Jump to content
Annons

Sångmickar och preamper för proffs

Recommended Posts

Wilkander (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu behöver jag veta vilken preamp och mick jag skall köpa för sånginspelning. Ska va tillräckligt bra för en fullvärdig inspelning(komersiell musikproduktion), men ändå billigast möjliga. Kanske en svår kombination, men tänkte att det kan finnas en hyffsat samstämmig uppfattning var man drar en sådan gräns i dagens utbud av prylar. Eller så kommer det skilja sig en del?! Vi talar först och främst om nypris, men även begagnatmarknaden kan va intressant att snegla på.

Jag behöver råd för att komma en bit ovanför projekt och budget nivån. Vilket pris, Vilka prylar?

/W

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
Hej!

Nu behöver jag veta vilken preamp och mick jag skall köpa för sånginspelning. Ska va tillräckligt bra för en fullvärdig inspelning(komersiell musikproduktion), men ändå billigast möjliga. Kanske en svår kombination, men tänkte att det kan finnas en hyffsat samstämmig uppfattning var man drar en sådan gräns i dagens utbud av prylar. Eller så kommer det skilja sig en del?! Vi talar först och främst om nypris, men även begagnatmarknaden kan va intressant att snegla på.

Jag behöver råd för att komma en bit ovanför projekt och budget nivån. Vilket pris, Vilka prylar?

/W

Hur långt är ett snöre.

Nypris:

Preamp från 500 spänn och uppåt.

Mick från 700 spänn och uppåt.

Helt taget på känn...

Du kommer att få många svar...

Min åsikt är att det mesta låter bra idag. Det är hantverket som gör den stora skillnaden.

Postat

Om Preamps och mickar ska vara bra så ska sladdar och ljudkort vara lika bra.

Wilkander (oregistrerad)
Postat

Japp helt med: hantverket och kablar mycket viktigt! Men går det göra en "proffsinspelning" (inte underkänd) med vilken mick al a ADK som helst?

drloop (oregistrerad)
Postat
Japp helt med: hantverket och kablar mycket viktigt! Men går det göra en "proffsinspelning" (inte underkänd) med vilken mick al a ADK som helst?

Ja jag tycker det.

Den här låten har jag spelat in med en JJlabs stormembran för under 700 spänn.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45536

Det låter väl hyggligt proffsigt eller?

Wilkander (oregistrerad)
Postat

Visst, kan räcka en bra bit. (föresten medryckande låt, bra körarr). Hoppas på fler inlägg...

/W

Postat

Mick : Sony C-800 eller U47 / 30 000 - 150 000 kr

Preamp : Neve , SSL , Avalon , Millenia 15 000 - 45 000 kr

Det är minimum krav för " Kommersiella inspelningar " sedan tillkommer AD/DA för ca 30 - 50 000 sladdar för några tusenlappar , högtalare för Minimum 13 000 och utöver det ett sångbås för ca 40 - 100 000 kr. Detta är vad jag klassar som minimumkrav Eller vänta SM57 har jag för mig är populär men den kostar ju bara 1 000 kr så den kan ju inte vara bra.

Fråga Jose Gonsalez vet ja , Hur mycket kostade hans utrustning ? 10 - 15 000 inkl dator MEN kan man klassa det som kommersiellt eller jo det borde man kanske då hans låt har varit med i en reklam och vad kan bli mer kommersiellt än det.

Summa summmarum , Viktigare är rätt öron och fingrar än utrustningen runtomkring , Slutkund bryr sig inte om hur enbart om resultatet.

