Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

iMac 24" 2,4gHz Intel 1Gb minne

med detta extraminne (2gb hittade via inWarehouse) för 623kr + moms

detta kombinerat med ett, typ, presonus firebox eller liknande ljudkort....

det är alltså en burk för min flickvän och mig att fnula med hemma....med logic 8

jag är lite osäker på detta med att inte använda apples standardminnen....så om ni ser något uppenbart fel i valet av minne får ni gärna kommentera det. 😉

Annons
Postat

Bara de passar så ska det väl inte vara några problem. Det står ju att det ska gå, så jag tror inte det är några problem.

Postat

och det funkar att köra en 1gb-simm (för det är väl "1st 1gb" dom kör med, så det inte är "2st 512mb"-simmar???) och sedan pluppa i en extra 2gb så att man får totalt 3gb va???

lever kvar i en värld där man skulle matcha så att man hade parvis och var tvungen att ha samma "storlek" rakt igenom osv osv...men har läst någonstans att det nu för tiden skall gå att ha olika stora minnen i samma burk kors och tvärs....typ...!?!?

Postat

Är väl bara att öppna och kolla vad som sitter i. Sen skulle jag inte köra med olika storlek på minnena. Dör att få full kapacitet bör man ha lika, så är det på PC iaf och skulle tro det är lika med Mac.

Postat

är det alltså fortfarande så? ha nämligen läst att det inte är så längre....att man kan kombinera olika storlekar utan att få någon förlust....så länge som är lika snabba självklart...!?!?

Postat
är det alltså fortfarande så? ha nämligen läst att det inte är så längre....att man kan kombinera olika storlekar utan att få någon förlust....så länge som är lika snabba självklart...!?!?

Det var då vad vi fick lära oss då jag läste kursen "Introduktion till Informatik och IT" i höstas.

Postat

Matchade minnen ela även på en Mac alltid att föredra 😉

Har på PC märkt prestanda sänkningar av att blanda olika minnen - av ren snålhet !!

Postat

ah, det stämmer säkert som ni säger....*suck*

men då får det väl an bli 4gb minne antar jag....med två stycken 2gb's-klossar via inwarehouse....blir ju inte så fruktansvärt mkt dyrare. då har man ju en 1gb-simm över att hänga som julgranspynt till nästa julafton..... 😐

Postat (redigerat)
och det funkar att köra en 1gb-simm (för det är väl "1st 1gb" dom kör med, så det inte är "2st 512mb"-simmar???) och sedan pluppa i en extra 2gb så att man får totalt 3gb va???

lever kvar i en värld där man skulle matcha så att man hade parvis och var tvungen att ha samma "storlek" rakt igenom osv osv...men har läst någonstans att det nu för tiden skall gå att ha olika stora minnen i samma burk kors och tvärs....typ...!?!?

Det sitter 1x1GB minne i iMacen som standard. Minnet du länkar till skall fungera under förutsättning att det är en aluminium iMac du talar om. JAg brukar använda denna sidan från inwarehouse när jag skall köpa minnen och ange Apple för askinspecifika RAM-minnen.

Kör man med två stycken lika minnen får man en liten prestandaförbättring men det går alldeles utmärkt att köra med 1x1GB + 1x2GB också.

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde
Postat

iMac har två minnesplatser så om du bara vill ha 2 GB och redan har en 1 GB på plats så behöver du bara köpa en 1 GB.

Du har alltid en prestandavinst i att ha ett matchat par som andra redan nämnt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.