Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Känns lite märkligt..

Hittade ingen renodlad tråd där man kombinerar analog teknik med digital teknik.

Det är dock en inspelning så tråden får väl hamna här antager jag.

Jag har ett band. Ett bra band.

Fyra personer fördelat på lika många instrument.

Alla med en ambition om att göra en skiva.

En riktig skiva!

Bara det uttalandet kommer många hänga mig för men...

I den här tråden ska jag försöka upprätthålla en sorts bilddagbok över de processer bandet går igenom för att nå fram till det slutliga målet.

Säkert kommer en del länkar att kastas upp och en hel del vilda debatter om vad som är rätt och fel i alla de tekniker och tankar som kommer nämnas.

Jag säger inte att det vi gör är det optimala eller det allra senaste eller det enda sättet att göra en skiva på...

Det här är vårat sätt och med allt det innebär.

Anledningen till varför jag vill dela med mig av de upplevelser vi genomgår i bandet, beror på att jag mer än en gång kommit fram till att det faktiskt går att "lära gamla hundar att sitta" -och "det finns alltid en större hund"!!!

Många gånger har jag trott att jag stått vid kunskapens brant och hållit den största fanan med de klaraste färgerna.

Maken till besvikelse när jag insett att jag står kvar på ruta ett för att jag inte låtit mig ta del av andras upplevelser och insikter.

En rätt korkad och naiv inställning i många lägen...

Tack vare förlusterna i min kamp om kunskap och upplevelser, så har jag alltid fått chansen att uppdatera mig, att lära mig nytt.

Denna tråden är till för att visa den denna resa genom beslut och uppoffringar man tvingas göra och fatta...

Det började med en producent......

Take care!

/Crunchman'

Ps. Vi har fantastiskt kul även om rubriken antyder på ett framförande av Klaus Kinski i högform!!! 😉

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

madscientist (oregistrerad)
Postat

Jag väntar med spänning på uppdateringar! 😉

Postat

Jupp!

Vi kör igång direkt!

En fantastisk människa... tillika producent som i den här tråden får gå under namnet "Sledge" alt. "Slägga", medverkade vid masteringen av vårt bands första EP.

Denna producerade jag själv och ansåg mig naturligtvis vara världens bästa och ingen kunde slå mig på fingrarna.

Anledningen till varför vi ens mastrade denna EP utanför våra egna domäner berodde på en otillräcklig lyssning samt att vår bassist kände en person som kände en person and so on...

Väl i masteringen fick jag reda på att jag inte hade ett skit aning om vad jag sysslade med när det kom till inspelning och mixning.

Naivt nog så ansåg jag då att hörru mupp från ingen stans. Vem fan är du att döma mig så?

Masteringen vart gjord och efter sessionen så kunde "Slägga" och jag själv enas om att det fanns något i GaphiA som "kanske" var värt att bygga på.

Till historien hör att bandet GaphiA vid denna mastering session, redan existerat i 7 år med olika medlemmar och på garagebandsnivå samt att jag jobbat med musik professionellt lika länge som tekniker samt att jag skolats vid Ljud och bildskolan i Varberg som musikproducent/tekniker hösten -95.

Man skulle kunna säga att jag fick en fantastisk lust att släcka livet på denna producent som inte presenterat mer än ett bra kontrollrum samt en välljudande mastering.

Dock insåg jag att denna gubbe hade en del kött på benen i hans sätt att jobba vilket gav mig förtroende för honom, trots sin kaxighet och uttalanden på personligt plan.

En mycket öppen kontakt skapades oss emellan och telefonen gick varm.

Vi kom fram till att vi skulle ge oss på att spela in en skiva.

Reglerna var enkla.

Projekttiden är är fem år. Punkt!

His way or the highway! -enligt den gamla klyschan. Punkt!

GaphiA satte sig ned och funderade.

En hel del erfarenhet hade jag trots allt av inspelningar då jag initierades enligt den gamla analoga skolan.

Jag visste att det skulle bli jobbigt.

Beslutet togs!

GaphiA tackade ja till detta något konstiga avtal...

... sedan rämnade marken.

Vi fick reda på att vi saknade en bassist, en trummis, en gitarrist (trots att vi var tre gitarrister vid tillfället), samt en person som skulle sköta de vokala alstren.