Postat (redigerat)

Istället för att satsa på en pre-amp och en mikrofon för sånginspelning, så hade jag satsat på kanske minst tre mikrofoner och två pre-amps med olika karaktärer då du aldrig vet hur sångaren/sångerskan låter som du skall spela in. Att få proffsigt ljud är inte bara att kunna använda sina grejor maximalt utan även använda rätt grejor vid rätt tidpunkt. Sen kan du få hyffsade inspelningar med i princip vilken mikrofon som helst, bara den används vid rätt tidpunkt. Så hade jag nog mera tänkt, visst sedan är det så att man köper en mikrofon för ett antal tusenlappar ändå, men det handlar även om ens brinnande intresse för ljud och inte för att det måste vara så för att göra en komersiell platta. Kan säga att jag gjorde en inspelning till en komersiell platta där jag använde digi002:s egna pre-amps, samt en Octapre LE. Inga dyra saker, men den låten spelas på radio runt om i världen, även att jag använde mig av billigare pre-amps för min inspelning (vilket då var livetrummorna) :rolleyes:

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Mick : Sony C-800 eller U47 / 30 000 - 150 000 kr

Preamp : Neve , SSL , Avalon , Millenia 15 000 - 45 000 kr

Det är minimum krav för " Kommersiella inspelningar " sedan tillkommer AD/DA för ca 30 - 50 000 sladdar för några tusenlappar , högtalare för Minimum 13 000 och utöver det ett sångbås för ca 40 - 100 000 kr. Detta är vad jag klassar som minimumkrav Eller vänta SM57 har jag för mig är populär men den kostar ju bara 1 000 kr så den kan ju inte vara bra.

Fråga Jose Gonsalez vet ja , Hur mycket kostade hans utrustning ? 10 - 15 000 inkl dator MEN kan man klassa det som kommersiellt eller jo det borde man kanske då hans låt har varit med i en reklam och vad kan bli mer kommersiellt än det.

Summa summmarum , Viktigare är rätt öron och fingrar än utrustningen runtomkring , Slutkund bryr sig inte om hur enbart om resultatet.

Gott att du tog Jose som ett exempel.

En till med utrustning som får mina hemmagrejer att framstå som en rymdstudio.

Salem Al Fakir, minimalistisk utrustning under inspelningen av plattan. Men det låter kanon.

http://www.salemalfakir.se/media.php

Redigerat av drloop
Postat

jag fattar inte varför det alltid ska glida in på sådana här avspår--

jag fattar det som att ts frågar vad är en mick & en preampi proffs klass..

inte vad är viktigast utrustning eller låt materialet...

jag är själv inte något pro,så jag vet inte vilka grejjer som är top notch..

men jag har precis skaffat en preamp som jag kan rekomendera

true systems p-solo..den har verkligen gett alla mina mickar(eller alla mina 3 mickar) 😉

en helt ny attack i ljudet..och jag är otroligt nöjd..den ligger på ca 7000-7500 ca

men det är bara preamp, & enkanalig..men det är allt jag behöver hemma

om jag hade pengar att köpa mick för i dagsläget skulle jag köpa en shure sm7,för att jag

tröttnat på kondensator mickar,och skulle vilja ha en mick för sång & allaround användning

men dynamisk,och som är bättre lämpad en shure sm-57 som jag redan har

men som sagt,jag är bara en glad amatör,och vet inget om proffs grejjor

det finns nog folk som är bättre lämpade att svara på dina frågor här

men de svaren som brukar ges är typ:

(tror du att bara för att du skaffar cubase 4 så kommer låtarna skriva sig själv) :rolleyes:

sorry att jag klagar..men det börjar bli en tråkig trend :rolleyes:

Postat (redigerat)

Som tidigare påpekats så sitter "proffesionalismen" i användaren och inte utrustningen.

Men vill du imponera på kunder med flashig utrustning så är det ju de största och mest välkända märkena som gäller som tex Neumann, Universal Audio, AKG, Neve, SSL osv osv.

Bra utrustning kan dölja din inkompetens och din kunskap kan göra underverk med billiga produkter.

Så är det

EDIT: Kom på att jag kanske ska svara på frågan också.

Proffesionell utrustning anses ju vara utrustning som återger ljudkällan på det mest naturliga sättet eller med den färgning man är ute efter.

