Jump to content
Annons

Denna synth i Reason 3?

Jobax

Recommended Posts

Hallå gott folk,

Tänkte kolla om någon har lust att ge mig lite råd när det gäller att skruva till ett ljud i Reason, ljudet jag söker hittar du på http://www.myspace.com/zekken

Den synthen har jag försökt få till, men det är inte i närheten av dom ljud jag tidigare använt så jag hamnar på villospår hela tiden.

Hoppas någon har lust att hjälpa till med detta.

Mvh

//J 😆

Dela på andra sajter

Annons
Mollin (oregistrerad)
tack 😛 ,

men thor finns väl inte i trean va? kan man lägga till den ändå eller?

gaah du får ursäkta mig! tänkte på att du hade 4.0, men det var ju 3.0! Då tror jag faktiskt att det är subtractor som gäller .. kan höra ett knorrande ljud någonstans i det där syntljudet du länkade till. 😆 Lycka till!

Dela på andra sajter

Vilket syntljud?

Det som spelar oktavbas eller något av de två leadljuden som spelar tillsammans?

Leadljuden var det jag tänkte på främst, jag har ett annat basljud i tanken, har allting planerat redan men får inte till ett skönt leadljud. 😄

skulle vara suveränt med lite mer tips och så.

tack på förhand.

//J

Dela på andra sajter

Vilket syntljud?

Det som spelar oktavbas eller något av de två leadljuden som spelar tillsammans?

Leadljuden var det jag tänkte på främst, jag har ett annat basljud i tanken, har allting planerat redan men får inte till ett skönt leadljud. 😄

skulle vara suveränt med lite mer tips och så.

tack på förhand.

//J

först tar du en titt i factory soundbank, sen skruvar du på de ljuden, sen kombinerar du.. sen kan du återkomma..

Dela på andra sajter

först tar du en titt i factory soundbank, sen skruvar du på de ljuden, sen kombinerar du.. sen kan du återkomma..

Jo men det har jag gjort, sitter varje kväll och skruvar med olika ljud och maskiner, men jag kommer aldrig ända fram. kanske skulle vara lättare om jag lägger upp det jag kommit fram till och få lite feedback på det kanske. (kommer upp imorn när jag är hemma)

Jag skulle aldrig be om hjälp utan att prova själv först såklart.

Mvh

J

Dela på andra sajter

Jo men det har jag gjort, sitter varje kväll och skruvar med olika ljud och maskiner, men jag kommer aldrig ända fram. kanske skulle vara lättare om jag lägger upp det jag kommit fram till och få lite feedback på det kanske. (kommer upp imorn när jag är hemma)

Mvh

J

bra svar 😄

lättare om du lägger upp och ber folk jämföra med ditt!

blippbloppljuden är portamento på en enkel sågtandsvåg. sen kommer en superlead in. minst 4 st. detunade sågtandsvågor. portamento där med..

fan jag pallar inte med skiten.. usch!!

Dela på andra sajter

Mvh

J

Det misstag jag gjorde oftast var när jag var nybörjare var att jag precis som du hängde upp mig på att ratta fram något ljud som jag hört någon annan göra. Varför inte bara att ratta tills du får fram ett eget ljud som du gillar? Det där med att kunna återskapa andras ljud kommer med tiden. Att försöka återskapa andras ljud är ioförsig ett bra sätt att lära sig syntar på, men man blir inte klar med så mycket låtar. 😄

Om du verkligen är serriös på att lära dig syntar så vill jag rekommendera Sound on Sound's synthschool. Googla lite så borde du hittade det snabbt. Den första artikeln utav de otaliga som skrivits har några år på nacken numera, men grundprinciperna för att ratta en synt har varit identiska väldigt länge, så den är inte inaktuell för det.

Dela på andra sajter

tack så mycket för alla svar, det har hjälpt mig en bit på vägen, kommer lägga upp vad jag kommit fram till än så länge, men dte blir nån gång under dagen.

jag ska kolla på Sound on Sound's synthschool, och jag ska kolla igenom de trådarna som finns på forumet.

Ha en bra dag alla.

Peace.

Dela på andra sajter

blippbloppljuden är portamento på en enkel sågtandsvåg. sen kommer en superlead in. minst 4 st. detunade sågtandsvågor. portamento där med..

fan jag pallar inte med skiten.. usch!!

Japp, där har vi svaret. Simple as that.

Då slapp jag förklara. 🥰

Dela på andra sajter

Så, nu siter jag och skruvar lite och är på väg mot ett helt anat ljud än det jag först tänkte, ett som inte kändes riktigt lika uttjatat. tack så mycket för alla svar ännu en gång, jag kommer lägga upp den färdiga versionen här sen. känns lite oslipad ännu. 🥰

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.