Vi satt som frågetecken!

Vad fan menar han?

Säger han att vi inte kan spela? Vad fan har vi då gjort de senaste sju åren?

Två gitarrister av totalt tre, fick lämna bandet inom ett halvår efter avtalets start...

Där började de första stegen mot det som ska komma att bli GaphiAs debut skiva. Året var 2004...

/Crunch'

madscientist (oregistrerad)
Postat

Jag går på den gymnasiala Ljud och Bildskolan i Varberg! tjoho!

Postat

All egoism togs bort ur bandet.

Släggas första etapper byggde på detta. Få bandet att umgås med mer intressen utöver musiken.

Till historien hör att GaphiA är ett monterat band med människor från massa olika genrer.

Etapp två bestod till stor del i att få ihop limmet i musiken samt ifrågasättandet av mig som enda skrivande musiker i bandet.

Ni kan ju tänka er själva. Man skriver 200 riff och låtidéer under loppet av ett år.

Det enda du får höra är att det är skräp.

Jösses vilket kaos det var i skallen då och vad besviken och ledsen jag var under denna tid.

Besviken för att jag verkligen kände att det inte fanns en väg ut ur det hela.

Ledsen för att jag hela tiden såg de andra i bandet utvecklas i allt större takt, ju mindre jag fick att säga till om.

Kluven, förbannad och korkad var väl led orden under detta första år som "skiv"-skapande musiker.

Började inse en massa konstigheter jag aldrig tänkt på innan.

Insikten om att musik bara blir bättre då fler människor involveras i den, var en nästan religös upplevelse.

Som gammal trumslagare under 80 -90 -talet där trummisar ansågs vara omusikaliska och inte kunde skriva musik; i bakfickan på mitt "bra karl reder sig själv" samt, gör jag det själv så blir det som jag vill...

Fatta att det var en page turn i mitt liv!!

Med insikt långt senare i processen om att jag utvecklats på detta sätt. Så började hoppet om att verkligen klara av det hela, sakta smyga sig tillbaka.

Jag kunde känna hur det bubblade av massa konstiga känslor som ville ut, som i sig länkades till de tankar jag hade med min musik samt texterna jag bar i skallen och hur de skulle framföras.

Detta låg till grund för demonernas födelse...

Hoppas jag inte har chockat för många som läst hittills!?

Ställ frågor om ni undrar något.

Take care!

/Crunchman'

Postat

I det initierande skedet av vår resa med bandet så kändes i stort sett allt ganska meningslöst.

Allt man sa, allt man gjorde, allt man hoppades på var bara fel.

Allt detta på grund av att en enda människa påstod sig veta hur det går till på riktigt.

Så som man gjorde förr....

Många gånger har jag undrat vad det är som gjort att jag kämpat vidare genom projektet? Vad mina bandkamrater har använt för att hålla modet uppe?

De har ju gått igenom samma saker som jag, fast ur ett eget perspektiv.

Iband får jag för mig att min naivitet har varit min enda räddning där drömmen om att nå de större höjderna och luftslotten varit betydande faktorer i mina drömmar?

Men en sak skapade detta kaos av känslor.

Den renodlade min tanke på hur jag ville att bandet GaphiA skulle framträda.

Redan vid starten -97 så hade jag en vision om att låta människor bli inspirerade så till den grad att de inte kunde motstå behovet att öppna käften och säga vad de tycker. Detta i de texter jag skrev till musiken.

Irritationen över att många människor aldrig får komma till tals för att andra människor kör över dem och glömmer bort att alla måste få komma till tals för att något bra verkligen ska komma fram... och att jag själv blev behandlad på detta sätt av vår producent fick mig till slut att brista och med det inse att det var ju jag som körde över folk!

Jag bar ju redan på demoner...

Så här i efterhand känns det som att vår producent medvetet försatte mig i dessa situationer för att locka fram kreativiteten som behövdes för att skapa demonerna och världen de agerar ut i. Kanske kommer jag få ett svar på detta efter att skivan är klar?

Förtydligande krävs nog här för de som inte vet vad vi sysslar med.

GaphiA är ett konceptbaserat metal-band.

I sin sättning finns bas, trummor, gitarr samt growl.

Det låter argt, hårt men framför allt... ärligt.