Rent tekniskt så är det ju lågbrusiga, välbyggda, välljudande och användarvänliga produkter som kallas proffesionella.

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)
Bra utrustning kan dölja din inkompetens

Så är det

OT: tror du även det är så i denna tidsålder då man inte ens träffar producenten varje gång utan bara skickar filerna?

//Anders

EDIT: Till TS: Det som ofta ställer till det vid inspelningar är inte prylarna, utan rummet anser jag. Jag skulle lägga en slant på ett ordentligt sångbås om jag var du eftersom det var sång du pratade om. Det kommer höja dina produktioner en hel del. Och om vi skall tillbaka till ämnet lite mer som Larsson påpekade, vad har du tänkt dig för DAW? Det finns många olika och beroende på vad du väljer så styr detta även valet av prylar, speciellt om du väljer Pro Tools som endast fungerar med utvalda ljudkort.

Konkreta tips från mig.

1. 1-2 pre-amps

2. 2-3 olika mikrofoner för olika karaktärer

3. Sångbås (alternativ bygga ett)

4. Produktionshjälpmedel (DAW, pluggar, osv...)

5. Bra lyssning om du planerar att mixa själv

6. Och sist, men inte minst....massor av kaffe :rolleyes:

Redigerat av Gizmozis
Postat

Så är det

OT: tror du även det är så i denna tidsålder då man inte ens träffar producenten varje gång utan bara skickar filerna?

//Anders

Självfallet.

Det jag menar är att har man en grym preamp och en grym mik så krävs det inte lika mycket av dina mixkunskaper då det oftast låter så pass bra att det oftast bara behövs en basavskärning för att det ska låta bra nog.

Postat

Så är det

//Anders

Självfallet.

Det jag menar är att har man en grym preamp och en grym mik så krävs det inte lika mycket av dina mixkunskaper då det oftast låter så pass bra att det oftast bara behövs en basavskärning för att det ska låta bra nog.

Sant. Samtidigt har man hört skräckexempel på folk som lyckats misslyckas med grymma prylar. Men jag är med på vad du menar 😆

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat
jag fattar inte varför det alltid ska glida in på sådana här avspår--

jag fattar det som att ts frågar vad är en mick & en preampi proffs klass..

inte vad är viktigast utrustning eller låt materialet...

jag är själv inte något pro,så jag vet inte vilka grejjer som är top notch..

men jag har precis skaffat en preamp som jag kan rekomendera

true systems p-solo..den har verkligen gett alla mina mickar(eller alla mina 3 mickar) 😛

en helt ny attack i ljudet..och jag är otroligt nöjd..den ligger på ca 7000-7500 ca

men det är bara preamp, & enkanalig..men det är allt jag behöver hemma

om jag hade pengar att köpa mick för i dagsläget skulle jag köpa en shure sm7,för att jag

tröttnat på kondensator mickar,och skulle vilja ha en mick för sång & allaround användning

men dynamisk,och som är bättre lämpad en shure sm-57 som jag redan har

men som sagt,jag är bara en glad amatör,och vet inget om proffs grejjor

det finns nog folk som är bättre lämpade att svara på dina frågor här

men de svaren som brukar ges är typ:

(tror du att bara för att du skaffar cubase 4 så kommer låtarna skriva sig själv) 😆

sorry att jag klagar..men det börjar bli en tråkig trend 😆

Jag kanske är den värste av alla här på forumet vad det gäller att säga att det sitter i fingrarna.

Ber om ursäkt för detta. Men det är faktiskt på det viset att de flesta prylarna duger för "proffs" inspelningar, dvs sätta det på platta.

När jag spelat in "riktiga" plattor så har jag alltid använt mickar som är bra mycket dyrare än 700 spänn.

Spelat in på Neve vintage mixers etc...

