Mats Stålbröst Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Vilka är de vanligaste problemen du stöter på vid inspelning, mixning och låtskrivande? Låter sången burkig, eller saknar du kanske tryck i baskaggen? Skriv in dina problem i denna tråd så slussar vi frågorna vidare till lämplig expert som får reda ut vad som gäller. Allt redovisas sedan i ett kommande nummer av Studio. Spännande va? 😉 Om du inte vill skylta öppet med dina problem så kan du givetvis även skicka ett PM till mig, så vidarebefordrar jag det till rätt person. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Eftersom jag jobbar med att göra loungemusik som ska spelas i lobbyer och barer på diverse hotell, så jobbar jag på löpande band att göra musik. Mitt största problem är att få inspiration att göra musik. Att göra en till två låtar som ska håll rätt så hög klass varje dag kan vara väldigt påfrestande för skapandet. Som tur är jobbar jag ju helt och hållet i digital miljö, så att byta låtar går på en sekund. 😉 Något annat som jag tycker är lite jobbigt är när jag vill skapa en ny låt och en mall för ca. 10 låtar är att jag väldigt sällan har inspiration att göra det. Miljöbyte är inte direkt på tal för mig, förutom att jag kan gå runt i lägenheten med min laptop. Det som är väldigt bra för mig och min inspiration är att jag kan slappna av och släppa allt som har med musikskapande genom att gå in i min "verkstad" (eftersom vi har en 2:a får jag ha min verkstad i köket!!) och bygga vidare på mina projekt. gitarrer, basar, renoveringar, stärkare etc et c etc. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Komma på nått nytt, att inte fastna i samma Bpm, Basval, samma gamla synthljud... Osv osv... Att förnya sig efter VARJE låt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Att ta mig förbi mig själv. Vanligtvis faller en rätt bra grund med till exempel en skön basgång enbart för att jag inte vet hur jag ska fortsätta. Ska jag slänga in en till synthslinga? Fler percussions? Fastnar av alla valmöjligheter ibland. Det finns alldeles för mycket plugins, instrument, loopar, samplingar och idéer där flaskhalsen sitter någonstans i mitt eget huvud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 mitt mina vanligaste problem är EQ och reverb. reverb använder jag inte alls för det låter bara konstigt när jag lägger på det, det blir för mycket eko och låter inte bra. med EQ´n lyckas jag inte få fram alla instrument så klart och tydligt som det låter på alla riktiga studio inspelningar. som jag föreslog dig för nått halvår sedan så skulle jag vilja se 3 kunniga personer mixa samma låt (en vanlig låt med gitarr, bas, trummor,synth/orgel, sång) och få se exakta EQ inställningar och vilka pluggar/effekter som använts och inställningar för dem och sedan höra resultatet, det finns säkert flera vägar till samma mål. framför allt hur man eqár flera gitarrer för att alla ska höras klart och tydligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Allting låter som om det är en filt framför högtalarna. Allmänt suddigt och det saknas mycket i dom högre registerna. Jag jobbar mycket med mjukvaruprogram och jag tycker alltid att det saknas information i dom högre registerna, allting verkar dö ut kring 16 khz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taste Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Ett stort problem för mig är att jag allt för ofta hinner tröttna på låten innan den är fullständigt klar. Detta pga av att jag innan jag gjort någon buildup sitter och loopar låten och letar efter bristen. Efter att man gjort det 100 gånger så känns inte låten så rolig längre. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Att hitta en mick till min egen röst. Jag har en mick som låter bra för andras röster men den blir lite vass när jag sjunger. Det beror på min sångteknik också, men jag tror att det borde finnas en mick som ger ett skönare sångljud för min nasalstämma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wallie999 Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 mitt mina vanligaste problem är EQ och reverb. reverb använder jag inte alls för det låter bara konstigt när jag lägger på det, det blir för mycket eko och låter inte bra. med EQ´n lyckas jag inte få fram alla instrument så klart och tydligt som det låter på alla riktiga studio inspelningar. som jag föreslog dig för nått halvår sedan så skulle jag vilja se 3 kunniga personer mixa samma låt (en vanlig låt med gitarr, bas, trummor,synth/orgel, sång) och få se exakta EQ inställningar och vilka pluggar/effekter som använts och inställningar för dem och sedan höra resultatet, det finns säkert flera vägar till samma mål. framför allt hur man eqár flera gitarrer för att alla ska höras klart och tydligt. +1 på en längre artikel om EQ. Jag vet att ett sånt kapitel redan finns i mixologiserien, men i jämförelse med många andra aspekter av mixning känns EQ:ande som en konstform. Jag skulle även vilja se en jämförelse mellan olika EQ's t ex "kliniska" EQ's och färgande och hur proffsen använder de respektive sorterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) Kom på ett annat problem jag ofta ställs inför.. Panorering/fyllighet! Låten blir för "platt". Har setat och tragglat så många gånger för att lyfta låten. Får det aldrig att låta som i professionella produktioner. Det enda jag lyckats få ut någorlunda i panoreringsväg som inte låter fullkomligt bajamaja är att spela in sången tre gånger och panorera två av dem fullt åt varsin sida (L/R) och sen satt en i mitten. Fast då blir du omöjligt att lägga bra bakgrundssång på istället. / F Edit: Insåg att det har säkert en hel del med EQ att göra oxå 🙂 Redigerat 7 februari 2008 av Tracer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 mitt mina vanligaste problem är EQ och reverb. reverb använder jag inte alls för det låter bara konstigt när jag lägger på det, det blir för mycket eko och låter inte bra. med EQ´n lyckas jag inte få fram alla instrument så klart och tydligt som det låter på alla riktiga studio inspelningar. som jag föreslog dig för nått halvår sedan så skulle jag vilja se 3 kunniga personer mixa samma låt (en vanlig låt med gitarr, bas, trummor,synth/orgel, sång) och få se exakta EQ inställningar och vilka pluggar/effekter som använts och inställningar för dem och sedan höra resultatet, det finns säkert flera vägar till samma mål. framför allt hur man eqár flera gitarrer för att alla ska höras klart och tydligt. +1 på en längre artikel om EQ. Jag vet att ett sånt kapitel redan finns i mixologiserien, men i jämförelse med många andra aspekter av mixning känns EQ:ande som en konstform. Jag skulle även vilja se en jämförelse mellan olika EQ's t ex "kliniska" EQ's och färgande och hur proffsen använder de respektive sorterna. Håller helt med! Det sägs ju att kompressorn är mycket svårare att lära sig hantera än EQ:n, men jag tycker det är tvärtom! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Jag är oftast helnöjd med mina låtar! Sen lyssnar jag på dem i bilen eller efter någon låt gjord av någon annan och upptäcker att det låter skit... :-) Det är nästan alltid så för mig! Jag kommer helt enkelt ner på jorden ganska mycket :-) Annars tycker jag det svåraste är att variera sig. Allt som oftast brukar jag göra två låtar på raken som låter och har nästan samma text. Sen har jag en aldeles för dålig utrustning som ställer till en hel del problem men just nu är det en del av skaparprocessen.. / F Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) spela in sången tre gånger och panorera två av dem fullt åt varsin sida (L/R) och sen satt en i mitten. Fast då blir du omöjligt att lägga bra bakgrundssång på istället. Oh fa, jag brukar ha mellan 15 - 45 spår sång per låt och ser inga större problem med det. Största problemet jag här " Som tur är " är att försöka omsätta alla ideer till låtar , jobbar på 10 låtar paralellt i stort sett hela tiden och skriver 3-10 nya varje vecka och fortfarande är huvudet fullt med ideer på låtar , sound , slingor , texter. Tur att man jobbar med duktiga sångare och sångerskor som skriver i stort sett lika snabbt som jag. Jag har helt enkelt " FÖR MYCKET INSPIRATION "... Får det aldrig att låta som i