Vi som lirar gestaltar fyra olika demoniska karaktärer i våra sceniska alteregon.

Dessa är VhenoM, CurghA, ZhtonE samt EhmduN.

Syftet är enkelt samt vinner ett antal faktorer. Karaktärerna gestaltar de demoner folk bär med sig i vardagen. Vi har dom alla. Så här ser våra ut!

Dessutom finns en stor vinning i att sticka ut med sitt band och med det menas inte bara musikaliskt. Man syns för man anses vara galen, knäpp, löjeväckande etc. Även cool, vågad och andra positiva kommentarer flödar i massor runt detta band.

gaphia_promo2.jpg

Demonerna skulle visas och historien om kampen mellan demoner och halvgudar började.

Förbannade, rustade och medvetna är väl sinnesbilden som ska inges när man möter gestalterna...

To be continued...

/Crunch'

Postat (redigerat)

Ha ha ha!!!

Kan nog hålla med där.

Vi brukar mest skrika och gapa för full hals!

Tror dock att det kan vara lite galet att kalla det för corpsepaint!?

Snubbar som använder så kallade "dödsmasker" har lite annan inriktning på sin musik.

Jag hämtade inspiration fån japanska krigshjälmar även kallat kabuto.

Take care....

/Crunch'

Redigerat av Cruncher
Postat

Nästan två år gick.

Huvudinriktningen var ganska självklar från vår producents sida.

Repa mindre och gigga mer.

Sagt och gjort, det var vad som gjordes.

Vi funderade inte så mycket på varför själva inspelningen inte startades? Tankarna runt detta började ju redan 2004.

Åter igen måste jag erkänna..., tack gode skapare för att vi inte började tidigare.

Så långt ifrån en skivinspelning av denna kaliber vi var då.

Vi hade verkligen ingen aning.

Vi blev duktiga på våra scenkaraktärer.

Möttes av förstunnade ögon varje gång vi ställde oss på scenen.

Vi gjorde en ganska rejäl satsning på att ta fram en promovideo i egen regi.

Fantastiskt kul men vilket slit!!!

Alla människor som var där, 32 personer inkl. GaphiA, slet häcken av sig för att färdigställa bland det skojigaste man kan göra som band.

Sex kameror rullade och bilderna strömmade in.

Fullt med ljus och pyro!!! Hela kitet liksom!!

Vi arbetade konstant i sex dagar..., stod på scenen i 45 minuter...., sen skulle det rivas oxå.

En månad tog det för mig att editera råklippningen och jag kunde inget annat än att le.

Så här fortsatte det under två års tid.

Hela tiden sattes våra personliga egenskaper på stenhårda utmaningar med en massa faleranden och skrapade knän.

Idag så ler man ju åt det, visare men kanske även mer cynisk och en frågeställning om man skulle göra om resan.

Så kom då äntligen beskedet.

Vår producent Sledge hade hittat ett mixerbord som han ansåg passa till den inspelningen vi skulle göra.

Bordet stod nedpackat i Toronto, Canada.

... den svenska studiovärlden fick ytterligare ett mixerbord i den högre kalibern på sin meritlista.

NEVE / Capricorn!

...och någonstans där börjar väl den här tråden ta sig sin egentliga inriktning.

Lite roligare för nu kommer alla bilder komma upp!

Fråga om ni undrar nåt.

Det finns en del att ventilera som vi har upplevt och förhoppningsvis kan sprida vidare här på forumet.

Var rädd om er kära forumiter!

/Cruncharn'

Postat

Kul och intressant läsning, så tummen upp för initiativet. Tycker lite offtopic att er ansiktmålning mer går mot kabuki, som är en traditionell ansiktsmålning inom japansk teater. Eller se Sergant Kabuki Man från Troma films. ☺️

Postat

Ja det stämmer nog.

Såg det vid senare tillfälle att många av de gamla kabutohjälmarna i sig hade inspirerats av japanska myter och legender. Sånna som ofta återges i Japansk Kabuki.

Vad ska man säga...? Man är ju inte mer än en demon liksom!!

Gällande Sgt. Kabukiman från Troma films så är det helt fantastiskt.

Vi lirade på ett gig i Stockholm och arrangören var snabb som attans med att putta in vår pressbild till tidningen Metro.

