Jump to content
Annons

Vilka är dina problem vid inspelning & mixning?

Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
Vilka är de vanligaste problemen du stöter på vid inspelning, mixning och låtskrivande? Låter sången burkig, eller saknar du kanske tryck i baskaggen?

Skriv in dina problem i denna tråd så slussar vi frågorna vidare till lämplig expert som får reda ut vad som gäller. Allt redovisas sedan i ett kommande nummer av Studio. Spännande va? 🙂

Mitt största problem e att jag aldrig blir färdig i hövvet med mix/mastring - varje låt tar för lång tid !!

Sitter å pillar på smådetaljer till förbannelse helt i onödan,

istället för att bestämma en slutpunkt, där jag säger att nu e det klart 😎

Två välkända deviser är väldigt tänkvärda i detta läge:

"Less is more"

"Kill your darlings"

Dessa kunde kanske förklaras lite i t

idningen?

Skulle vara kul med ett reportage på hur man skruvar fram en 60-70 tals mix med dagens hightechprylar..

Ligger lixom i tiden med denna *vintagehysteri* som råder..

Varför? Är det inte bättre att skapa sitt eget sound, i stället för att bara haka på trender som redan finns? De som hittills har blivit störst, har kommit med något nytt, snarare än att kopiera andras sound...

vilket skitsnack. det är ju alla smådetaljer som gör hitarna eller de låtarna som man helt enkelt gillar..

det är klart man ska veta hur sound har skapats, det tillhör historien bakom det yrket man har valt. likadant som att de som tävlar i längdskidåkning bör veta att gustav v. åkte med en stav mellan sälen och mora..

att veta hur dom stora mixarna har gjort ser jag som en viktig grundsten i vetandet hur man skapar sitt eget sound.

Amen!

Dela på andra sajter

Vilka är de vanligaste problemen du stöter på vid inspelning, mixning och låtskrivande? Låter sången burkig, eller saknar du kanske tryck i baskaggen?

Skriv in dina problem i denna tråd så slussar vi frågorna vidare till lämplig expert som får reda ut vad som gäller. Allt redovisas sedan i ett kommande nummer av Studio. Spännande va? 😄

Mitt största problem e att jag aldrig blir färdig i hövvet med mix/mastring - varje låt tar för lång tid !!

Sitter å pillar på smådetaljer till förbannelse helt i onödan,

istället för att bestämma en slutpunkt, där jag säger att nu e det klart 😄

Två välkända deviser är väldigt tänkvärda i detta läge:

"Less is more"

"Kill your darlings"

Dessa kunde kanske förklaras lite i tidningen?

Skulle vara kul med ett reportage på hur man skruvar fram en 60-70 tals mix med dagens hightechprylar..

Ligger lixom i tiden med denna *vintagehysteri* som råder..

Varför? Är det inte bättre att skapa sitt eget sound, i stället för att bara haka på trender som redan finns? De som hittills har blivit störst, har kommit med något nytt, snarare än att kopiera andras sound...

Det har jag väl idag redan ett eget sound (hoppas jag iaf)..

Ville mest ha en fördjupad förklaring till hur man lyckas få det att låta *gammalt* med dagen hightechprylar man jobbar med..

Inte det lättaste att omvända sin skalle och jobba retro när hjärnan vill jobba med att få till ännu bättre ljudbild..

Sen inte att förglömma, jag e uppvuxen med B.Sabbath, Budgie ect ect,

vore förbannat ballt att nån gång kunna göra en låt som låter stil/sound-typiskt för den eran 😄

Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
den genomsnittlige musikern behöver, ett gruppsamtal om skapandets våndor.

Vi kanske ska starta en studiecirkel , där samtalsterapi är den primära fokusen.. 😛

Ja, det känns oftast som att en PSYKOLOG är det man behöver. För mig p.g.a. TIDSBRIST (...vilket har medfört kunskapsbrist). De senaste 10 åren har gått åt till ett heltidsjobb, en omfattande husrenovering och två småbarn. Min musikdator, som jag köpte för 6 år sedan, är i stort sett oanvänd. Nu är den redan för gammal och måste bytas ut. Mitt huvudproblem har hela tiden varit att lära mig Cubase och Reason men den tröskeln har jag ännu inte kommit över. Och hela tiden poppar det upp låtidéer i huvudet, som man aldrig får ut därifrån. Får jag inte snart ordning på den här tillvaron så kommer jag att hamna i en madrasserad cell på psyket med tvångtröja på mig och fradga rinnande ur mungipan...

Dela på andra sajter

slägga (oregistrerad)

Problem är ju som sagt till för att lösas men ett problem kvarstår .

Hur skall man få dagens lyssnare att uppskatta ett gott hantverk när dom flesta ändå nöjer sig med Mp3 formatet jag menar det spelar ingen roll hur dyra grejer du än har eller den fetaste produktion you ever make den går ändåck förlorad i slutändan

Det är lite jobbigt att säga det va bättre förr . men vad det gäller ljudkvalitet och mångfald inom musik så tycker jag nog att det förhåller sig på detta sätt.

Vad det gäller olika programs funktioner så räcker det med att det finns samma funktioner som på en bandare ( skit in =skit ut.)

S

Dela på andra sajter

Problem är ju som sagt till för att lösas men ett problem kvarstår .

Hur skall man få dagens lyssnare att uppskatta ett gott hantverk när dom flesta ändå nöjer sig med Mp3 formatet jag menar det spelar ingen roll hur dyra grejer du än har eller den fetaste produktion you ever make den går ändåck förlorad i slutändan

De flesta som avnjuter musik har inte värstingprylar och då hör man ingen skillnad mellan bästa mp3 läget med Lame eller en cd-skiva. Jag har gjort flera blindtest i både hörlurar och högtalare och jag hör absolut ingen skillnad. Har läst om experter med guldöron som med knappt 50% lyckas skilja mellan bästa mp3 läget i Lame och wav. Alltså ren gissning. Att allt arbete man lagt ner i en dyr produktion skulle gå förlorad i en bra mp3 stämmer inte alls tycker jag. Däremot går musikupplevelsen förlorad om det är dåliga mp3or.

Kan inte studioforumet lägga upp ett blindtest mellan mp3 och wav. Det skulle vara väldigt intressant.

Redigerat av Magpie
Dela på andra sajter

Mitt största problem är min flickvän.. Kan låta elakt och oseriöst.. Men har riktigt svårt att göra en låt när man har någon som kollar på tv i bakgrunden och som klagar på att hon har hört samma slinga 10 ggr i rad.. Det tar död på min kreativitet.. Men man får väl ta det goda med det onda, som dom säger...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.