Jump to content
Annons

Frågor om Media Bay och Sound Browser


suprapappa

Recommended Posts

hallå

nu har jag kört Cubase 4 ett tag men inte tagit mig tid att sätta mig in i dom nya funktionerna.....

testade "Sound Browser" där jag ju kan förhandslyssna på ljud från Cubase egna synthar innan jag laddar dom....

när jag laddar ett ljud så skapas ett spår för den synthen men den kommer inte upp i VSTi racket.....finns det ngt syfte med det?

Jag tycks kunna lyssna på 3:e parts synthar oxå men bara på egna presets som jag skapat....eller?

I Media Bay kommer jag åt alla presets på Cubase egna pluggar men hur gör jag för att ladda in dom? Det händer inget när jag dubbelklickar.....det vore oxå trevligt om det liksom i Sound Browser gick att förhandslyssna genom att bara markera en preset och så appliceras den på spåret man är på.....

är det ngn som använder ovanstående funktioner på ett effektivt sätt ? 😄

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hallå

nu har jag kört Cubase 4 ett tag men inte tagit mig tid att sätta mig in i dom nya funktionerna.....

testade "Sound Browser" där jag ju kan förhandslyssna på ljud från Cubase egna synthar innan jag laddar dom....

när jag laddar ett ljud så skapas ett spår för den synthen men den kommer inte upp i VSTi racket.....finns det ngt syfte med det?

Jag tycks kunna lyssna på 3:e parts synthar oxå men bara på egna presets som jag skapat....eller?

I Media Bay kommer jag åt alla presets på Cubase egna pluggar men hur gör jag för att ladda in dom? Det händer inget när jag dubbelklickar.....det vore oxå trevligt om det liksom i Sound Browser gick att förhandslyssna genom att bara markera en preset och så appliceras den på spåret man är på.....

är det ngn som använder ovanstående funktioner på ett effektivt sätt ? 😄

tack

petri

Om jag förstått det rätt så kan du hantera samtliga ljud, även på 3:e parts synthar (gäller pluggar också för all del) Soundframe jobbar med de nya Instrumenttracken, vst3-pluggar och smidigt som...Track Presets. M a o laddar den ett instrumenttrack eller t ex en signalkedja efter de inställningar du sparat/kategoriserat etc.

Den stora anledningen (kanske den enda 😄 ?) som jag kan se för tillkomsten av dessa spår är just snabbheten.

De presets som finns som start gäller nog "bara" alla pluggar och alla synthar som följer med, så för övriga måste du nog skapa egna sökvägar.

Soundframe är liksom mamman av alla dessa funktioner (Loopbrowser, Mediabay, Track Presets, Tag Editors etc)

När det gäller förhandslyssningen så ska man kunna välja om en loop ska snurra i projektets tempo vilket inte är så dumt. Apropå laddning på ditt spår..har du provat drag n´drop? Jag skulle också rekommendera dig att gå in under preferenses och se vilka alternativa inställningar du har på Soundframe liksom Mediabay - brukar ju finnas en hel del alternativa funktioner som du kan sätta som default där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...