ztevie Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 Har installerat ett M-Audio Audiophile i burken. Jag har kvar mitt gamla SB Live 5.1. Jag har såklart ändrat i Cubase så att den ska använda M-Audios ASIO-drivisar. Men om jag vill ha ljudet ut via SB till högtalarna och såklart ljudet in via maudio? Går det? Finns det i så fall några nackdelar med det? När jag kikar på VST Outputs så finns inte SB med och jag kan inte lägga till det heller eftersom jag valt maudio ASIO...
captain nemo (oregistrerad) Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 (redigerat) Varför vill du ha ut ljudet i SB? Jag har för mig att man kan välja olika output i Logic, men då SB inte stöder ASIO så kan det väl bli konflikt. Jag hade tidigare SB Live och försökte köra med det, men utan ASIO så blev det alltför lång latency. Det känns också enklare att jobba med ett ljudkort än med två. Men det är min personliga uppfattning. //Nemo Redigerat 8 oktober 2004 av captain nemo
ztevie Postat 8 oktober 2004 Trådstartare Postat 8 oktober 2004 Har ju kopplat ut kablarna till mina högtalare och alla andra applikationer använder sig av SB. Visst kan jag sätta kablarna i maudiokortet och sen ändra alla applikationers utgång och tom ta bort SB från datorn men det funkar ju bra med att spela upp med den så jag tänkte att det kanske fanns nåt enkelt sätt att ändra så att Cubase spelar upp med SB...
captain nemo (oregistrerad) Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 Men du kan ju ställa in så att alla andra applikationer använder Audiophilekortet som utgång. Det görs under kontrollpanelen någonstans. Audiophilekortet stöder 24/96 inspelning, vilket jag är osäker på om SB gör. M a o om du spelar in i 24 bitar (rekommenderas) via Audiophilekortet så kanske det blir knaster och bråk om du vill spela upp i 16 bitar. Jag har som sagt lagt SB på hyllan. Det sitter kvar, men det kanske gör mer skada än nytta. Nån som vet om förekomsten av ett extra ljudkort "slöar" ner PC:n? //Nemo
ztevie Postat 8 oktober 2004 Trådstartare Postat 8 oktober 2004 Ja, det är väl inga större problem att köra alla utgångar på audiophile. Tänkte bara att varför ändra på nåt som funkar... Egentligen behöver jag inte SB:n, har inte tänkt att använda den för inspelning alls... Audiophilekortet stöder 24/96 inspelning, vilket jag är osäker på om SB gör. M a o om du spelar in i 24 bitar (rekommenderas) via Audiophilekortet så kanske det blir knaster och bråk om du vill spela upp i 16 bitar. Det är just sånt här jag vill slippa. men jag har läst någonstans att det finns de som kör med ett "riktigt" ljudkort + SB Live, fast nu hittar jag inte igen var det stod.. Tack i alla fall! Skrotar nog SB...
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 (redigerat) Jag har ett SB Live som får hantera systemljud, spel och liknande - medan mitt RME Hammerfall får hantera allt seriöst ljud. Det fungerade faktiskt suveränt bra redan under Win98SE, när ljudkorten fick dela på samma IRQ... En liten nackdel är kanske att jag har lite mindre plats på bordet, eftersom jag har ett par separat högtalare till SB-kortet, medan Hammerfall går ut till digitalmixern och sedan vidare till mina ADAM - men då slipper man i alla fall allt strul som kan uppstå om man låter audiokortet hantera systemljud o dyl... 😉 Om du mot förmodan vill använda SB-kortet i Cubase, så kan det bara köra med MME-drivers, eftersom ditt riktiga ljudkort använder ASIO. Låååååång latency, med andra ord - så det är allt annat än kul att ha ett sådant kort för lyssningen. Dessutom har det betydligt sämre ljudkvalitet. Redigerat 8 oktober 2004 av Claes
ztevie Postat 8 oktober 2004 Trådstartare Postat 8 oktober 2004 Du menar alltså att det kan bli trubbel om man låter audiokortet hantera systemljud? Jag har inte 2 högtalarsystem, det låter lite överkurs att slänga upp nya högtalare till ett nytt kort? Nä, inte fan vill jag ha SB i Cubase, nu när jag skaffat ett riktigt kort. Får hoppas att jag slipper en massa tjorv med ljud ut från audiokortet då... Det är mitt enda alternativ. OM man inte lägger nån adptaer som kopplar ihop bägge kortens utgångar til högtalarna? Om det nu finns nåt sånt?
android Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 Nä, inte fan vill jag ha SB i Cubase, nu när jag skaffat ett riktigt kort.Får hoppas att jag slipper en massa tjorv med ljud ut från audiokortet då... Det är mitt enda alternativ. OM man inte lägger nån adptaer som kopplar ihop bägge kortens utgångar til högtalarna? Om det nu finns nåt sånt? Skulle ju funka med att koppla in bägge två till olika ingångar på en vanlig mixer... Men borde det verkligen va nåt problem att köra med t.ex. 2496, 0404, juli@, etc som enda ljudkortet i en dator??
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 (redigerat) Om man har det som enda ljudkort, så bör man stänga av alla systemljud. Du kan ju tänka dig vad som annars kan hända när Windows plötsligt får för sig att prioritera att spela upp systemljud medan du håller på med en viktig mix eller inspelning... Det är därför jag tycker det är bättre att ha ett separat ljudkort för sådant - så slipper man krångla med diverse inställningar. Man behöver ju inte ha några stora högtalare till SB-kortet. Det finns ju skrothögtalare för några tior om man vill komma billigt undan... En liten mixer som tar hand om båda korten är, som android påpekar, också ett alternativ. Koppla inte ihop utgångarna med någon sorts skarvsladd - för då riskerar du att i värsta fall bränna båda kortens utgångar! 😱 Redigerat 8 oktober 2004 av Claes
Nossloh Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Det går oftast alldeles utmärkt med två ljudkort. Dock är det bra som i ditt fall att de är av olika märken eftersom om det är exakt samma så kan det om man har otur ge viss förvirring... Jag kör själv med två ljudkort...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.