Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett externt ljudkort, Lexicon Omega, och håller på att lära mig spela in. När jag sjunger i min mikrofon har jag ett par hörlurar på mig. För att sedan lyssna på det jag spelat in har jag ett par studiomonitorer inkopplat i ljudkortet.

Till mitt problem.

Jag har ljud i mina hörlurar men så fort jag slår på mina studiomonitorer så dör ljudet i hörlurarana och studiomonitorerna spelar upp allt ljud istället. Allt är inkopplat i mitt externa ljudkort Lexicon Omega.

Kan man få ljud i både studiomonitorerna och hörlurarana samtidigt??

Eller finns det något annat smidigt sätt att skifta ljudet mellan hörlurarna och studiomonitorerna??

Som det är nu får jag gå in på baksidan av mina monitorer och stänga av strömmen där för att få tillbaka ljudet i hörlurarna vilket är VÄLDIGT OMSTÄNDIGT!

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det en lösning?

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

Visst finns det lösningar på det problemet. Frågan är hur du har kopplat nu... tar du hörlurssignalen via monitorerna? om jag inte minns fel har Lexicon Omega både hörlursutgång och line out. Börja med att koppla monitorerna i line out och hörlurarna i hörlursutgången. Om det inte funkar finns det s.k. monitormixers att köpa, men när det gäller såna har jag dålig koll på vad som finns och är bra/prisvärt.

Postat
Visst finns det lösningar på det problemet. Frågan är hur du har kopplat nu... tar du hörlurssignalen via monitorerna? om jag inte minns fel har Lexicon Omega både hörlursutgång och line out. Börja med att koppla monitorerna i line out och hörlurarna i hörlursutgången. Om det inte funkar finns det s.k. monitormixers att köpa, men när det gäller såna har jag dålig koll på vad som finns och är bra/prisvärt.

Jag har monitorerna kopplade i Line Out och hörlurarna i hörlursutgången.

Monitorsmixers säger du..Kanske är det som är lösningen. Känns ändå skumt att inte ljudkortet klarar att ha ljud i både monitorerna och hörlurarna på ett smidigt sätt.

Är det någon som vet mer om monitormixers? Vad är bra att köpa där?

Postat

Borde väl rimligtvis funka med en vanlig hörlursförgrening i utgången och koppla både lurar och högtalare i om du vill ha bägge delar igång! Aktiva högtalare brukar ju ha såväl strönbrytare som volymkontroll.

/J

Postat

På mitt ljudkort (Tascam US-122L) så har jag kopplat på samma sätt (hölurar i hörlursutgång och monitorer i line out) och då får jag endast ljud i hörlurarna tills jag drar ut kontakten till dem, då byter den till monitorer. Välidgt fiffigt system, tycker det är konstigt att de du har inte har samma funktion. Trodde de va vanligt..

hybner (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag har ett externt ljudkort, Lexicon Omega, och håller på att lära mig spela in. När jag sjunger i min mikrofon har jag ett par hörlurar på mig. För att sedan lyssna på det jag spelat in har jag ett par studiomonitorer inkopplat i ljudkortet.

Till mitt problem.

Jag har ljud i mina hörlurar men så fort jag slår på mina studiomonitorer så dör ljudet i hörlurarana och studiomonitorerna spelar upp allt ljud istället. Allt är inkopplat i mitt externa ljudkort Lexicon Omega.

Kan man få ljud i både studiomonitorerna och hörlurarana samtidigt??

Eller finns det något annat smidigt sätt att skifta ljudet mellan hörlurarna och studiomonitorerna??

Som det är nu får jag gå in på baksidan av mina monitorer och stänga av strömmen där för att få tillbaka ljudet i hörlurarna vilket är VÄLDIGT OMSTÄNDIGT!

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det en lösning?

Hallå!

Har också ett lexicon omega men mitt fungerar helt annorlunda.

Volymkontrollen vid hörlurarna reglerar styrkan för både hörlurarna och monitorerna, har ett par genelec 8020s på line out och hörlurar i hörlursingången.

Tycker detta är mycket störande då man lätt pajjar hörlurar om man glömmer att plugga ur dom när man drar upp volymen.

Har haft lite strul med kortet men nu fungerar det bättre, men stör mig fortfarande på att de inte har satt ett eget reglage för hörlurarna

Har funderat lite på om det finns nån hörlursförstärkare som har spdif som man kan köra med för där borde den väl sända ut en jämn signal som man kan styra separat, frågan är bara hur det blir med medlyssningen som finns på ljudkortet

För att återgå till ditt problem, kör du senaste drivarna från lexicon's hemsida?

Postat

det är ett litet mystiskt problem...

det ska gå att få ut ljud från högtalare och hörlurar samtidigt.

eftersom du säger att ljudet i hörlurarna försvinner när du sätter på monitorerna borde det vara en störning från monitorerna som skapar problemet.

är det likadant med andra högtalare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.