Jump to content
Annons

Vatten i Macbooken!

Lincoln

Recommended Posts

Hej alla!

Inatt när jag o tjejen kom hem från kroge skulle vi äta o se ett sopranos avsnitt.

Klart att jag stötter till safttillbringaren o får då saft/vatten i tangentbordet/datorn.

Fick panik och vände på den, började torka med papper osv.

Den var ju samtidigt påslagen o sen dog den bara..

Jag fortsatte torka den etc, sen var jag ju så jävla dum att jag försökte starta den utan

resultat dock.

Blåste den sedan med en hårtork och la den sedan öppen öven en tjock handduk över elementet.

Den känns helt torr nu, tog föressten ur batteriet innan jag blåste de oxå.

VAD FAN SKA JAG TA MIG TILL??

Jag har ej provat att starta den än.. Vågar jag?

Hoppas på snabbt svar,

Mvh Linus

Dela på andra sajter

Annons

Om du är händig så skruva isär den. Skölj alla icke-elektroniska delar i vatten och låt torka.

Om det har hamnat saft på elektroniken så ta en fuktig trasa och torka rent.

Kolla efter om du kan se nån korrision på elektroniken. Kan vara torkade bubblor i skifftande grön färg.

Är det så, så är det tyvärr förstört.

Hade det bara vart vatten så är det bara att vänta nån vecka eller två.

Men nu så var det saft, saft innehåller socker och är förödande för elektroniken.

Det fräter på koppar och förstör rejält. Men det är en bit ner till elektroniken så du kan ha haft tur.

Så är du händig, så ta isär och skölj, annars be nån som inte då har tummen mitt i handen.

Sockret är ju klibbigt och är ju bara jobbigt om det skulle finnas mellan tangenterna.

Dela på andra sajter

Med tanke på att det var saft du spillde i datorn så måste du/någon öppna den och rengöra med alkohol. Med tanke på att du inte stängde av den på en gång så är chansen dessutom stor att du faktiskt har skadat något i den.

Dela på andra sajter

Kanske självklart men... kolla över din hemförsäkring o hoppas på att du har någon form av drulleklausul. OM jag hade varit dig och upptäckt att jag inte har det, så hade jag nog, hm-di-dum, ringt försäkringsbolaget o skaffat en. Väntat ett tag och sedan kontaktat dem över skadan. Ja, det är fult men jag hade gett det ett försök.

Dela på andra sajter

tack för all hjälp hittils alla!

Jag har gjort följande:

Inatt (när det hände) Tog jag ur batteriet,

just nu torkar den som sagt på ett element över en handduk.

MEN den känns helt torr o så, har även blåst med en hårtork lite.

Jag siktar på att låta den ligga på elementet tills imorrn söndagkväll

Då tänkte jag försöka starta den, jag måste ju iallafall försöka att ta backup på allt.

Självklart ska jag kolla på hemförsäkring, tror ni den täcker detta??

Ska även se över drulleförsäkring..

Om den nu inte går igång, tror ni man skulle kunna gå in på stället (macforum) där man köpte den

och säga:

"den startar inte", den bara dog typ..

Tror ni dom skulle kolla igenom den då?

Min 1- års garanti gick för övrigt ut för typ 15 dagar sedan =(

Jag är nog fan inte så händig att jag vågar skruva isär den,

Kan oxå tilläga att det var väldigt lite blandad light saft så datorn känns faktiskt inte alls sockerklibbig el så.

Det värsta är väl att den bara "dog" så snabbt och ej gick o starta efter. Men nu får den ju vila upp sig så får jag väl försöka igen imorrn.

Eller vad tror ni?

Tack igen alla!

Linus

Dela på andra sajter

Skulle den inte starta så är det en god idé att rädda hårddisken. Oftast brukar hårddisken överleva fuktbesök bättre är datorn.

Datorn går ju alltid att ersätta, men förmodligen inte din data eller dina alster.

De flesta hemförsäkringar har en drulle-försäkring. Tyvärr kan självrisken vara upp till 2000:-, men det kan det kanske vara värt med tanke på vad en ny kostar?

Dela på andra sajter

Tjena alliphoppa!

Skulle behöva få era åsikter på ännu en fråga:

-Ska jag testa och starta datorn??

Eller,

-Gå och lämna in den på macsupport alt macforum och säga vad som hänt,

och se om dom kan försöka rädda hårddisken ev starta den där??

Vad tror ni, ytterst tacksam för snabba åsikter & svar!

Mvh Linus

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.