Jump to content
Annons

Bastrumman och pukorna

johantrummorjohan

Recommended Posts

Tjena 🙂 tĂ€nkte frĂ„ga lite om bastrumman och pukorna

Bastrumman = Jag har hört av nÄgra att för att fÄ ett mer "tryck/klick" i bastrumman sÄ kan man sÀtta en plexiglasskiva dÀr bastrampen trÀffar pÄ slagskinnet + att man ska vÀnda pÄ bastrampena sÄ att man fÄr den hÄrda sidan fram

DĂ€mpning, hur mkt ska man dĂ€mpa? tkr ni? jag vill ha en bastrumma som lĂ„ter liksom som rise against bastrumma (lĂ„ten to them theese streets belong etc.)🙂 haha lite svĂ„rt att veta hur han gör, men nĂ„gon som vet mkt om trummor kan sĂ€kert sĂ€ga pĂ„ ett ungefĂ€r 😛 den ska passa till punk och lĂ„ta "dĂ€mpad" eller vad man sĂ€ger 🙂

Pukorna = jag brukar stÀmma underskinnet hÄrt och slagskinnet mindre hÄrt, det brukar lÄta gött tkr jag, men pÄ inspelningarna sÄ lÄter inte pukorna nÄgot, liksom dom fÄr inget tryck i sig, inget lÄng ton heller, nÄgon som har nÄgra tips?

MVH / johan

Dela pÄ andra sajter

Annons

VÀldigt stor del Àr stÀmningen pÄ bÄda skinnen, hur personen som spelar slÄr pÄ trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstÀrkaren gör sitt ocksÄ.

Det Àr faktiskt otroligt knÀckande att trumljudet hÀnger sÄ otroligt mycket pÄ hur bra trummisen Àr och hur bra han kan spela pÄ setet. Det Àr sÀllan man spelar in en duktig trummis. Finns jÀtte mÄnga trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet Àr att de slÄr för löst (och de lÄter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag pÄ trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? TÀnk vad mÄnga trummisar som har rÀddats av den teknologin.

En annan gĂ„ng fĂ„r jag ta och klanka ner pĂ„ oss gitarrister som mĂ„ste ha el och allt möjligt för att fĂ„ ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela 😄

Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har sÀkert mer Àn en mikrofon pÄ bastrumman. En inuti och en utanför som fÄngar upp mer oomf. Kan ocksÄ vara en subbas enhancer eller nÄgot. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite.

Redigerat av punkrockdude
Dela pÄ andra sajter

VÀldigt stor del Àr stÀmningen pÄ bÄda skinnen, hur personen som spelar slÄr pÄ trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstÀrkaren gör sitt ocksÄ.

Det Àr faktiskt otroligt knÀckande att trumljudet hÀnger sÄ otroligt mycket pÄ hur bra trummisen Àr och hur bra han kan spela pÄ setet. Det Àr sÀllan man spelar in en duktig trummis. Finns jÀtte mÄnga trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet Àr att de slÄr för löst (och de lÄter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag pÄ trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? TÀnk vad mÄnga trummisar som har rÀddats av den teknologin.

En annan gĂ„ng fĂ„r jag ta och klanka ner pĂ„ oss gitarrister som mĂ„ste ha el och allt möjligt för att fĂ„ ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela 🙂

MvH Rickard Gerthsson

Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har sÀkert mer Àn en mikrofon pÄ bastrumman. En inuti och en utanför som fÄngar upp mer oomf. Kan ocksÄ vara en subbas enhancer eller nÄgot. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite.

Okej 🙂 jag hĂ„ller med dig 🙂 jag spelar punk sĂ„ nĂ€r man ska trampa snabbt sĂ„ kan det hĂ€nda att det blir lösare Ă€n nĂ€r man kör en lugn takt .

Okej ja kan testa och micka 2 pĂ„ bastrumman, för den lĂ„ter grymt gött i den lĂ„ten, eller hur ? 🙂

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...

En annan gĂ„ng fĂ„r jag ta och klanka ner pĂ„ oss gitarrister som mĂ„ste ha el och allt möjligt för att fĂ„ ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela 😑

MvH Rickard Gerthsson

Problemet i sig Àr ju inte att de slÄr för löst per definition utan snarare att de slÄr för löst i förhÄllande pÄ de trummor de spelar pÄ. En djup och tjock (sett till lager) trumma behöver ju mer kraft för att ringa snyggt. SÄ pruttbatterister bör ju vÀlja grundare kit med tunnare stommar sÄ kan de fÄ skitbra ljud de ocksÄ.

Sen balansen att spelar hÄrt pÄ trummorna och sparsamt pÄ cymbaler, dÄ börjar vi prata trummisar, inte skinnsmiskare.

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...
Sen balansen att spelar hÄrt pÄ trummorna och sparsamt pÄ cymbaler, dÄ börjar vi prata trummisar, inte skinnsmiskare.

det dÀr Àr ju inte riktigt sant det!

att slÄ olika hÄrt pÄ cymbaler och trummor handlar helt och hÄllet om musikstil och vilket sound man Àr ute efter, och frÀmst - vad för typ av trummor/cymbaler det Àr!

bara för att bonham spelade lösare pÄ cymbalerna och hÄrdare pÄ trummorna Àr det ju inte en sanning som man ska bygga upp hela sin vÀrldsbild pÄ trummisar kring.

se bara de moderna funk/rnb trummisarna frÄn usa. stora biffiga svarta killar menar jag dÄ.. de slÄr skithÄrt pÄ allt och har ett grymt sound!! grundsound menar jag dÄ!!

medan jazztrummisar överlag spelar ganska mjukt och soft.

det handlar som sagt om musikgenre och grundmaterial i instrumenten!!

för att ta lite konkreta exempel.. jag har bla. en ludwig supraphonic som Àr vÀldigt dynamisk, men som jag tycker lÄter bÀst med hÄrda slag och tunna stockar.. visserligen Àr supran en av de mest mÄngsidiga trummor jag stött pÄ nÄnsin.. men just min lÄter bÀst dÄ.. som jag skrev.

jag har ocksĂ„ en sonor djungle snare (10" fö 😛 ) som krĂ€ver ganska hĂ„rda och snabba slag för att jag ska tycka att den lĂ„ter optimalt..

jag har Àven en 18" zildjian crash frÄn tidigt 70tal.. den lÄter allra bÀst nÀr man spelar ganska hÄrda kantslag, sÄ hela cymbalen fÄr röra sig ordentligt, medan min zildjian ride 20" lÄter bÀst som ride vid pyttesmÄ slag med tunna druvor - samtidigt som den crashar galet bra vid mellanhÄrda slag och uppÄt..

min 18" ufip china lÄter grymt bra nÀr man köttar pÄ med 5B stockar och stora druvor, medan den fiser snyggt med rattler och 7Astockar..

mitt junglekit som Àr hemmabygge av gamla stommar lÄter grymt bra nÀr man spelar dötyst och bara puffar, medan de förlorar lite klang och ton vid hÄrdare anslag.

och för att försöka vara lite konsekvent sÄ kan jag pÄpeka om att jag byter skinn rÀtt ofta pÄ mina trummor. sÄ fort de börjar tappa ton dvs.

och jag har prövat en miljard olika stockar och stativ för att fÄ det bÀsta ur mina cymbaler!!!

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.