Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och köpt ett (hyfsat) ordentligt ljudkort.

Nu skulle jag vilja veta hur jag bäst borde koppla in det.

Jag har sett den här guiden:

http://www.tweakheadz.com/how_to_hookup_a_mixer.htm

och den verkar ju vettig, men det mixerbordet är lite annorlunda, och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp.

Ljudkortet har två Analoga in/ut RCA-kontakter, Coaxial S/PDIF in/ut (också RCA) och MIDI in/ut, inga teleingångar alltså, bara RCA.

Mixerbordet har:

"- Five balanced Mic/Line channels, with inserts

· Three stereo Line channels

· 3-band EQ on each channel

· Two stereo AUX returns

· One AUX and 1 Effect Mix Send

· Stereo RCA I/O

· PFL feature on all inputs

· +48V Phantom Power master switch and individual on/off dip switches

· 60 mm high-quality linear faders

· Dual 13-segment LED level meter

· Two audio groups, balanced

· Stereo main output, balanced

· Mono main output, balanced

· Control room output, balanced"

Jag har inte förstått riktigt om mixern, som jag har långlånat, har ALT bus, men det verkar inte så, eller?

Ska jag köpa några slags sladdar som är telekabel på ena sidan(till mixerbordet) och RCA på andra sidan(till ljudkortet)? Eller ska jag koppla med RCA-kablar från "2T Rec" som är RCA-kontakterna på mixerbordet? Jag känner mig ganska lost, någon vänlig själ som kan hjälpa?

Tack på förhand

Annons
Postat
So many newbs think you need to connect the main outs to a soundcard and can monitor off the control room outs too. Is that you? Hah! Enjoying that high pitched whine every time you want to record? That's called FEEDBACK.

vem är noob egentligen? undrar då jag

att man kopplar mixerns main out till ljudkortets input å samtidigt control room till lyssningen är inget som helst fel å inget som i sig ger rundgång!

bara om man skickar ljudkortets ut till en mixer-input som i sin tur är direktkopplad till main out igen - då! blir det ett sjujävla tjutande

det brukar oftast finnas en liten knapp där du kan välja monitor eller return-signalen till mix eller inte - du ska välja inte isf

ljudet kommer då ta vägen från ljudkälla -> mixerinput -> main out -> ljudkortets input -> inspelningsmjukvara -> ljudkortets utgång -> mixerns return input (ofta benämnd tape return) -> monitor out (control room)

det här ska inte ge några som helst ljudloopar om inte man väljer att också länka monitor till mix som sagt

vad för mixer har du?

har du nån bild på den så man kan se main-anslutningar så kan vi tala om exakt hur du kan koppla den

Postat
So many newbs think you need to connect the main outs to a soundcard and can monitor off the control room outs too. Is that you? Hah! Enjoying that high pitched whine every time you want to record? That's called FEEDBACK.

vem är noob egentligen? undrar då jag

att man kopplar mixerns main out till ljudkortets input å samtidigt control room till lyssningen är inget som helst fel å inget som i sig ger rundgång!

bara om man skickar ljudkortets ut till en mixer-input som i sin tur är direktkopplad till main out igen - då! blir det ett sjujävla tjutande

det brukar oftast finnas en liten knapp där du kan välja monitor eller return-signalen till mix eller inte - du ska välja inte isf

ljudet kommer då ta vägen från ljudkälla -> mixerinput -> main out -> ljudkortets input -> inspelningsmjukvara -> ljudkortets utgång -> mixerns return input (ofta benämnd tape return) -> monitor out (control room)

det här ska inte ge några som helst ljudloopar om inte man väljer att också länka monitor till mix som sagt

vad för mixer har du?

har du nån bild på den så man kan se main-anslutningar så kan vi tala om exakt hur du kan koppla den

Okej, jättesjyst!

Som jag skrev i underrubriken har jag Phonic MM1705, jag försökte hitta en bild på den där man kan se alla ut- och ingångar, men jag hittade ingen särskilt tydlig. Jag tar en lite otydlig bild och skriver ingångarna på den.

http://img225.imageshack.us/my.php?image=p...cmm1705atd4.jpg

såja 😲 vad tror du är bästa sättet?

Postat (redigerat)
såja 🙂 vad tror du är bästa sättet?

jag tror det bästa blir följande:

control room till din lyssning - alltså antingen en förstärkare eller om du har aktiva högtalare

då är din lyssning klar så du kan höra det du pysslar med - vad du sen kommer höra kommer du ställa på mixern

din dators ljudkorts utgångar kopplar du till det som står 2T RTN - alltså 2 track return

det gör att du nu kan höra ljudet från din dator när du spelar upp å spelar in

OM du inte kan lösa din lyssning på mixern så du kan höra både det som spelas upp från datorn OCH det du vill spela in från nån kanal - utan bara välja antingen eller - så kan du koppla ljudkortets utgångar till mixerns AUX RTN

det är lite svårt att se vilka begränsningar din mixer har att kombinera olika ljudkällor till control room

vägen från mixern till ljudkortet går att lösa på flera sätt

jag skulle föreslå att du kör GROUP 1-2 till ljudkortets ingångar vänster-höger

för att skicka ljud till din dator från tex en mick du kopplat in på kanal 1 ska du adressera den kanalen till GR1-2 med hjälp av knappar som sitter på varje kanal - lite svårt att se på bilden men dom brukar sitta vid regeln

där bör också finnas knappar där du kan adressera till main/mix/L-R eller vad det kan heta

detta om du samtidigt vill höra det som kommer in på kanalen

du använder sen pan-knappen på varje kanal för att välja om den kanalens ljud ska till både GR1&2 eller bara till 1 eller bara till 2

du ska också kunna reglera nånstans volymen för control room samt vad du hör där

om det är main eller 2track eller en kombo - kan inte se vad som står på bilden

har du ingen manual förresten??

jodå: http://doc.phonic.com/file/view.php?parent...on=file_details

Redigerat av Demonproducenten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.