Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Började fundera på detta igår...men lcykades inte hitta något svar bara en massa tjafs om att mac är så himla bra o pc är bara att starta om o mac är så himla snabba o pc har så bra prestanda o mac är så nördigt o pc är så mainstream o pc har vista o mac har leopard!

Vad är egentligen skillnaden mellan pc och mac...

Förr i tiden (eller kanske fortfarande) så hade ju mac egna processorer och sånt men det verkar ju ha ändrat sig och det står på varenda mac jag sett att den har intel processor...

Så man borde väll kunna instalera typ leopard på en PC...eller?

Annons
Postat

Hårdvarumässigt är pc- och mac-datorer nära på identiska idag. Men även om det går att köra Windows med hjälp av Bootcamp på Mac så är det inte tillåtet enligt användaravtalet att installera OS X på en vanlig pc. Du kan alltså köpa en Mac och köra bägge operativsystemen men inte tvärtom.

Postat

Till att börja med...

Nästan uteslutande alla PC-datorer bygger fortfarande på BIOS, en föråldrad teknik från tiden när IBM-datorerna körde DOS. Redan under Windows 95:s tid höll programmerarna sig sysselsatta med BIOS extenders och 32-bit skyddat läge för att bryta gamla begränsningar.

När Apple gjorde övergången till Intel-processorer behövde man inte ta hänsyn till gammal teknik. Det är trots allt en Macintosh och inte en IBM PC.

Alla Intel-Macar bygger på EFI, modern teknik från Intel. 🤪

Det är bara 64-bitars Windows XP eller Windows Server som kan utnyttja EFI idag.

En modern Mac tar hjälp av Boot Camp för att sparka igång Windows XP/Vista.

Postat
Hårdvarumässigt är pc- och mac-datorer nära på identiska idag. Men även om det går att köra Windows med hjälp av Bootcamp på Mac så är det inte tillåtet enligt användaravtalet att installera OS X på en vanlig pc. Du kan alltså köpa en Mac och köra bägge operativsystemen men inte tvärtom.

Man KAN köra OSX på pc. Dock får man inte.

Postat

Man KAN köra OSX på pc. Dock får man inte.

Men hur bra funkar det?

Om jag installerar OSX på min PC, skulle jag kunna köra Logic och andra "rena" Mac-program lika bra som jag kör Cubase i Windows nu?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.