Dom hade en liknande jämförelse där de nästan satte kaffet i halsgropen av förtjusning.

Vi fick en 10 x 10 bild, Carola fick en rubrik tror jag!

Thanx för tummen Hellpig!

Började gasa på det här igår natt.

Lite bekymmersamt är det trots allt då det är helt öppet skrivet utan officiell censur som så många band använder sig av.

Men jag tror starkt på att det kan vara något av intresse i att göra en sån här tråd.

Den som överlever får se.

Tack åter igen för ditt inlägg Hellpig!!

/Crunch'

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

FLER BILDER! Helst ännu läskigare!

Kolla min avatar... och jag spelar i ett popband lixom ☺️

Redigerat av Elof
Postat

He he he!

Jo då det kommer fler bilder.

Dock är det mesta i från studion då den här tråden ska handla om inspelningen av skivan.

Ska försöka tillgodose dina önskemål trots allt så här kommer bilder från videoinspelningen nere i Hultsfred.

Digital media distrubition hade musikvideo i sin kurs och en bra brabb här på forumet som känns vid som Addic59, tog kontakt med oss.

Fantastiskt roligt hade vi!

DSC_0032.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0135.jpg

DSC_0119.jpg

Take care!

/Crunch'

Postat

Maj, 2007 gjordes affären klar med säljaren i England.

Inhandlat via en kontakt på Ebay liksom!?!?!?!

Priset var löjeväckande billigt och vill inte gå in så mycket mer på det då det inte hör till saken direkt annat än att det var billigt.

I augusti anlände det.

Tre månader för att frakta ett mixerbord? Ok???

Vi trodde ärligt att vi hade blivit blåsta av köparen.

Det visade sig senare att personen är en impulsiv köpare och säljare och med det reser över hela världen för att hitta de grejjer han vill åt.

Han hade varit på ett mixerbesök i Saud Arabien eller nåt liknande och i kombination med strul om frakt samt tull, så skapade det en massa olustiga känslor hos oss.

Installerat blev det i alla fall.

29496.jpg

Rymdskeppet med Sledge till höger

Konstruktionen av monitorer påbörjades även vid detta tillfälle.

Man kan se resultatet i väggarna bakom mixerkonsollen, vilka utgör huvudmonitor eller som man oxå kan kalla det "blast speakers".

Naturligtvis finns även att par NS-10 med som nearfield. Vi spelar ju in gitarrer für jävulen!!!

Next up... drums!!!

/Crunch'

Postat
Uppskattad tråd! MvH

Tack och kul att höra.

Som sagt lite nervigt i början då det inte varit så stor respons än.

Känner på mig att tråden kommer bli gigantisk från min sida.

Har hur mycket material som helst så jag ska försöka putta upp med en något så när fokusering på själva inspelningen. Även om jag tycker de mentala och emetionella aspekterna är fan så mycket intressantare.

Det är upp till dom som läser som avgör vart det drar åt!

Thanx again punkrockdude!! Det värmer.

/Crunch'

Postat
Uppskattad tråd! MvH

Tack och kul att höra.

Har hur mycket material som helst så jag ska försöka putta upp med en något så när fokusering på själva inspelningen. Även om jag tycker de mentala och emetionella aspekterna är fan så mycket intressantare.

/Crunch'

Uppskattar verkligen detta! De emotionella saker du öppet lägger fram är riktigt intressant, och du skriver frit om saker som säkert gnager i många av oss musiker, proffs som hobbyister.

tusen tack för det!

/T

Postat

jag följer tråden med förväntan. 🙂 skitskoj o se studion och hur resan går/har gått..

jag har kollat en del på er sajt på filmerna, och det var jävligt skoj o se hur ni riggat trummorna och stämt dom!! grymt!!

för omväxklings skull handlar inte trådarna på framsidan om FL eller trance, utan resan och hur målet skiftar. det är skitskoj att se hur det går för andra på resans gång. själv jobbar jag ju inte med ett så specifikt mål som en skiva eller ett bands utveckling (inget illa menat) utan snarare mitt liv i studion och hur jag på nåt sätt kanske kan försörja mig med.

