Jump to content
Annons

Synthtrumljud i datorn

Recommended Posts

Barathrum (oregistrerad)
Postat

Har precis införskaffat ett E-MU 1820-ljudkortspaket med tillhörande Cubase VST 5.1. Har ett Roland TD-8 trumset sen tidigare. Vad jag undrar är om man kan använda ljuden i TD-8-modulen och använda midi för att trigga dem? Kan datorn läsa av dem, alltså? Vill inte använda audio då jag tror att jag isåfall inte kan få stereoljud.

Tack för eventuella svar.

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Den har ju stereo ut så det är väl inga problem, det enda man kan tänka sig är att det blir jobbigt att spela om saker om man spelar fel(audio), vad du kan göra är att ju att använda midi-datat från den som du spelar in som midi och använda det mot en vsti-plugg typ Halion, Battery och liknande som står för ljuden efter du har spelat in midi från trummorna.

Lycka till

spotta inte i glaset bara då blir groggen grumlig !

Barathrum (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lasse Mongo

Okej, jo det har du rätt i, tänkte inte på det 😱 Antar att det är audio-kablar man ska ha till stereokoppling av trummodulen --> dator?

Kan passa på och fråga... det är ingen märkbar latency när jag triggar och spelar in via Garritan's Personal Orchestra med min midiklaviatur men när jag sedan ska spela upp den inspelade filen är det 500 ms fördröjning? Vad beror det på?

Tack!

Redigerat av Barathrum
Postat (redigerat)

Vanliga audiokablar blir bra, latencyn beror ju lite på hur lång sträcka det är på kabeln men å andra sidan kan man ju manuellt för hand redigera det hela efteråt och sedan blir det bra, lite som att om man har hög latency på ett typ soundblaster så använder man de interna GM ljuden vid inspelning och byter sedan till samplerljuden vid uppspelning och vips är latencyn borta

Botten upp.

Redigerat av Lasse Mongo
Postat

Nu blev det lite snurrigt men så är det när man groggar oavbrutet 😱

Vad menar du, vad använder du för program, jag tänker så här: normalt sett när man triggar så är det på sin höjd en liten fördröjning om midi-kabeln är lång, den bör ju inte överstiga 15m helst bör den vara väldigt kort=försumbar latency.

Om man t ex använder en master klaviatur mot ett t ex VSTi instrument med ett billigt ljukort så kan det bli väldiga fördröjningar och därför kan man rädda det hela genom att använda ett GM-ljud vid själva läggandet av midi-not datat och sedan vid uppspelning switcha över till ett VSTi instrument så brukar det funka alleles utmärkt...

låt höra

Hick

Barathrum (oregistrerad)
Postat

Hehe 😱

Använder Cubase VST 5.1 på ett E-MU 1820-ljudkort. Det blir ingen fördröjning när jag spelar på midiklaviaturen i realtid men när jag ska spela upp några inspelade midispår så är det 500 ms fördröjning.

Postat (redigerat)

Hmm har du tittat under options/system audio vad har för driver som du kör emot, känner inte E-Mu kortet men den har väl en specifik driver som du kan ställa systemet mot? Det bör vara en ASIO2 driver för att det ska funka topp.

Tjohoo !

Redigerat av Lasse Mongo
Barathrum (oregistrerad)
Postat

Jo, har ställt in E-MU-kortets specifika ASIO-driver. Vet dock inte om det är en ASIO2, men det står iaf "E-DSP ASIO [8000]".

Postat

Blev det bättre? kolla även med E-MU på deras site om de har några uppdaterade drivisar med ASIO2 tillägg

Allt blir bättre framåt våren brukar man tänka!

Barathrum (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej, alltså, jag hade redan ställt in den innan :rolleyes:

=========

Har installerat om ljudkortet och tankat de nyaste drivrutinerna. Nu när jag provade verkar det som att det inte sackade efter 😄 Får hoppas att det håller sig så i framtiden också.

Redigerat av Barathrum

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.