då - allihopa - för att DHL, UPS, och speciellt Posten skall bli lika bra som Thomann i sin service?

Jag säger bara: Never gonna happen

Dela på andra sajter

+ 1

Jo jo, men vill man få något sagt/har en åsikt uppnår man i de flesta fall störst effekt genom att uttrycka den.

Så, vad är eran syn på saken? Vilken aspekt är det vi andra har missat?

Min syn har jag tydligt klargjort.

Priserna kommer inte gå upp!

Hade du haft en affär där utländska aktörer snor din försäljning, skulle du då gå ihop med en bekant och höja priserna när det är just priserna som bestämmer köpet för de flesta?

Att då sitta och tro att priserna kommer gå upp är väl då smått onödigt, eller är jag helt ute och cyklar?

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Thomann.de

var det visst ja. Nu har de ju också sagt följande, som 4sound/Börsen misstänker, och därför försöker med motdrag:

Efter att ha varit en sådan succé på nätet, skulle det sitta fint för Thomann att öppna butiker I SVERIGE.

Ja om de gör det säger jag bara VÄLKOMMEN. Det blir definitiva dödsrycket för MB och 4SOUND. Inte har jag heller någon som helst anledning att stötta de kedjorna bara för att de är svenska. Enda anledningen till att man handlat svenskt är för att man inte förr hade så mycket att välja på och nu har man det. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Nu håller musiksveriges karta på att ritas om på allvar. Det norska storbolaget MRH, som redan äger Luthman och 4Sound, är på väg att gå samman med Musikbörsen. Omsättningen beräknas landa kring 750 miljoner svenska kronor.

post-1-1202916129.gif

Läs mer på www.studio.se

Snart kan man väl tanka där också!

Förändrar inget för mig . Har aldrig handlat förutom kanske plektrum hos dom 2 företagen.

Dela på andra sajter

Ajaj...Det behövs konkurrens!!

Det kan man lugnt påstå att konkuransen måste bevaras..

Behöver väl inte nämna men gör det ändå,

dagligvaruhandeln, byggsektorn ect där det finns få aktörer..

Är väl synd att påstå priserna har pressats neråt i de brancher där det finns få stora aktörer 🙂

Dela på andra sajter

Om man är ägare till 4sound och Musikbörsen så skojar man inte bort följande fakta ifrån Thomanns hemsida:

"Vi är en av Europas ledande företag inom området Musikinstrument, Studio-, ljud- och ljussättningsutrustning med mer än 1.700.000 kunder i hela Europa och idag ca. 540 medarbetare vid vårt huvudkontor i Treppendorf vid Bamber i Bayern. Enbart de senaste 12 månaderna skapades här 150 nya arbetsplatser..:"

1,7 miljoner kunder, 540 medarbetare, 150 nya arbetsplatser det senaste året. Inte konstigt PO börjar svettas så smått.

Finns ju minst 3 billigare aktörer på Tyska marknaden som förhoppningsvis bromsar Thomann,

såvida inte Thomann köper upp de oxå - då e det verkligen illa 🙂

http://www.musik-schmidt.de

http://www.musicstore.de

http://www.music-town.de

Dela på andra sajter

Men få aktörer kan göra gigantiska inköp och få gigantisk mängdrabbat och på så sätt sälja billigare till kunderna ?

Vi som har några år på nacken (gamla) kan säkert intyga att Sverige har inte sånna traditioner..

Samordningsvinsterna hamnar rakt i fickan hos ägarna med största sannolikhet - inte kundernas...

Dela på andra sajter

Men få aktörer kan göra gigantiska inköp och få gigantisk mängdrabbat och på så sätt sälja billigare till kunderna ?

Men få aktörer kan göra gigantiska inköp och få gigantisk mängdrabbat och på så sätt sälja dyrare till kunderna!!

Läs:öka sina marginaler. Den smarte inköparen (om han/hon orkar och har vett till det) kan ALLTID oavsett t ex Line 6 hållning med kvantitetsinköp ha koll på utbud/efterfrågan och tajma prisättning vs servicenivå på ett smart sätt. Det är vinnaren!