Jag får lite nostalgivibbar från hur forumet var för 2-2 och ett halvt år sen. mycket mer öppenhet och närhet bland forummedlemmarna.. 🙂

jävligt intressant att läsa och jävligt intressant hurr du öppnar upp dig och berättar för alla hur det egentligen står till..

kanske du även kan skicka mig ett PM om i runda slängar hur mkt ni gav för bordet, så jag kan få bli lite avis.. 😉

piis

Postat
jag följer tråden med förväntan. 🙂 skitskoj o se studion och hur resan går/har gått..

jag har kollat en del på er sajt på filmerna, och det var jävligt skoj o se hur ni riggat trummorna och stämt dom!! grymt!!

för omväxklings skull handlar inte trådarna på framsidan om FL eller trance, utan resan och hur målet skiftar. det är skitskoj att se hur det går för andra på resans gång. själv jobbar jag ju inte med ett så specifikt mål som en skiva eller ett bands utveckling (inget illa menat) utan snarare mitt liv i studion och hur jag på nåt sätt kanske kan försörja mig med.

Jag får lite nostalgivibbar från hur forumet var för 2-2 och ett halvt år sen. mycket mer öppenhet och närhet bland forummedlemmarna.. 🙂

jävligt intressant att läsa och jävligt intressant hurr du öppnar upp dig och berättar för alla hur det egentligen står till..

kanske du även kan skicka mig ett PM om i runda slängar hur mkt ni gav för bordet, så jag kan få bli lite avis.. 😉

piis

Jag kan nog själv känna av det samma som du skriver med öppenhjärtigheten mellan Studios forumiter.

Det är positivt och mig påverkar det enormt.

Jag hade aldrig startat en sån här tråd om jag inte trott att det fanns folk i samma sits eller som förhoppningsvis...😉, kommer hamna i samma sits.

Som sagt så hoppas jag kunna hålla fokuset men risken finns, då det ibland kan kännas som att många kanske mer koncentrerar sig på pluggar och programvaror; även om jag kommer "betäcka" det med😄, och med det kunna spåra ut i ytterligare heta debatter om kablars betydelse och frågor gällande piratkopiering.

Många glömmer helt sonika bort de så många gånger viktigare, små sakerna som handlar om människorna bakom produkterna och förfaranden.

Vet att jag själv snöat in på sånt i trådar massor av gånger.

Lika bra att kläcka det nu så slipper man bli hängd för det senare.

Efteråt känner man sig bara dum, korkad och elak.

Inte fan överförde det några kunskaper!?!?

Personligen så tycker jag att de spontana IRL träffarna är fantastiska initiativ det till trots att jag ej kunnat besöka något ännu.

Massa människor har massor av fantastiska idéer som vore helt omöjliga att ta del av utan detta forums initierande debatter och nyfikenhet hos besökarna.

Trådarna i sig har skapat krav på att träffas i verkliga livet!

För mig räcker det för att se kraften som finns i utbytet av idéer.

Det är ju någonstans däråt jag vill med den här tråden så att ingen får för sig att jag sitter och självömkar i dom kärva stunderna som vårat projekt har haft och åter kommer få....

... det är människorna bakom och arbetet jag vill belysa i första hand då det finns magi där... i samarbetet!!!

... för mig i alla fall...

294107.jpg

29471.jpg

Thanx IDF!

/Cruncharn'

Postat
Uppskattad tråd! MvH

Tack och kul att höra.

/Crunch'

Uppskattar verkligen detta! De emotionella saker du öppet lägger fram är riktigt intressant, och du skriver frit om saker som säkert gnager i många av oss musiker, proffs som hobbyister.

tusen tack för det!

/T

Thanx Emulator!

Jo jag har förstått det som att det är så.

Aldrig fattat varför dock?

Är det så att man kanske frigör en massa konstiga tankar när man skapar och spelar in musik? Så pass konstiga att man inte känner igen sig själv och med det blir orolig för hur det kan tänkas uppfattas av andra?

Är vi så rädda för att uppfattas fel?

Av vem?

Vem ska avgöra vad som är rätt och fel i musik? Idol-juryn?

Eller är det genreskaparen som rangordnar efter mängden inlägg det kommer i gästboken på Lunar?

Det enda jag kommit fram till i allt detta med den fantastiska resa jag bara påbörjat är att alltid vara ärlig mot sig själv och sin omgivning.

