Jump to content
Annons

Realistisk ljudkvalitet?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Om man lyssnar på Jeff Healeys jazz-cd "It's tight like that" från 2006 utgiven hos Stony Plain, så har de försökt eftersträva även hur inspelningskvaliteten var på 20-40-talet har jag läst. Vad tycker ni om det?

Lyssna på spåren "Sing your sinners" och "Little girl" från MySpace. Jeff Healey - Lyssna på Sing you sinners och Little girl

I övrigt är han ju mest känd som gitarrist inom rock/blues och kommer till Kolding, Danmark 30 April f.ö.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Denna tråden trodde jag skulle ge hundratals svar.

Om ni lyssnar på ljudklippen från de två nämnda låtarna - vad tycker ni då?

Är det ett grepp ni också skulle kunna tänka er att göra?

Är det bra? Är det dåligt?

😐

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät mest skit, tycker jag.

Genom mina datorhögtalare, så låter det som dist på grund av kass kodning eller något - och inte särskilt mycket som om man har försökt kopiera ett dåligt ljud från anno dazumal. Dessutom hade de väl inte så bredbandiga upptagningar på den tiden, utan det lät väl lite mer med dragning mot telefonljud...?

Personligen skulle jag aldrig stäva efter annat än bästa möjliga ljud, så jag skulle inte försöka återskapa det sämre ljudet från svunna tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Precis. Det låter exakt så illa som Du beskriver, oavsett om man använder inbyggda datorhögtalare, hörlurar av hyfsad kvalitet eller kopplar bra ljudkort och lyssnar i riktigt bra högtalare.

Och nej, jag skulle inte heller försöka få det att låta dassigt bara för att det är den typen av musik, fast inspelat år 2006.

Emellertid tycker jag att de har lyckats gansla väl att få det att låta 20-40-tal. Jag lyssnade på ett jazzprogram på radion nyligen med LP - eller stenkakor hette det nog - från den tiden, och de lät sådär distaktigt.

Vad tycker ni andra? Är det jättehäftigt??

😑

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mest som att det distar fult men det brukar det å andra sidan alltid göra på Myspace.

En fråga till Claes; Vad är bästa möjliga ljud, finns det ett generellt bästa alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Låter mest som att det distar fult men det brukar det å andra sidan alltid göra på Myspace.

En fråga till Claes; Vad är bästa möjliga ljud, finns det ett generellt bästa alltså?

Ja, men det lär inte ha att göra med MySpace specifikt i detta fallet, för jag hörde dem på en annan site, en amerikansk köpsite också, och de två låtarna från det där Stony Plain-albumet lät precis likadant där. Som sagt, bolagets och artisternas ambition och syfte var att spela in låtarna med de instrument som användes mest på den tiden det begav OCH få fram den ljudkvalitet som rådde på stenkakornas tid. Jeff Healey är själv en stor beundrare av det ljudidealet - och har en anmärkningsvärd skivsamling med fler än 10.000 gamla originaljazz-plattor! Och jag tycker faktiskt de lyckats. Dist och dist... jag tycker mycket av musiken från den epoken lät precis sådär.

Om frågan om "bästa möjliga ljud", så är det för mig ett ljud som berör. Talar vi instrument så vill jag helst att man ska höra instrumentens särskilda karaktär och fånga deras under- och övertoner. Exempel på levande instrument där detta är viktigt är flygel, kontrabas, klarinett, trummor, trumpet, harpa m.fl.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är intressant. Känns kanske mer som nåt som skulle passa som illustration i ett större sammanhang (t ex en film eller en utställning om tidsperioden) än som musik stående för sig själv. Men just det där jätteförstörda vinylljudet får allt att smälta ihop på ett väldigt intressant sätt, och det är ju onekligen en viktig (om än oönskad) del av inspelningar från den tiden.

Personligen så har jag svårt för musik som inte distar eller brusar eller brummar alls. 🙂 Lite "illa" ska det låta, så man hör att det är maskiner/instrument med personlighet som har varit inblandade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik: Jag har absolut inget emot dist och tror säkert att det låter väldigt autentiskt på skiva, men på Myspace lät det i mina öron som att mycket av disten kom från dålig mp3-konvertering vilket inte har så mycket med 20-talets stenkakor att göra.

Dist är förövrigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade lite svårt att komma åt myspacesidan, så här är länken istället http://www.myspace.com/jeffhealeysjazzwizards

jag tyckte det var grymt!! älskar verkligen soundet!!

ska fan göra sånt här jag med. gitarrsolot i "sing your sinners" var grymt! skitsnygg hur alla transienterna slås av. låter riktigt ball!! mer sånt här skit!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik: Jag har absolut inget emot dist och tror säkert att det låter väldigt autentiskt på skiva, men på Myspace lät det i mina öron som att mycket av disten kom från dålig mp3-konvertering vilket inte har så mycket med 20-talets stenkakor att göra.