Visst det låter bra men är det så in i norden mycket bättre än en Art Tube MP Preamp (TubeMP är för övrigt en bra preamp och används i "proffs" sammanhang) och en MXL mick?

Marginella skillnader, det är som med viner du måste lära dig uppskatta skillnaderna.

Larsson du verkar ha fått smak på det fina livet vad det gäller preamps 😆

Postat (redigerat)

och felet med att spela in bra från början är?

doktorn..du ahn visst svara mig..så nu ser det ut som jag frågade dig

men den var nog riktad mot lavrell..

Redigerat av Larsson
Wilkander (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för inlägg hittills. Exemplen Al Fakir och Jose är ju intressanta. Hantverket är helt klart återkomande, och inte minst låtskrivande och framförande.

Fortsätt gärna

Menar, det går ju inte utan grejjor!!!!

återkommer!

/W

Redigerat av Wilkander
drloop (oregistrerad)
Postat

Där var det nära att jag satte på en omgång med popcorn .... 😆

Jag undrade vad du menade...

drloop (oregistrerad)
Postat

Viktigt som redan är sagt, grejer som låter bra utan att man behöver skruva ihjäl sig är alltid uppskattade.

Oftast brukar det finnas en koppling till prislappen.

Får väl citera en kompis som är konstnär (= pengar finns inte i mängder direkt)

"Det är synd att jag som har så bra smak, har så lite pengar."

Postat

Så här är det:

Ett fullblodsproffs kan göra ett bättre jobb med en Behringer/Alto/Phonic/whatever-rigg, än vad en glad amatör kan göra i en mångmiljonstudio. Detta tack vare proffsets erfarenhet.

Alla (även amatörer) har lättare att få till ett bra resultat med proffsprylar, än med amatörprylar - eftersom de helt enkelt ger ett bättre resultat oavsett hur dålig man är på att sköta dem. I en amatörs händer, så blir blundrarna lika stora oavsett prylarna - men med bättre prylar så blir åtminstone ljudet bra... 😆

Om vi till sist placerar proffset i hand rätta element, i mångmiljonstudion, så gör prylarna skillnaden mellan en "bra" produktion och en "magisk" produktion. Prylarna låter alltid bra - men i rätt händer, så blir det som grädde på moset. 😛

Man kan göra en skivproduktion med budgetprylar. Ingen tvekan om det - och det kommer att låta bättre än vad som spelades in av proffsen anno dazumal, men det ger ju alltid (åtminstone för mig) större tillfredsställelse att veta att alla länkar i kedjan är riktigt bra, så att man inte har någonting annat än sin egen talang och förmåga att skylla på om det låter skit. 😆

Om jag skulle drista mig till att ge tips på preampar och micar som tveklöst duger till både den ambitiösa projektstudion och till proffs-studion, men ändå inte är hutlöst dyra, så kan jag inte låta bli att nämna följande:

Preamps:

True Systems P-Solo ( som Larsson nämnde)

Neve Portico

Toft Audio EC-1

Micar:

sE Electronics z5600a

Violet Design The Dolly

Crowley and Tripp Naked Eye

Det finns förstås många fler - och sedan blir resultatet förstås också lidande av annat också, som omvandlare, monitorer, akustik etc - så mic och preamp är inte hela sanningen... 😆

Postat

Sladdar? Om det är balanserat koppling så betvivlar jag kabelns inverkan på signalkvalitén (förutsatt att det är rätt typ av kabel och att den är hel förstås...).

Dessutom så är jag relativt övertygad om att skillnaden mellan olika mickar och mickförstärkare är betydligt större än AD-omvandlare.

Postat

Riktade du frågan mot mig innan jag ens skrev mitt inlägg? 😛😄

Postat

Sladdar? Om det är balanserat koppling så betvivlar jag kabelns inverkan på signalkvalitén (förutsatt att det är rätt typ av kabel och att den är hel förstås...).

Dessutom så är jag relativt övertygad om att skillnaden mellan olika mickar och mickförstärkare är betydligt större än AD-omvandlare.

