Jump to content
Annons

Sångmickar och preamper för proffs

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat

Intressant är väl att det görs plattor som man kan uppfatta som lite sunkigt ljud.

Salem Al fakirs trummor är ganska "pappiga". Men inte tänker folk (Lyssnaren alltså) på det... och grammisar blir det också.

Och angående låtlänken så kan jag villigt erkänna att sången är inte bra inspelad. Jag skyller inte så mycket på micken som på att jag inte var vaksam på nivåer. Det finns både digitaldist som jag har gömt bakom en liten distplugg och lite analogdist. Så nog kan jag hålla med om att det finns mycket att göra med det sångljudet. Men det är good enough för lyssnaren... Det låter inte så illa att han / hon stänger av.

Det är en fråga om att sätta någon slags nivå för dig själv, ekonomiskt och ambitionsmässigt.

Eftersom alla inspelningar är beroende på bra akustik så brukar det vara där det skiter sig i hemmet. Så har man kanon akustik där man spelar in, då kan man köpa dyra grejer. Har man kass akustik, ja.... då kan man lika gärna köpa billiga grejer 😄

Är du intresserad av att bli en bra ljudtekniker och har ambitioner åt det hållet, ja då är bra prylar viktiga.

Är du mest intresserad av att skapa, ja då kanske man kan sänka ambitionsnåvin lite, för pöbeln hör ju ändå inte om du sjunger i en SM58 eller en U47a.

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.