Jump to content
Annons

Någon som haft problem med firepods nya drivrutiner

Recommended Posts

oloan808 (oregistrerad)
Postat

Installerade de nya drivrutinerna till mitt firepod ljudkort. Vad som hände var att inget synkar på projekten? Jag får följande meddelande i cubase "sampelrate could not be set, this may be due to the sampleclock being set to external sync"...

Någon som haft nåt liknande problem.

Annons
oloan808 (oregistrerad)
Postat
Har du kollat Samplingsfrekvensen på kortet (44,1/48 kHz)?
oloan808 (oregistrerad)
Postat

Är på 48kHz i inställningarna på datorn.

Har du kollat Samplingsfrekvensen på kortet (44,1/48 kHz)?

• 5 månader senare...
Postat (redigerat)

Fick du något svar på detta? Jag har samma problem idag. När jag öppnar projekt skapade innan uppdateringen så spelas ljudet för t.ex. en inspelad elgura upp mycket långsamare (och med lägre pitch) än inspelat. MIDI-spåret är dock oförändrat och i sync med metronomen. En sak jag märkte efter uppdateringen är att inställningen för Clock Sync i Cubase (LE) som tidigare varit ställd på Internal nu är ställd till "MSU synch output". Det är också det enda alternativet i menyn. Men i kontrollpanelen för Firepod'n så har jag Internal som Clock Sync precis som innan.

Det verkar som att den enda samplingsrate jag kan ha i Cubase är 44.1kHz för när jag ställer kontrollpanelen för ljudkortet till 96kHz och sedan startar ett nytt projekt i Cubase så får jag detta elände till svar: Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclock being set to external sync. Går jag sedan in på projectsetup i Cubase och försöker ändra samplerate så blir det samma felmeddelande oavsett vad jag väljer; 44.1, 48 osv

Någon som vet?

Att gå tillbaka till gamla drivarna skulle kännas lite trist.

Redigerat av erskeloo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.