Redigerat av Gain
Dela på andra sajter

slägga (oregistrerad)

Behövs det verkligen ett distributör nät i sverige

enligt mesa boogie är situationen unik..

i dom flesta utom svenska länderna i världen alltså är det i stället producenterna det vill säga tillverkarna som säljer direkt till butik med anpassat pris

beroende på storlek och försäljning .

Om vi i sverige fick bort distron så skulle vi förmodligen få ca 30 % lägre pris!!!!!!

idag ser det ut som följer A tillverkaren säljer tiil B distrubutören B har minst 50% på marknadspriset B säljer till C butiken som har mellan 15-35% beroende på produkt och försäljningsstatistik B gör en vinst på mellan 15-35% C säljer till D alltså du konsumenten

Därav priserna på produkterna i sverige i ett litet land i världen

S

Dela på andra sajter

slägga (oregistrerad)
Ni kan ju kolla inom kort om ni kommer att kunna handla ngt Fender på Thomann.

De kommer att "strypa leveransen" att gå via Tyskland till Skandinavien.

Det kommer att bli så att Fender kommer att sälja vissa modeller till Thomann, och vissa till Skandinavien. Så kan man - liksom - aldrig kunna jämföra priser på riktigt. Skandinavien är som sagt en alldeles för liten marknad att ha alla produkter och modeller och sortiment på.

De kan ju för bövelen inte göra stora inköp och ta högre priser av oss, då de mycket väl vet att då går vi till Thomann och tyskarna och internet istället. Vilket är just det de har upptäckt nu långt om länge. De kan dock styra urvalet, och sortimentet kommer att bli mycket mer begränsat.

De kan flytta ut sina j-la butiker ifrån dyra innerstadsgator till billiga köpcentrum istället. Där kan man åtminstone parkera gratis.

Intressant Men Det kommer säkert bara sluta med bulvanuppköp via USA istället det har redan skett på trumm fronten

Kan dessutom säga att Ziljdian Är ett typexempel på problemet med Distro då Distron ändå inte har alla prylar på lager då det skulle bli för dyrt tycker dom ja.??? (varför ha en agentur när du ändå måste vänta på prylarna tills dom är levererade i från en beställning som säkerligen bara görs några gånger per kvartal?!!!.

S

Dela på andra sajter

Och det skulle vara mycket bättre om det bestod utav motstatsen, eller? 😉

oförnuftiga förstår-sig-inte-påare? Nollor? Som inte kan,vet någonting? Som svarar på frågor ifrån nybörjare, blåbär, oförnuftiga nollor? Blind leading the blind?

😄

typ:

Q:Vad skall jag ha för ljudkort?

A: Inget, det räker me de inbygda ljudkorten i modermodemet...

😄

Dela på andra sajter

Och det skulle vara mycket bättre om det bestod utav motstatsen, eller? 😛

oförnuftiga förstår-sig-inte-påare? Nollor? Som inte kan,vet någonting? Som svarar på frågor ifrån nybörjare, blåbär, oförnuftiga nollor? Blind leading the blind?

😛

typ:

Q:Vad skall jag ha för ljudkort?

A: Inget, det räker me de inbygda ljudkorten i modermodemet...

Frågan är väl snarare varför just du, Ove Centli, dominerar denna tråd, och skriver metervis med redogörelser för att just du vet hur hela branschen funkar, och aspirerar på att ha de flesta svaren samt förmåga att se in i framtiden. Att du blir upprörd över mitt förra inlägg, tyder ju bara på att det var just du som tog åt dej av det.... 🙂

Dela på andra sajter

Frågan är väl snarare varför just du, Ove Centli, dominerar denna tråd, och skriver metervis med redogörelser för att just du vet hur hela branschen funkar, och aspirerar på att ha de flesta svaren samt förmåga att se in i framtiden. Att du blir upprörd över mitt förra inlägg, tyder ju bara på att det var just du som tog åt dej av det.... 😏

Jag kanske är i branschen ? 😉

I sånt fall har du sjukt dålig koll.

4sound är inte norskt. MRH är ett investeringsbolag som investerat i 4sound och dom är norska ja, men 4sound som företag styrs i Sverige med hjälp av MRH.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.