basicneeds Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Hej alla glada Skulle uppskatta tips på kortfattad enkel handledning i hur man tillverkar ett vanligt enkelt leadsheet i logic alt cubase LE. Vad jag vill kunna göra är att skriva ut not papper med ackord text&melodi ,enkel system som dubbel system(piano typ),inkl repris- tecken, segnon&coda mm. Har försökt nyligen i cubaseLE( som har minst parametrar) med sisådär resultat. Finns det kanske finns det ngn musiklärare /kompositör ute på forumet som har rutin på det här? tack på förhand /stefan möller
Fertan Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Kanske inte är något för dig, men programmet Guitar Pro kanske vore något? Tror bestämt att det finns gratis provversioner på nätet om du googlar lite. Där kan du ställa om(från tablatur, det det är till för från grunden) till notsystem och allt du kan tänkas behöva finns lätt tillgängligt i panelen. Rätt lättarbetat program och du kan lyssna igenom allt så att det låter rätt osv. Värt att kolla in åtminstone, om jag inte missuppfattat vad det är du är ute efter helt!
Anders F Postat 7 februari 2008 Postat 7 februari 2008 Nu kan inte jag cubase eller Logic så jag vet inte hur de är med notskrift. Men om du skulle känna ett behov av att skriva enkla till avancerade notskrifter så kan jag tipsa om programmen, Sibelius och Finale. MVH Anders
Dingbats Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Nu kan inte jag cubase eller Logic så jag vet inte hur de är med notskrift. Men om du skulle känna ett behov av att skriva enkla till avancerade notskrifter så kan jag tipsa om programmen, Sibelius och Finale. Ett program som skapar väldigt snygga notskrifter, med alla möjliga udda funktioner, är GNU Lilypond. Använder det själv, men jag antar att vissa kan bli skrämda av att det inte är grafiskt, utan tar en textfil som input. Men det går rätt fort att lära sig. Och dessutom så tvingar det än att tänka mer på själva musiken och inte på hur man vill att det ska se ut, för det fixar Lilypond automatiskt, så jag tycker det bara är bra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.