happydeejay Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Hej vi har tagit en acapella från en annan låt och använt denna i vår låt. finns det några regler som säger att om en låt (acapella) är t.ex mer än 20 år så får den användas fritt utan att skaffa tillstånd från publisher eller artist? mvh /Happydeejay
spass Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Upphovsrätten försvinner normalt 70 år efter upphovsmannens död
spass Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 inspelningar av musikverk är skyddade av upphovsrättslagen, men endast i 50 år från det datum då verket uppfördes eller spelades in.
Demomannen Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Man undrar ju om svaret blev så som Happydj önskade. 😆 Eller han kanske samplade Zarah Leander, vad vet jag.
wallie999 Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 inspelningar av musikverk är skyddade av upphovsrättslagen, men endast i 50 år från det datum då verket uppfördes eller spelades in. Härligt, får man kanske se en explosion av soulremixar under de kommande åren!
trombonisten Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Det är som redan sagts två olika tider: - själva inspelningen, 50 år efter att den släpptes. - text, melodi går enligt upphovsrätten 70 år efter upphovsmannens död Det kan innebära kombinationer som man inte riktigt tänkt sig: - inspelningen är skyddad men inte själva låten (exempel, klassisk musik av sedan länge döda tonsättare) - låten och/eller texten är skyddad men inte inspelningen (exempel, rocklåtar fram till och med 1957). Gunnar
xarl Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Upphovsrätten skyddar kompositionen, men omfattar inte själva inspelningen. Den ägs alltid av någon, i all framtid. Det går alltså inte att sampla t ex ett klassiskt verk som är "fritt" utan tillstånd från den som äger själva inspelningen. Så, happydeejay, ni måste alltså ta kontakt med den som äger inspelningen, troligtvis skivbolaget, och få tillstånd att använda samplingen. /Carl
happydeejay Postat 4 februari 2008 Trådstartare Postat 4 februari 2008 Man undrar ju om svaret blev så som Happydj önskade. 😆 Eller han kanske samplade Zarah Leander, vad vet jag. kanske inte riktigt det svaret jag ville höra.. lol men tack alla för hjälpen! 😉
spass Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Upphovsrätten skyddar kompositionen, men omfattar inte själva inspelningen. Den ägs alltid av någon, i all framtid. detta strider mot vad vi skrivit tidigare... kan du bekräfta varifrån du fått dessa uppgifter
xarl Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Upphovsrätten skyddar kompositionen, men omfattar inte själva inspelningen. Den ägs alltid av någon, i all framtid. detta strider mot vad vi skrivit tidigare... kan du bekräfta varifrån du fått dessa uppgifter Jag förstår inte riktigt vad du vill ha bekräftat. Upphovsrätten är en ganska komplicerad historia då skivinspelningar och distribution, radiospelningar och övrig spridning blir inblandat. Men för att enkelt försöka förklara, Säg att ditt band skrivit en låt - (ni är upphovsmän) Ni skriver kontrakt med ett skivbolag, som bekostar inspelning och ger ut skivan. Ni är fortfarande upphovsmän och berättigad till ersättning vid radiospelningar, skivförsäljn etc. I kontraktet med skivbolaget ger ni bolaget tillstånd att förfoga över musiken som spelats in. Det innebär oftast att bolaget äger den fysiska inspelningen, Den inspelningen skivbolaget bekostat är deras egendom. Om ni själva spelat in en demo av låten tidigare, så äger ni den inspelningen. Därför är det skillnad på vad upphovsrättsligt Fri musik är och det som finns inspelat och utgivet på skiva. Samma sak om du samplar en dialog eller något från en film för att använda i en låt, så måste filmbolaget ge sitt medgivande. upphovsrättslagen: http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%...%7BSORT%7D=%C5R kanske lite enklare formulerat: http://www.copyrightsidan.se/ Här tycker jag även det är ganska enkelt formulerat http://www.som.se/65.aspx Läs framförallt om "Mekanisk rätt" samt "Närstående rättigheter" Det här va ju lite intressant, Citerat från www.som.se "Skyddstid All upphovsrätt bygger på begränsat skydd i tid. För upphovsmännen gäller idag i Sverige att verken är skyddade 70 år efter upphovsmannens död och för närstående rättigheter gäller skyddet i 50 år efter det att upptagningen, inspelningen av verket gjordes. Det är detta som anges med ett P i en ring följt av årtal på fonogrammen. I flera länder är skyddstiden kortare. IFPI och SAMI jobbar just nu med att få den skyddstiden förlängd då många av inspelningarna från rockens barndom och samt många klassiska jazz och revyinspelningar inom kort blir oskyddade och möjliga att utnyttja utan att betala ersättning till dem som en gång spelade in och gav ut dem."
spass Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Upphovsrätten skyddar kompositionen, men omfattar inte själva inspelningen. Den ägs alltid av någon, i all framtid. du skriver att upphovsrätten inte omfattar inspelningen men det gör den ju som du sen även skriver: i 50år. alltså en skiva som är äldre än 50 år borde man få sampla fritt såvida inte upphovsrätten för kompositionen fortfarande gäller. man äger alltså inte rättigheterna för inspelningen i all framtid även om man äger inspelningen för all framtid. upphovsrätt är komplicerat...
xarl Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Ja, det blir ju rätt komplicerat... att inspelningens skyddstid går ut innan verkets skyddstid.....känns lite ologiskt. /Carl
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.