Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har läst lite om *ix baserade system o lallat lite i Redhat för jättelänge sedan.

mennu har jag skaffat en mac som är baserat på Darwin.

Någon här som har ett tipps på gratis guider i pdf ?

Hellst på svenska!

/ Thomas

Annons
Postat

det är i princip samma som alla andra *nix-system.

/etc

/usr

/bin

/var

/sbin

... allt finns där. Och allt går att lösa om man vill. Google är bästa manualen.

Postat

Det är väl bara att leka runt lite. Lite otydligt vad du kan och vad du vill kunna här, men kan du cd, ls, less, grep, find, chmod, chown, sudo, sed, rm, cp, och kanske några fler kommandon jag glömt så är det ju bra. Och så redirecta input/output och pipes. Annars ska väl inte OSX vara så himla annorlunda nåt annat *nix.

Postat
Det är väl bara att leka runt lite. Lite otydligt vad du kan och vad du vill kunna här, men kan du cd, ls, less, grep, find, chmod, chown, sudo, sed, rm, cp, och kanske några fler kommandon jag glömt så är det ju bra. Och så redirecta input/output och pipes. Annars ska väl inte OSX vara så himla annorlunda nåt annat *nix.

Jorå, lite kan jag allt.

Men det var typ 5 pr sedan jag satt RedHat

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.