Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Jag tänkte bygga en liten hemmastudio för insplning av V.O, ak gitarr, linead elgitarr och sång m.m. Just nu ser önskelistan ut så här:

Studio Project B1 -> Mackie Designs Mix.100 -> ESI Juli@

http://www.4sound.se/ProductDetails...rticleId=486964

http://www.4sound.se/ProductDetails...rticleId=468220

http://www.emusic.se/default.asp?info=10052

Vad tros om denna uppsättningen?

Behöver du verkligen mixern?

Jag skulle ha köpt en lös preamp istället. B1:an säljs ju ofta i paket med VTB1 preamp som många verkar uppskatta.

Varför inte satsa på det istället. Den funkar ju även bra som dibox till gitarren du skulle laijna.

Kolla med Claes om han har någon deal på B1 och VTB1 ihopp.

/ Doktorn

Postat

En liten mixer kan vara bra kombination med internt ljudkort då man får Hörlursförstärkare, volym för monitorer (beroende på modell) o s v.

En mycket populär modell är Compact4 som kan väldigt mycket för sin storlek.

Postat
En liten mixer kan vara bra kombination med internt ljudkort då man får Hörlursförstärkare, volym för monitorer (beroende på modell) o s v.

En mycket populär modell är Compact4 som kan väldigt mycket för sin storlek.

Jag kör med Mackie BigKnob istället.

Postat (redigerat)

mixer: oftast flera preamps men av sämre kvalitet än en preamp i samma pris som du betalar för mixern, säger ju nästan sig självt va 😄 dessutom går signalen "omvägar" via en mixer, "omvägar" som du antagligen inte använder ändå. (typ Aux, EQ, Inserts, Pan å reglar hit å dit)

preamp: en styck preamp (eller två, ala stereo) har just endast preampdelen, vilken är viktigast, vilket gör att man inte betalar för "omvägar" utan endast för det som spelar roll: preampen.

...Sen finns det ju vissa fall då en mixer kan va bra, t.ex när man vill mixa 72 kanaler analogt på ett fett Neve för 3 miljoner, men det är inte sån mixer vi snackar om nu va?

🙂

Nejmen jag tycker helt enkelt att en preamp är bättre, vill du istället ha många kanaler vid inspelning vill du ju oxå ha ett ljudkort med flera ingångar, så då skaffar man ju ett större ljudkort istället... Tycker jag iaf.. 🙂

EDIT: I denna moderna tid har du ju mixerbordet i datorn! 😛

Redigerat av Limpan
Postat
B1:an säljs ju ofta i paket med VTB1 preamp som många verkar uppskatta.

Varför inte satsa på det istället. Den funkar ju även bra som dibox till gitarren du skulle laijna.

Kolla med Claes om han har någon deal på B1 och VTB1 ihopp.

/ Doktorn

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.