johantrummorjohan Postat 12 februari 2008 Dela Postat 12 februari 2008 Tjena đ tĂ€nkte frĂ„ga lite om bastrumman och pukorna Bastrumman = Jag har hört av nĂ„gra att för att fĂ„ ett mer "tryck/klick" i bastrumman sĂ„ kan man sĂ€tta en plexiglasskiva dĂ€r bastrampen trĂ€ffar pĂ„ slagskinnet + att man ska vĂ€nda pĂ„ bastrampena sĂ„ att man fĂ„r den hĂ„rda sidan fram DĂ€mpning, hur mkt ska man dĂ€mpa? tkr ni? jag vill ha en bastrumma som lĂ„ter liksom som rise against bastrumma (lĂ„ten to them theese streets belong etc.)đ haha lite svĂ„rt att veta hur han gör, men nĂ„gon som vet mkt om trummor kan sĂ€kert sĂ€ga pĂ„ ett ungefĂ€r đ den ska passa till punk och lĂ„ta "dĂ€mpad" eller vad man sĂ€ger đ Pukorna = jag brukar stĂ€mma underskinnet hĂ„rt och slagskinnet mindre hĂ„rt, det brukar lĂ„ta gött tkr jag, men pĂ„ inspelningarna sĂ„ lĂ„ter inte pukorna nĂ„got, liksom dom fĂ„r inget tryck i sig, inget lĂ„ng ton heller, nĂ„gon som har nĂ„gra tips? MVH / johan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 12 februari 2008 Dela Postat 12 februari 2008 (redigerat) VĂ€ldigt stor del Ă€r stĂ€mningen pĂ„ bĂ„da skinnen, hur personen som spelar slĂ„r pĂ„ trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstĂ€rkaren gör sitt ocksĂ„. Det Ă€r faktiskt otroligt knĂ€ckande att trumljudet hĂ€nger sĂ„ otroligt mycket pĂ„ hur bra trummisen Ă€r och hur bra han kan spela pĂ„ setet. Det Ă€r sĂ€llan man spelar in en duktig trummis. Finns jĂ€tte mĂ„nga trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet Ă€r att de slĂ„r för löst (och de lĂ„ter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag pĂ„ trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? TĂ€nk vad mĂ„nga trummisar som har rĂ€ddats av den teknologin. En annan gĂ„ng fĂ„r jag ta och klanka ner pĂ„ oss gitarrister som mĂ„ste ha el och allt möjligt för att fĂ„ ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela đ Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har sĂ€kert mer Ă€n en mikrofon pĂ„ bastrumman. En inuti och en utanför som fĂ„ngar upp mer oomf. Kan ocksĂ„ vara en subbas enhancer eller nĂ„got. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite. Redigerat 13 februari 2014 av punkrockdude Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
johantrummorjohan Postat 12 februari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 februari 2008 VĂ€ldigt stor del Ă€r stĂ€mningen pĂ„ bĂ„da skinnen, hur personen som spelar slĂ„r pĂ„ trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstĂ€rkaren gör sitt ocksĂ„.Det Ă€r faktiskt otroligt knĂ€ckande att trumljudet hĂ€nger sĂ„ otroligt mycket pĂ„ hur bra trummisen Ă€r och hur bra han kan spela pĂ„ setet. Det Ă€r sĂ€llan man spelar in en duktig trummis. Finns jĂ€tte mĂ„nga trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet Ă€r att de slĂ„r för löst (och de lĂ„ter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag pĂ„ trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? TĂ€nk vad mĂ„nga trummisar som har rĂ€ddats av den teknologin. En annan gĂ„ng fĂ„r jag ta och klanka ner pĂ„ oss gitarrister som mĂ„ste ha el och allt möjligt för att fĂ„ ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela đ MvH Rickard Gerthsson Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har sĂ€kert mer Ă€n en mikrofon pĂ„ bastrumman. En inuti och en utanför som fĂ„ngar upp mer oomf. Kan ocksĂ„ vara en subbas enhancer eller nĂ„got. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite. Okej đ jag hĂ„ller med dig đ jag spelar punk sĂ„ nĂ€r man ska trampa snabbt sĂ„ kan det hĂ€nda att det blir lösare Ă€n nĂ€r man kör en lugn takt . Okej ja kan testa och micka 2 pĂ„ bastrumman, för den lĂ„ter grymt gött i den lĂ„ten, eller hur ? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 VĂ€ldigt stor del Ă€r stĂ€mningen pĂ„ bĂ„da skinnen, hur personen som spelar slĂ„r pĂ„ trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstĂ€rkaren gör sitt ocksĂ„.Det Ă€r faktiskt otroligt knĂ€ckande att trumljudet hĂ€nger sĂ„ otroligt mycket pĂ„ hur bra trummisen Ă€r och hur bra han kan spela pĂ„ setet. Det Ă€r sĂ€llan man spelar in en duktig trummis. Finns jĂ€tte mĂ„nga trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet Ă€r att de slĂ„r för löst (och de lĂ„ter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag pĂ„ trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? TĂ€nk vad mĂ„nga trummisar som har rĂ€ddats av den teknologin. En annan gĂ„ng fĂ„r jag ta och klanka ner pĂ„ oss gitarrister som mĂ„ste ha el och allt möjligt för att fĂ„ ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela đ MvH Rickard Gerthsson Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har sĂ€kert mer Ă€n en mikrofon pĂ„ bastrumman. En inuti och en utanför som fĂ„ngar upp mer oomf. Kan ocksĂ„ vara en subbas enhancer eller nĂ„got. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite. Problemet i sig Ă€r ju inte att de slĂ„r för löst per definition utan snarare att de slĂ„r för löst i förhĂ„llande pĂ„ de trummor de spelar pĂ„. En djup och tjock (sett till lager) trumma behöver ju mer kraft för att ringa snyggt. SĂ„ pruttbatterister bör ju vĂ€lja grundare kit med tunnare stommar sĂ„ kan de fĂ„ skitbra ljud de ocksĂ„. Sen balansen att spelar hĂ„rt pĂ„ trummorna och sparsamt pĂ„ cymbaler, dĂ„ börjar vi prata trummisar, inte skinnsmiskare. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 mars 2008 Dela Postat 4 mars 2008 Sen balansen att spelar hĂ„rt pĂ„ trummorna och sparsamt pĂ„ cymbaler, dĂ„ börjar vi prata trummisar, inte skinnsmiskare. det dĂ€r Ă€r ju inte riktigt sant det! att slĂ„ olika hĂ„rt pĂ„ cymbaler och trummor handlar helt och hĂ„llet om musikstil och vilket sound man Ă€r ute efter, och frĂ€mst - vad för typ av trummor/cymbaler det Ă€r! bara för att bonham spelade lösare pĂ„ cymbalerna och hĂ„rdare pĂ„ trummorna Ă€r det ju inte en sanning som man ska bygga upp hela sin vĂ€rldsbild pĂ„ trummisar kring. se bara de moderna funk/rnb trummisarna frĂ„n usa. stora biffiga svarta killar menar jag dĂ„.. de slĂ„r skithĂ„rt pĂ„ allt och har ett grymt sound!! grundsound menar jag dĂ„!! medan jazztrummisar överlag spelar ganska mjukt och soft. det handlar som sagt om musikgenre och grundmaterial i instrumenten!! för att ta lite konkreta exempel.. jag har bla. en ludwig supraphonic som Ă€r vĂ€ldigt dynamisk, men som jag tycker lĂ„ter bĂ€st med hĂ„rda slag och tunna stockar.. visserligen Ă€r supran en av de mest mĂ„ngsidiga trummor jag stött pĂ„ nĂ„nsin.. men just min lĂ„ter bĂ€st dĂ„.. som jag skrev. jag har ocksĂ„ en sonor djungle snare (10" fö đ ) som krĂ€ver ganska hĂ„rda och snabba slag för att jag ska tycka att den lĂ„ter optimalt.. jag har Ă€ven en 18" zildjian crash frĂ„n tidigt 70tal.. den lĂ„ter allra bĂ€st nĂ€r man spelar ganska hĂ„rda kantslag, sĂ„ hela cymbalen fĂ„r röra sig ordentligt, medan min zildjian ride 20" lĂ„ter bĂ€st som ride vid pyttesmĂ„ slag med tunna druvor - samtidigt som den crashar galet bra vid mellanhĂ„rda slag och uppĂ„t.. min 18" ufip china lĂ„ter grymt bra nĂ€r man köttar pĂ„ med 5B stockar och stora druvor, medan den fiser snyggt med rattler och 7Astockar.. mitt junglekit som Ă€r hemmabygge av gamla stommar lĂ„ter grymt bra nĂ€r man spelar dötyst och bara puffar, medan de förlorar lite klang och ton vid hĂ„rdare anslag. och för att försöka vara lite konsekvent sĂ„ kan jag pĂ„peka om att jag byter skinn rĂ€tt ofta pĂ„ mina trummor. sĂ„ fort de börjar tappa ton dvs. och jag har prövat en miljard olika stockar och stativ för att fĂ„ det bĂ€sta ur mina cymbaler!!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.