Tro mig, jag har stått med mössan i handen många gånger för att jag berättat rakt ut vad jag tyckt och tänkt utan den minsta tanke på att andra kanske inte klarar hantera sanningar lika bra eller dåligt som jag...

...men det är värt det!

Att kapa prestigen jäms knäskålarna och erkänna för sig själv att man fan var elak utan att man hade en tanke på det...., för att sedan säga förlåt och ändå gå med kunskap och med det, en personlig seger, ut ur situationen.

Fantastiskt!!!.... svårt.

... men det går om man ger sig fan på det!

Take care Emulator!!!!

/Crunch'

Postat

Mycket bra och engagerande tråd, den här kommer jag följa med spänning.

Jag gillar verkligen din ide att berätta om den långa vägen till färdig skiva, jag tror det finns många som skulle ha nytta av att förstå hur otroligt mycket tid, arbete och engagemang det faktiskt krävs för att nå hela vägen fram.

Och som tidigare sagts, så är det en mycket välkommen frisk fläkt som blåser in på forumet med en sån här tråd.

Önskar er all lycka på vägen.

/Cliff.

Postat
Mycket bra och engagerande tråd, den här kommer jag följa med spänning.

Jag gillar verkligen din ide att berätta om den långa vägen till färdig skiva, jag tror det finns många som skulle ha nytta av att förstå hur otroligt mycket tid, arbete och engagemang det faktiskt krävs för att nå hela vägen fram.

Och som tidigare sagts, så är det en mycket välkommen frisk fläkt som blåser in på forumet med en sån här tråd.

Önskar er all lycka på vägen.

/Cliff.

Ja fy fan...!

Tar kanske inte så lång tid att spela in en skiva egentligen med dagens sätt att skapa plattor på.

Men ska man som vi, göra det på det "gamla" sättet, då det fanns en annan sorts ekonomi och syn på musik över lag, ja då tar det otroligt mycket tid.

Man måste ju liksom lära sig på nytt. Tömma det gamla sättet man lirat på i alla år, lyssna in sig på vad producenten söker och sedan tolka det och helt enkelt acceptera att man fan inte alltid förstår vad det är som spelats rätt när man själv tycker att det låter skit!!!

Tack för den positiva klappen på axeln.

Lär behöva det när mot argumenten kommer av personer som kanske precis börjat nosa på vad det är jag pratar om.

Hoppas dom är lika nyfikna som jag var? Och för den godes skull, lika naiva som jag är!

För, fy fasen va roligt man har då!

Ha det gott Cliff!

/Cruncharn'

Postat
Det finns en tråd på Drummersunited där er trummis John har lagt upp en massa bilder. Bara ett tips för den otålige... 🙂

Jupp stämmer bra!

Vår trumslagare startade upp en tråd på Drummersunited med ett jäkla gott drag. Den tråden är av naturliga skäl mer riktad mot trumslagandet på skivan och kanske inte så mycket om det jag strävar att belysa här.

John gör ett fantastiskt jobb i den tråden och hans fotografiska alster är oxå en hel del av det ni kommer få se här.

Det var på något sådant sätt hela den här idén med denna tråd startade.

Jag ville dock dra den här mer mot hela resan som vår skiva har tagit oss och kommer ta oss.

Mäster Olsberg hjälpte till med att lokalisera vart den skulle hamna och utan att han vet om det, gav mig den extra kick som behövdes för att köra igång.

Ta gärna ett besök där om ni är nyfikna på hur trummorna i sin helhet spelas in även om jag kommer gå ganska djupt här med.

Take care!!!

/Tha' Crunch'

Postat

Intressant tråd och jag följer den. En fråga bara, var det inte du/ni som hade lite filmer på youtube, länkade från detta forum förut där man fick se när ni installerade mixerbordet osv?

MVH

Anders

Postat
Intressant tråd och jag följer den. En fråga bara, var det inte du/ni som hade lite filmer på youtube, länkade från detta forum förut där man fick se när ni installerade mixerbordet osv?

MVH

Anders

Stämmer bra!

Tror länken finns kvar här på forumet i nån gammal tråd?

Kanske återkommer till dom vid senare tillfälle.

Ha det bäst!!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Jäklar vilken bra tråd!

Riktigt kul läsning! 🙂

Mvh Eric

Redigerat av exeed

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.