professionella produktioner. Har fått ett par låtar några gång från Staterna som varit mixade av väl meriterad mixare och jag skulle tippa på att dina låtar är nog inte så lång ifrån deras mixar.Det som däremot lyfter låtarna till en annan nivå är mastringen , som natt och dag , från OK till WOW. Redigerat 7 februari 2008 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Mitt vanligaste problem är att "dom" som jag ska spela in tror att det bara är att trycka på en knapp så låter allt som en proffs... De jag ska spela in verkar inte vara medvetna om hur dom låter egentligen med sina billiga "Pevee" stärkare och trummor med märket "Pearl" (stöön) som dom köpt begagnat för 6000:- utan att byta skinn. Som trummisen inte ens vet hur han ska stämma trots att han har stämnyckeln stolt i sin nyckelkjedja för att visa att han minnsan är en trummis 🙂 Mina musiker saknar alltså Michael B Tretows berömda hit-knapp.. Så fort dom är inne i en professionell studio så tror dom att dom att allt genom magi ska låta professionella, Fast allt låter skiit egentligen!.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DuckHunt Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Som många andra redan har sagt så är inspiration ett problem. Delvis är det så för mig också. Skillnaden är att jag har lätt att komma på nya melodier, slingor etc men när jag reflekterar över dem så visar det sig ofta att jag har jobbat utan att tänka helt och hållet. Vet inte hur många gånger jag spelat in en slinga och sedan insett att de tänkbara harmonierna för den här slingan för melodi + bas är exakt densamma som hälften av mina andra låtar. Gör det jobbigt att variera sig. Händer även också ofta att jag gör en låt och sedan inser att jag haft melodin i undermedvetandet efter att ha hört den någon annanstans. Omedvetet plagiat är en del av min vardag. Dock inser jag det ofta ganska snabbt och börjar om 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
funky monk Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) Att få sången att sitta i mixen. Har testat att eq:a fram sången och att skapa plats till den. Testat med reverb, delay, comp, dist, you name it. Det känns fortfarande som om det är ett lager plexiglas mellan sången och instrumentationen. edit: ett annat problem är att jag har så jäkla många idéer och låtar på lager och att jag har så lite tid att spela in dem. Ibland får jag faktiskt "stänga av" hjärnan från inspiration. Så för mycket inspiration kan också vara jobbigt 😉 Redigerat 7 februari 2008 av funky monk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Union Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Jag skulle vilja veta ALLT om stereobredd. Då menar jag inte att jag bara vill veta att man brukar panorera ut trummorna som de står i trumsetet med snare och kick i mitten. Det jag vill veta är hur har de största använt stereobredden till sin fördel och varför? Det vore också kul att veta varför man "på riktigt" upplever ljud i stereo och hur man kanske skulle kunna återskapa detta syntetiskt. Reverb och delayer är ju ett sett och att panorera ut dubbningar är ju ett annat. Finns det fler? Vad tjänar man på att sprida ut ljubilden och vad förlorar man på det? Är vissa frekvenser mindre bra än andra att ha utspridda? Hur har användningen av stereobilden förändrats de senaste tjugo åren? Mina egna mixar låter ofta väldigt centrerade i och med att det ända som fyller ut på bredden är rumsklanger och delayer. Visserligen brukar jag panorera ut snedstämmda oscilliatorer på mina syntar en del vilket ger en snygg stereoeffekt, men ljudbilden blir ändå ganska statisk på bredden. De gånger jag försökt mig på att göra några manövrar på bredden i mixen så låter det ofta krystat och passar illa in. Jag vill tillägga att jag personligen håller på med elektronisk dansmusik. Hur arrangerar/mixar man musik med bredden i åtanke? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) Mitt största problem är att göra arrangemang. Från början har jag oftast bara en sång melodi och en gitarr som spelar ackord. har svårt för att bygga vidare på det och få det bra. Brukar ha svårt att få sången att låta bra också, men det beror nog mest på hur jag sjunger. Redigerat 7 februari 2008 av Daniel H Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SFxtc Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Ah, jag fick något av en trygghetskänsla efter att ha läst alla inlägg i den här tråden. Jag har många gånger funderat på om jag är en dålig "musiker" som from time to time lider av idébrist, idéöverflöd (svårt att omsätta allt i färdiga låtar), allmän skepticism kring min musikaliska förmåga... Vad skulle man göra utan Studios forum ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 Det kanske är precis det den genomsnittlige musikern behöver, ett gruppsamtal om skapandets våndor. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 den genomsnittlige musikern behöver, ett gruppsamtal om skapandets våndor. Vi kanske ska starta en studiecirkel , där samtalsterapi är den primära fokusen.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl Cadello Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 1. Mina största problem är att jag har alldeles för mycket inspiration, dessutom är jag helt ointresserad av att skriva texter och inte kan sjunga. På så sätt blir det massor av låtar utan text och sång. Just detta problem tror jag att jag delar jag med många här på forumet. Hur gör jag för att hitta en kaka till min maka? Finns det en kontaktförmedling mellan kompositörer och textförfattare/sångare? 2. Sen skulle jag vilja veta hur man tar sig in i musikbranschen. Det är mig inte främmande att göra jinglar, lobbymusik eller loopar. Var börjar man? 3. Sen skulle jag vilja veta vad det finns för arbetsplatser (typiska och otypiska), hur arbetena ser ut , vad man gör och vilka jobb (titlar osv) som finns där man skapar musik eller bara arbetar runt musiken. Typ: skivbolag, radio, studios, mixning osv. 4. Hur ser en vanlig dag ut hos en kompositör, mixare, studiomusiker......... 5. Gissa om jag vill byta inriktning på mitt arbetsliv men har ingen aning om hur och vart 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 1. Mina största problem är att jag har alldeles för mycket inspiration, dessutom är jag helt ointresserad av att skriva texter och inte kan sjunga. På så sätt blir det massor av låtar utan text och sång. Just detta problem tror jag att jag delar jag med många här på forumet.Hur gör jag för att hitta en kaka till min maka? Finns det en kontaktförmedling mellan kompositörer och textförfattare/sångare? 2. Sen skulle jag vilja veta hur man tar sig in i musikbranschen. Det är mig inte främmande att göra jinglar, lobbymusik eller loopar. Var börjar man? 3. Sen skulle jag vilja veta vad det finns för arbetsplatser (typiska och otypiska), hur arbetena ser ut , vad man gör och vilka jobb (titlar osv) som finns där man skapar musik eller bara arbetar runt musiken. Typ: skivbolag, radio, studios, mixning osv. 4. Hur ser en vanlig dag ut hos en kompositör, mixare, studiomusiker......... 5. Gissa om jag vill byta inriktning på mitt arbetsliv men har ingen aning om hur och vart 😄 efter att ha hört dina bidrag i punkfestivalen så tänkte jag faktiskt på att du skulle passa att göra musik till reklam och liknande. det är bra melodier som fastnar snabbt så det bör du kolla upp möjligheterna för. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 1. Mina största problem är att jag har alldeles för mycket inspiration, dessutom är jag helt ointresserad av att skriva texter och inte kan sjunga. På så sätt blir det massor av låtar utan text och sång. Just detta problem tror jag att jag delar jag med många här på forumet.Hur gör jag för att hitta en kaka till min maka? Finns det en kontaktförmedling mellan kompositörer och textförfattare/sångare? Är inte det här forumet ett ställe där du kan hitta textförfattare och sångare? Visst många här verkar ha problem med texterna men sångare måste det ju finnas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BoJoel Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 Att få till helheten. Inspirationen är det inget fel på. Jag har en hel väska full med ofullständiga texter och ett antal band, från diktafonen som alltid ligger redo i min närhet, med ackordsföljder, melodier och riff som jag ibland tycker är så bra att jag gråter när jag lyssnar på det. Men hur fan syr man ihop bitarna till en rekordelig helhet som harmoniserar och funkar utan att det låter som ett lapptäcke. Borde kanske studera och lära mig mer om musikens grunder men är samtidigt rädd för att tappa en del av det kreativa med för mycket "teori". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl Cadello Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 Att få till helheten. Inspirationen är det inget fel på. Jag har en hel väska full med ofullständiga texter och ett antal band, från diktafonen som alltid ligger redo i min närhet, med ackordsföljder, melodier och riff som jag ibland tycker är så bra att jag gråter när jag lyssnar på det. Men hur fan syr man ihop bitarna till en rekordelig helhet som harmoniserar och funkar utan att det låter som ett lapptäcke. Borde kanske studera och lära mig mer om musikens grunder men är samtidigt rädd för att tappa en del av det kreativa med för mycket "teori". Du samarbetar med någon som ser helheten. Med mig tex. 😎 Hör av dig till mig så ska vi se om det inte kan bli lite synergieffekt (1+1=3). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 Vilka är de vanligaste problemen du stöter på vid inspelning, mixning och låtskrivande? Låter sången burkig, eller saknar du kanske tryck i baskaggen? Skriv in dina problem i denna tråd så slussar vi frågorna vidare till lämplig expert som får reda ut vad som gäller. Allt redovisas sedan i ett kommande nummer av Studio. Spännande va? 😎 Mitt största problem e att jag aldrig blir färdig i hövvet med mix/mastring - varje låt tar för lång tid !! Sitter å pillar på smådetaljer till förbannelse helt i onödan, istället för att bestämma en slutpunkt, där jag säger att nu e det klart 😉 Skulle vara kul med ett reportage på hur man skruvar fram en 60-70 tals mix med dagens hightechprylar.. Ligger lixom i tiden med denna *vintagehysteri* som råder.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 februari 2008 Dela Postat 8 februari 2008 Vilka är de vanligaste problemen du stöter på vid inspelning, mixning och låtskrivande? Låter sången burkig, eller saknar du kanske tryck i baskaggen? Skriv in dina problem i denna tråd så slussar vi frågorna vidare till lämplig expert som får reda ut vad som gäller. Allt redovisas sedan i ett kommande nummer av Studio. Spännande va? 🙂 Mitt största problem e att jag aldrig blir färdig i hövvet med mix/mastring - varje låt tar för lång tid !! Sitter å pillar på smådetaljer till förbannelse helt i onödan, istället för att bestämma en slutpunkt, där jag säger att nu e det klart 😐 Två välkända deviser är väldigt tänkvärda i detta läge: "Less is more" "Kill your darlings" Dessa kunde kanske förklaras lite i tidningen? Skulle vara kul med ett reportage på hur man skruvar fram en 60-70 tals mix med dagens hightechprylar..Ligger lixom i tiden med denna *vintagehysteri* som råder.. Varför? Är det inte bättre att skapa sitt eget sound, i stället för att bara haka på trender som redan finns? De som hittills har blivit störst, har kommit med något nytt, snarare än att kopiera andras sound... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 9 februari 2008 Dela Postat 9 februari 2008 Mitt problem, som jag upplever det är att jag aldrig kan ens kan komma nära att låta som en proffsig rockproduktion. Jag vill få den där tjockheten, trycket och avståndet, men får bara något smalt, tunnt, och nära inpå. Kommer aldrig bort från demokänslan, som om det vore inspelat i en replokal. Så för mig är tiotusenkronorsfrågan hur man kommer så nära en rockproduktion som möjligt. Jag är medveten om att det är en lång process, men det vore kul att få lära sig detta i så få och tydliga steg som möjligt. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 9 februari 2008 Dela Postat 9 februari 2008 Mitt största problem? För få kunder! 🙂 Nån som vill komma till studion och spela in? 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.