Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Trots massvis med år inom musikproduktion så kan jag inte det här med rum och akustik så bra. Jag är verkligen kass på det här hur man ska placera sina prylar på bästa sätt i ett rum. Så jag tänkte kolla om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta.

rum_nuvarande.jpg

Såhär ser det ut nu. Rummets yta är 3,40x3,00M om man inte räknar med ingången. Höjden är 2.60. Dom svarta fyrkanterna är högtalarnas placering.

Det jag undrar är hur jag placerar jag sakerna för bäst ljud? Jag vet inte om det är så bra att jobba i den hörna jag sitter i nu, är inte nöjd med ljudet. Men om jag placerar grejerna längs långväggen jag har till vänster är jag rädd att det blir för kort avstånd från högtalarna till väggen bakom.

Det sitter 2st dämp-paneler á 1x1 meter precis åt vänster om mig. Dom ska kanske sitta någon annan stans för bästa ljud?

Finns det någon kunnig på detta här i krokarna som kan ge mig några råd så är jag tacksam. Jag är berädd att slänga ut vitrinskåpet och bokhyllan.

Har ni tips på fler paneler och grejer så håll inte tyst om det 😉

Här är en bild på rummet omöblerat om det är till hjälp:

rum_tomt.jpg

Annons
Postat

Vänd på arbetsbordet så att du sitter vänd mot fönstret. Ställ det nästan ända framme vid fönstret, lämna åtminstone en glipa på 20-30 cm. Centrera bordet mellan långväggarna. Nu har du fått ut högtalarna en bit och har ändå stor yta kvar i rummet.

Ställ bokhyllan där bordet tidigare stod och fyll den med böcker. Låt bokryggarna vara olika långt inskjutna på hyllorna så fungerar den som en diffusor.

Vad är det för panel du har? Sånt som absorberar ljud (dämpar) är praktiskt att ha vid sidan om dig och ovanför dig. Då dämpar det den tidiga reflektion som väggarna ger.

Postat
Vänd på arbetsbordet så att du sitter vänd mot fönstret. Ställ det nästan ända framme vid fönstret, lämna åtminstone en glipa på 20-30 cm. Centrera bordet mellan långväggarna. Nu har du fått ut högtalarna en bit och har ändå stor yta kvar i rummet.

Ställ bokhyllan där bordet tidigare stod och fyll den med böcker. Låt bokryggarna vara olika långt inskjutna på hyllorna så fungerar den som en diffusor.

Vad är det för panel du har? Sånt som absorberar ljud (dämpar) är praktiskt att ha vid sidan om dig och ovanför dig. Då dämpar det den tidiga reflektion som väggarna ger.

Tack, jag ska testa det här. Kommer att bli nya högtalare snart också, så då är det läge att möblera om.

Postat

Tack, jag ska testa det här. Kommer att bli nya högtalare snart också, så då är det läge att möblera om.

Det är väldigt bra att dämpa väggen bakom högtalarna oxo

Postat

Jag har nu testat att flytta runt. och jag måste säga att bäst ljud fick jag genom att placera högtalarna längs ena långväggen, med dämpning precis bakom högtalarna på väggen. Bakom mig står bokhyllan som tidigare, och vitrinskåpet har åkt ut.

Det jag ville komma ifrån tidigare var ett väldigt basmuller precis där jag satt. Bastrummorna ringde i hela rummet och dom blev dubbelt så långa som dom egentligen var. Detta slipper jag nu, och jag har en ganska klar och öppen ljudbild där jag sitter nu. Dessutom så känns det som om rummet fick lite mer andrum om man säger så. Lite mer space helt enkelt. Trivsam miljö 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.