Håller med om sladdarna.

När det gäller omvandlare, är det en annan femma. Om man kommer upp på lite kvalitet, så är det nog väldigt liten skillnad, men i budgetsegmentet, låter det inte så kul - trots fina siffror som redovisas i reklamen... 😛

En god vän till mig testade en bättre preamp och fattade inte varför den var så mycket dyrare än BEhringern som han redan hade. Inte förrän han även lånade en RME-omvandlare och testade med den i stället för sin Behringer-omvandlare, förstod han vad omvandlarna gör för ljudet - och därmed också hur mycket bättre den dyrare preampen var... 😄

Postat

Riktade du frågan mot mig innan jag ens skrev mitt inlägg? 😉😄

va? 😛

eller..ja om du syftar på detta inlägg,så visst!! 😉

Postat

Jag håller fast vid att sladdarna gör en hel del, sedan jag bytt ut samtliga tele och rca kablar till att de sämsta jag har är proel die hard så har jag blivit av med en avsevärd mängd brus vilket klart gör förbättring jämfört med noname kablage.

Postat
Jag håller fast vid att sladdarna gör en hel del, sedan jag bytt ut samtliga tele och rca kablar till att de sämsta jag har är proel die hard så har jag blivit av med en avsevärd mängd brus vilket klart gör förbättring jämfört med noname kablage.

Det beror nog på att du kör med obalanserade kablar. När det är obalanserat, så är skärmen i kabeln extra viktig och en bättre skärmad kabel kommer absolut att kunna göra skillnad - och du kan dessutom få rejäl skillnad beroende på hur du drar kabeln, så att du undviker att gå nära elkablar, nätdelar och andra möjliga störkällor. När det handlar om balanserade kablar är det betydligt mindre känsligt, eftersom störningar som kommer in i kabeln, till största delen släcks ut i mottagaränden tack vare balanseringen.

Postat (redigerat)
Så här är det:

Ett fullblodsproffs kan göra ett bättre jobb med en Behringer/Alto/Phonic/whatever-rigg, än vad en glad amatör kan göra i en mångmiljonstudio. Detta tack vare proffsets erfarenhet.

Alla (även amatörer) har lättare att få till ett bra resultat med proffsprylar, än med amatörprylar - eftersom de helt enkelt ger ett bättre resultat oavsett hur dålig man är på att sköta dem. I en amatörs händer, så blir blundrarna lika stora oavsett prylarna - men med bättre prylar så blir åtminstone ljudet bra... 😛

Om vi till sist placerar proffset i hand rätta element, i mångmiljonstudion, så gör prylarna skillnaden mellan en "bra" produktion och en "magisk" produktion. Prylarna låter alltid bra - men i rätt händer, så blir det som grädde på moset. 😎

Man kan göra en skivproduktion med budgetprylar. Ingen tvekan om det - och det kommer att låta bättre än vad som spelades in av proffsen anno dazumal, men det ger ju alltid (åtminstone för mig) större tillfredsställelse att veta att alla länkar i kedjan är riktigt bra, så att man inte har någonting annat än sin egen talang och förmåga att skylla på om det låter skit. 😎

Om jag skulle drista mig till att ge tips på preampar och micar som tveklöst duger till både den ambitiösa projektstudion och till proffs-studion, men ändå inte är hutlöst dyra, så kan jag inte låta bli att nämna följande:

Preamps:

True Systems P-Solo ( som Larsson nämnde)

Neve Portico

Toft Audio EC-1

Micar:

sE Electronics z5600a

Violet Design The Dolly

Crowley and Tripp Naked Eye

Det finns förstås många fler - och sedan blir resultatet förstås också lidande av annat också, som omvandlare, monitorer, akustik etc - så mic och preamp är inte hela sanningen... 😉

Bra inlägg 🙂 Nånstans så kan ju bra prylar göra någon skillnad för de flesta och speciellt när det är folk som verkligen kan sina saker! Exemplen finns ju inom fler områden än musikskapande. (Golfklubbor, dojjor att löpa i eller varför inte en tjockbottnad kastrull så inte såsen bränner vid...och därigenom smakar ännu sämre för hemmakocken 😐 )

I lösryckta delar skriver Studio (nr8, 2006) så här när dom ger en "tia" till Porticon (5032) testad tillsammans med en Violet Design Flamingo Junior.

