Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej...Robert här...från Falun. Är gitarrkliare men fuskar ibland på altsax(periodare!). Min musikaliska inspiration har två huvudkällor...

Dels svart amerikansk musik - alltifrån deltablues o John Lee hooker via Curtis Mayfield och annan go 70tals-soul, till Kanye W och annan go 00tals-soul o hiphop...

Dels etno/world-music - framför allt västafrikansk musik men också latinamerikansk o orientalisk musik och en massa cross-over varianter...

Men en lycklig pop-refräng är sällan fel heller...eller en mullig house låt...eller lite krispig electronica...eller groovig reggae...eller.....

Jag har ganska nyligen köpt en liten inspelningsmoj med medföljande Cubase LE. Och med ett skapligt knippe låtar i "byrålådan" så skulle jag börja dokumentera dom väldigt basic o enkelt - gitarr, sång punkt slut, möjligen en extra gitarr och en sångstämma...jo tjena! Ganska snart upptäckte jag till min förvåning att mitt gamla tröskverk till dator faktiskt klarade av att hantera betydligt fler än fyra filer samtidigt. Så nu har jag fastnat i påläggsträsket och producentjävulen har slagit klorna i mig så låtarna blir ju aldrig färdiga(nästan)! Bas, slagverk, X antal gitarrer o sångstämmor, kanske lite sax eller flöjt osv...tills datorn börjar storkna...så får jag börja rensa skiten...killa darlings...så kommer jag på en ny basgång som är bättre...eller kanske inte...o så där kan jag hålla på tills f-n kommer o tar mig.

I alla fall så verkar detta forum kul o matnyttigt.

Förresten...Jugas är ett gammalt gårdsnamn från Dalarna....

Annons
Postat

Välkommen in 😉

Alltid trevligt att se att fler ortsfräder hittar inte bara till musikens värld utan även till platser där övriga melodimiffon hänger.

Lycka till med musikskapandet och kom ihåg att ibland gäller regeln "less is more". 😲

/ Fredrik

Postat
hallå jugas..

välkommen.. om du har vägarna förbi hedemora så hälsa morsan från mig!! ☺️

/Larsson

😄

Det lovar jag...det händer ju att man stannar o klämmer en burgare på Lappens....

Postat
Välkommen in 😄

Alltid trevligt att se att fler ortsfräder hittar inte bara till musikens värld utan även till platser där övriga melodimiffon hänger.

Lycka till med musikskapandet och kom ihåg att ibland gäller regeln "less is more". ☺️

/ Fredrik

Tack...jo asså, det var ju det som var meningen...att det skulle vara sparsmakat o enkelt...men det sket sig!

Jag antar att det är nån sorts nybörjargrej att man fläskar på med lite för många pålägg...att det blir musikalisk Dagobertmacka av alltihop...jag får ju så många idéer när jag håller på...men jag försöker rensa...jag villju själv att det ska finnas luft i musiken.

/ Robert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.