Dist är förövrigt bra.

håller med.. mkt av transienterna försvinner pga. dålig mp3kodning, men bruset och disten är sjukt snyggt.. allt blir bra av dist! i mängder förstås!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir häftigt att härma det sena 90talets dåliga mp3kodning. 🙁

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dåliga streamingkvalle såklart. 🙂

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir häftigt att härma det sena 90talets dåliga mp3kodning. 🙁

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dåliga streamingkvalle såklart. 🙂

Om jag inte minns helt fel var det någon på forumet som frågade efter en VST-plugg som fixade det för nåt år sen. Han ville göra en automatisering från det till normalt på samma sätt som många använder filtersvep. Verkar lite småtufft.

Har förövrigt själv spelat in en soft ballad på gammalt vis, i mono förstås. Blev så taggad med den nya jazzmastern tillsammans med en Fender pro Reverb uppmickad med en Shure SM7b. Tyvärr har jag inte hittat någon tjej med skör röst som kan sjunga den. Den vore helt fel för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir häftigt att härma det sena 90talets dåliga mp3kodning. 😄

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dåliga streamingkvalle såklart. 😲

det är redan ball.. 😛

se bara på hur myspace funkar kontra hur många som lägger upp musik där.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir häftigt att härma det sena 90talets dåliga mp3kodning. 😉

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dåliga streamingkvalle såklart. 😲

Om jag inte minns helt fel var det någon på forumet som frågade efter en VST-plugg som fixade det för nåt år sen. Han ville göra en automatisering från det till normalt på samma sätt som många använder filtersvep. Verkar lite småtufft.

en riktig tidsresa.. 10 år på 10 sekunder..

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de viktigaste grejerna om man vill få något att låta riktigt gammalt är att det inte får vara för tajt. Helst ska det vara någon som spelar ganska rejält fel på ett par ställen också. Dom spelade ju in hela bandet live, ofta under tidspress så dom nöjde sig oftast om det satt hyfsat på fjärde tagningen. Sen var det dags för nästa låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir häftigt att härma det sena 90talets dåliga mp3kodning. 😉

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dåliga streamingkvalle såklart. :rolleyes:

Om jag inte minns helt fel var det någon på forumet som frågade efter en VST-plugg som fixade det för nåt år sen. Han ville göra en automatisering från det till normalt på samma sätt som många använder filtersvep. Verkar lite småtufft.

Ja, det var jag. :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33698

Resultatet finns kvar på min hårddisk om nån är nyfiken. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att de två låtarna Musik nämner råkat ut för "misslyckad" kodning.

De två andra låtarna på sidan låter riktigt bra, givet att det är streamade mp3'or. Där hör man också strävan att få det att låta gammalt, på ett snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är stor skillnad på de två första och de två sista låtarna ljudmässigt. Tycker att ljudidealet tillför mycket till musiken på ett positivt sätt när det är så konsekvent genomfört som här. Dock är dom två sista låtarna jobbiga att lyssna på i alla fall i mina lurar på jobbet. Hursomhelst var inte den här musiken tänkt att lyssnas på i lurar eller stereo.

På det hela taget tummen up. Fantastiskt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det låter riktigt dålig mp3a PLUS en hemsk bitcruscher på "Sing you singers" och "Little girl" men om man lyckas filtrera bort det i tanken så tycker jag att man har lyckats rätt väl....tycker sången inte låter lika gammal....framförandet är dock väldigt bra...Älskar sån musik....jag borde slänga alla mina hårdrocksskivor 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är charmigt med det gamla soundet. Men som alla säkert vet är det rejält dåligt ljud på MySpace, och låtarna kommer nog inte riktigt till sin rätta där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir häftigt att härma det sena 90talets dåliga mp3kodning. 😄

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dåliga streamingkvalle såklart. 😆

Om jag inte minns helt fel var det någon på forumet som frågade efter en VST-plugg som fixade det för nåt år sen. Han ville göra en automatisering från det till normalt på samma sätt som många använder filtersvep. Verkar lite småtufft.

Ja, det var jag. 😆

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33698

Resultatet finns kvar på min hårddisk om nån är nyfiken. 🙂

😆 Fan va kul. Skoj att jag kom ihåg den också, eller sorgligt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag gissar att de två låtarna Musik nämner råkat ut för "misslyckad" kodning.

De två andra låtarna på sidan låter riktigt bra, givet att det är streamade mp3'or. Där hör man också strävan att få det att låta gammalt, på ett snyggt sätt.

Håller med om att de två andra jazzlåtarna från den tidigare skivan, som också återges på MySpace, låter mycket bättre. Det var bara det att jag läste om den senare skivan ifrån 2006 och det stod att de eftersträvat det gamla soundet - så som det lät på gamla stenkakor - på just den skivan. Iofs stod det inget om de hade eftersträvat det även på den tidigare skivan från 2004 (som de två första låtarna hämtats ifrån).

Mitt personliga ljudideal ligger nog från 1990 och framåt, även om jag tycker bäst om den musik som gjordes år 1973. Egentligen har jag extremt svårt för denna typ av jazz, där alla instrument spelar sin egen melodi och precis samtidigt, så den epok (1920-40) som utspelas tilltalar mig inte särskilt. Men jag ska köpa skivorna ändå, för att samla på Jeff Healey, som jag uppskattar mer som gitarrist. Kanske kan lära mig att gilla detta också.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...