"Ett under av lättskruvat välljud"

"allt lät stort, dynamiskt och detaljerat utan att bli det minsta hårt"

"Hur vi än skruvade lät det bra - det lät dyrt helt enkelt"

"Inga problem att rättfärdiga sin prislapp"

"Den här lådan kan lyfta din projektstudio till nya höjder"

Ljudexempel här:

http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFil...mp;EditionID=40

Redigerat av Gain
Postat

" Bra verktyg " har väl framför allt en positiv psykologist effekt framför allt om man pungat ut 20 - 80 000 kr.

Då tar man sig tid att lära sig sin utrustning samt experimentera med optimala inställningar.Har man mindre " eftertraktade " saker kanske man inte lägger så stor vikt eller möda på att få dom att låta bra då dom " Inte " är samma som " Proffsen " använder...Många hartecken i samma mening... 😛😐

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Visst är det hantverket som är the shit.

Sedan om man är van att lyssna kritiskt spelar ju väldigt stor roll. En glad heminspelare som hållit på i några år hör oftast inte skillnad på en billig ADK eller en svettigt dyr mikrofon, det kommer låta "ungefär likadant". Dels på grund av brist på tränade öron och erfarenhet att lyssna kritiskt men också själva lyssningen och allt i kedjan.

Skulle inte vilja ta det till nåt extremt, men heller inte råda någon att köpa en behringermick.

Allt beror ju på vilket sound man vill ha på sin inspelning. Om man tänkt ha en gammal radioliknande röst på alla sina låtar så är det ju ingen idé att gå och köpa en U87, eller ens en røde för att spela in. Eftersom billiga sönderslagna skitmickar är en mycket bättre utgångpunkt för soundet.

Men, alla kanske inte bara vill ha möjligheten till radiosound...

Bra grejjer låter ännu bättre om man kan använda dem rätt.

En mick efter smak i 15-20kkr klassen och en channelstrip i samma prisläge skulle båda gott för att få ett professionellt

resultat.

Bättre byggda mickar brukar dessutom vara lättare att EQa utan att det kommer nåt fult och sticker ut och det tycker jag spelar stor roll. Om man behöver diskantlyfta en U87 eller tsm mt87 kommer det vara en stor skillnad på det som tittar fram, även om mickarna skulle låta relativt likt innan (har aldrig prövat mt87, så det är bara ett exempel). Sen om man inte behöver en channelstrip utan bara en mikrofonförstärkare utan lullull så blir det ju billigare.

Jag tycker inte att inspelningen som blev länkad till låter speciellt kul. Den kanske skulle gå att styra upp till ett behagligt sångljud, men det är ju just det man vill slippa och därför söker en kedja som låter färdig rätt in.

Redigerat av Elof
Wilkander (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för många bra tankar och erfarenheter och några konkreta tips på prylar. Ska kolla in prylar som tagits upp, och ta en titt på andra nämnda faktorer som tex ackustik, kablar, omvandlare mm.

Om något skall sägas om innehållet i denna tråd, så ger den i alla fall mig en hel del matnyttigt, så frågan kanske var rätt OK!

Min sammanfattning blir väl ungefär att, den proffessionella nivån är mest beroende av kunskap och erfarenhet, men det får man ju av både bra och dåliga prylar...

...så det är väl bara att skaffa grejjor och jobba vidare!

/Wilkander

Fyll på med mer tankar, den som vill

Redigerat av Wilkander

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.